"Om een auto met een diesel motor om te bouwen naar benzine is niet eenvoudig te doen en is tevens kostbaar. Niet alleen de motor moet vervangen worden maar ook de versnellingsbak, kabelbomen en elektronica.
Ja, dat kan!
Door de lagere brandstofkosten bespaart de overstap naar CNG wagenparken geld en kan het snel worden terugverdiend. Vrachtwagens op aardgas produceren minder emissies, zijn minder vatbaar voor storingen en stiller voor zowel vrachtwagenchauffeurs als hun omgeving – een extra voordeel.
Hoewel beide verbrandingsmotoren gebruiken, zijn diesel- en benzinemotoren zo verschillend dat een autobezitter ernstige schade aan zijn voertuig kan veroorzaken door hem te vullen met de verkeerde brandstof. Dat betekent dat je, om een dieselmotor om te bouwen naar een benzinemotor, de basis van die motor moet veranderen .
Helaas, het kan niet. Een diesel is een zelfontbrander.
Wanneer er benzine in een dieselmotor zit, ontstaat er direct schade. Diesel heeft een smerende functie en het brandstofsysteem van een benzineauto is hier niet tegen bestand. Wanneer u een dieselauto start met benzine in de tank, zal dit in de meeste gevallen direct schade opleveren.
Kort samengevat: als je onbedoeld diesel in een benzineauto hebt getankt, is het belangrijk om de tank leeg te laten pompen en zoveel mogelijk benzine bij te vullen. Hiermee minimaliseer je de kans op schade en zorg je ervoor dat de motor weer goed loopt.
"Om een auto met een diesel motor om te bouwen naar benzine is niet eenvoudig te doen en is tevens kostbaar. Niet alleen de motor moet vervangen worden maar ook de versnellingsbak, kabelbomen en elektronica.
De meeste benzine- en dieselauto's kunnen worden omgebouwd, maar het ombouwen van een dieselauto naar LPG is vaak duurder en u verliest het extra bereik dat dieselauto's bieden . Het ombouwproces houdt simpelweg in dat u een ombouw aan de auto toevoegt in plaats van dat u de mogelijkheid om op benzine of diesel te rijden, verwijdert.
Kosten voor het ombouwen van uw auto
Wilt u uw auto laten ombouwen naar LPG, dan moet u rekening houden met kosten tussen de 2.000 en 4.000 euro*.
Benzinemotoren gaan zo'n 250.000 kilometer mee, al kunnen ze bij goed onderhoud vaak meer kilometers maken. Dieselmotoren gaan nog een stapje verder, deze kunnen makkelijk de 350.000 aantikken. Wordt een dieselauto goed onderhouden, dan kunnen ze soms ook nog wel een ton meer lopen.
Een methode voor het ombouwen van een dieselmotor naar een aardgasmotor, waarbij een bougie in een dieselbrandstofinjectoropening in een cilinderkop wordt geplaatst; een gasklephuis op de dieselmotor wordt geïnstalleerd; een gasklephuisadapter wordt geïnstalleerd tussen een gasklephuis en een inlaatspruitstuk van de dieselmotor; en ...
Benzine verhoogt de wrijving tussen de verschillende onderdelen van uw motor – in tegenstelling tot diesel, wat een meer smerende brandstof is – en dit is wat schade veroorzaakt. Hoe langer een dieselmotor op benzine draait, hoe groter de schade. Daarom is het belangrijk om de motor in de eerste plaats niet aan te zetten als u dat kunt.
Over het algemeen hebben benzinemotoren een levensduur tot +/- 300.000 kilometer. Bij een dieselmotor ligt dit op +/- 400.000 kilometer. In Nederland kopen we het meeste gebruikte ofwel tweedehandse auto's.
Dieselmotoren kunnen niet op aardgas draaien omdat aardgasverbranding bougies vereist. Dieselmotoren laten brandstof ontbranden door compressie. Om zelfontbranding te bewerkstelligen, zou aardgas moeten worden gecomprimeerd in een verhouding die veel groter is dan wat verbrandingsmotoren kunnen toepassen.
Tanken met motor aan
Tank niet met een draaiende motor. Dat is niet alleen slecht voor het milieu en je portemonnee, er is ook een verhoogd risico op brand. Als de motor draait wordt er statische elektriciteit gegenereerd wat brandstofdampen kan laten ontbranden.
Uit de onderzoeken blijkt dat het gebruik van LPG in dieselmotoren een van de beste methoden is om de uitstoot van fijnstof en NOx te verminderen , maar dat bij deellast de efficiëntie en het vermogen afnemen ten opzichte van dieselmotoren.
Gemiddeld kost de ombouw van één grote vrachtwagen $ 15.000 dollar of meer . Het is belangrijk dat wagenparkbeheerders slim zijn met deze investering. Doe grondig onderzoek om te zien wat het beste past bij uw behoeften en budget. Plan vooruit en praat met iemand die uw CNG-behoeften kan analyseren.
Daarnaast is een motor op LPG minder zuinig dan een motor op benzine of diesel. Bovendien kost het veel geld om een LPG-installatie te laten installeren.
Juist moderne dieselauto's hebben echter hogedrukbrandstofpompen die smering door diesel nodig hebben. Benzine smeert minder goed. Tank je benzine, dan kunnen als eerste die brandstofpompen gaan drooglopen. Rijd je er langer mee door, dan kunnen metalen onderdelen in de pomp op elkaar gaan schuren.
Je kan een diesel auto ombouwen naar waterstof, en ook nog relatief gemakkelijk. Zo zijn er een aantal aanpassingen nodig zoals het plaatsen van een waterstoftank, ringleiding op het motorblok en benodigde elektronica. Aan de dieselmotor zelf hoef je niks te veranderen waardoor het ook nog kosteneffectief kan.
HVO is dus een duurzaam alternatief voor fossiele diesel en wordt gezien als enige direct beschikbare oplossing om de emissies van het zware wegtransport te verlagen. HVO staat voor hydrotreated vegetable oil. Het is een geavanceerde biobrandstof die wordt via de zogenoemde hydrotreatment methode.
Overhevelen
Steek de slang gewoon in de tank, zodat er een afdichting rond de vulhals ontstaat, en gebruik uw mond of een pomp om zuiging te creëren . De brandstof stroomt door de slang en in de container. Hevelen is een eenvoudige en effectieve manier om brandstof uit uw auto te verwijderen, maar het kan rommelig zijn.
Aftappen met een pomp
Dit is de eenvoudigste methode, maar je hebt een sifonpomp en een slang nodig om de brandstof over te hevelen. Plaats de jerrycan of container op de grond naast de tank en steek de slang diep genoeg in de tank en vervolgens in de container.
Gebruik een slang
Het gebruik van een slang is de meest gebruikelijke en eenvoudige methode om een brandstoftank leeg te laten lopen. Het enige dat u nodig hebt, is een slang en een bak om de brandstof op te vangen. Steek de slang in de tank en zuig aan het andere uiteinde. Dit zal de brandstofstroom starten, die u vervolgens naar de bak kunt overbrengen.