De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.
Aan de ene kant van het membraan vloeit waterstof door de gaskanalen en aan de andere kant zuurstof. Wanneer de twee gassen met elkaar reageren ontstaan stoom (water) en elektriciteit. Met de elektriciteit kan een elektromotor van een auto worden aangedreven. Een auto kan zo op waterstof rijden.
De voor- en nadelen van een verbrandingsmotor op waterstof
De productie van het spul is momenteel veelal nog niet helemaal groen, maar dat is een kwestie voor een andere keer. De ontbrandingssnelheid van waterstof is acht keer hoger dan die van benzine. Er is dus een snellere respons en meer koppel.
Bij een moderne dieselmotor met common rail wordt de brandstof via een hoge druk rechtstreeks in de verbrandingskamer geïnjecteerd. Met het Dual Fast systeem kan elke dieselmotor met 12 Volt common rail injectie worden omgebouwd naar LPG. De computer van het Dual Fast systeem zeer nauw samen met de dieselmotor.
LPG heeft een veel lagere CO2 uitstoot dan diesel en benzine. Bovendien is LPG ook een stuk goedkoper dan zowel benzine als diesel. Het nadeel aan LPG is dat je een stuk meer wegenbelasting betaald.
Hoewel diesel naar lpg ombouw mogelijk is, is dit economisch gezien (voor particulieren) niet erg interessant. In de transportsector zijn er wel veel dieselauto's (vrachtwagens) die rondrijden met (deels) lpg of aardgas injectie (LNG en CNG).
Nadelen van een auto op waterstof
In een tank van een waterstofauto kan 5 à 6 kg waterstof, dus een volle tank kost 50 à 60 euro. Daarmee rijd je gemiddeld 500 km. Verder heeft waterstofgas een lage dichtheid en dus een groot volume, waardoor de waterstoftank in een auto behoorlijk wat plaats inneemt.
Een waterstof elektrische auto heeft een relatief grote actieradius. Op een kilo waterstof kan je gemiddeld 100 kilometer rijden. De Toyota Mirai heeft een tankinhoud van 5,6 kilo, omgerekend heeft de auto daarmee een actieradius van 650 kilometer.
Bij de productie van waterstof via elektrolyse , wordt elektriciteit gebruikt om water te splitsen. Die splitsing vindt plaats in een elektrochemische cel. Daarin wordt water met behulp van elektrische lading omgezet in waterstof en zuurstof. Er komt geen CO2 vrij bij dit proces.
De hoeveelheid waterstof die nodig is om 100 kilometer te rijden is ongeveer anderhalf tot twee keer zo duur als de stroom om een elektrische auto dezelfde afstand te laten rijden. De waterstofauto is daarmee qua brandstofkosten nog wel iets goedkoper dan een gemiddelde benzineauto.
Wat kost waterstof? Waterstof reken je niet af per liter, maar per kilo. Aan de pomp betaal je gemiddeld tien euro per kilo. Er gaat zo'n vijf tot zes kilo in een waterstofauto.
Maar het automerk Toyota is het eindelijk gelukt: de waterstofauto Mirai is een feit. Wat moet je weten over waterstofauto's? Echt goedkoop kun je de waterstofauto Toyota Mirai met zo'n 60.000 euro (nog) niet noemen, maar het rijden op waterstof is met deze auto wel een stapje dichterbij gekomen.
De prijs van waterstof zal gelijk zijn aan de huidige marktprijs en ligt rond de €10 per kg. Er gaat ongeveer 5 à 6 kilo in de tank van een waterstofauto. Op 1 kilo kun je gemiddeld 100 km rijden.
Zo vraagt New Electric 12.500 tot 17.500 euro voor het elektrificeren van een auto tot 750 kg (zoals de Mini). Tenminste, als je een actieradius van 200 kilometer oké vindt. Je kunt al klaar zijn voor 10 à 15 mille, als je denkt dat je aan een bereik van 100 kilometer genoeg hebt.
Om een auto met een diesel motor om te bouwen naar benzine is niet eenvoudig te doen en is tevens kostbaar. Niet alleen de motor moet vervangen worden maar ook de versnellingsbak, kabelbomen en elektronica. Met het door u aangegeven budget gaat dat niet lukken.
Waterstof is oneindig beschikbaar
Waterstof in bruikbare vorm komt niet in de natuur voor, maar moet gemaakt worden. Het is dus geen energiebron, maar een energiedrager. Waterstof kunnen we op verschillende manieren maken, zoals met aardgas of groene elektriciteit.
Al met al is waterstof geen geschikte brandstof om onze personenauto's op te laten rijden. De toekomst voor personenauto's ligt bij batterij-elektrisch rijden. Qua energierendement en de kosten van de energie is waterstof niet concurrerend met batterij-elektrisch rijden.
Remeha heeft op de Bouwbeurs als eerste Nederlandse cv-ketelproducent een prototype gepresenteerd van een waterstofketel. Deze ketel kan straks je huis verwarmen, zonder de extra isolatiekosten die een warmtepomp nodig heeft.
Hierdoor gaat de brandstofcel van de Toyota Mirai even lang mee als de auto zelf. Bovendien heeft hij vijf jaar of tot 200.000 kilometer garantie, En mocht je waterstofauto aan eind van zijn levensduur zijn, dan heeft Toyota een innameplan voor de brandstofcelstapel.
De veiligheidsrisico's van waterstof hebben vooral betrekking op het feit dat er veelal met hoge druk gewerkt wordt, dat het een lage ontstekingsenergie kent en bovendien met een slecht zichtbare vlam brandt.
Auto's die rijden op fossiele brandstoffen zijn vanaf 2035 verboden in de EU. Alternatieve vormen van brandstof zijn er al: elektrische energie en waterstof. Dit zal veel bijdragen aan het halen van de klimaatdoelen.
Het kabinet besloot de accijnzen op benzine en diesel te verlagen. Maar bij benzine ging er meer (17 cent) af dan bij diesel (11 cent). Dit betekent ook dat er wat meer btw af gaat bij benzine dan bij diesel. Daardoor is het verschil tussen beide brandstoffen nog wat kleiner geworden.
Toch gaat een dieselmotor over het algemeen aanzienlijk langer mee dan een benzinemotor. Dit heeft te maken met een aantal factoren. Zo is een dieselmotor robuuster gebouwd, draait een diesel motor gemiddeld gezien minder toeren en veroorzaakt diesel minder slijtage dan benzine.
Bijtelling nadelig voor lpg
Dat autogas minder populair is in de zakelijke markt, komt door de bijtellingsregels. Dat wil zeggen het percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je brutoloon op moet tellen voor het privégebruik van je auto. Het huidige systeem werkt sterk in het nadeel van lpg.