Het gebruik en bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden. Overtredingen kunnen worden bestraft met een boete van € 1500,-. Informatie over gevarenzones is wel toegestaan op een navigatiesysteem. Alle apparatuur die actief zoekt naar mobiele of vaste snelheidsmeters en roodlichtcamera's is verboden.
Volgens de wet (dd 20-02-2020) blijft het app-verbod alleen van toepassing op bestuurders. Passagiers kunnen nog steeds in het algemeen flitsapps gebruiken en de bestuurder vertellen waar de flitsers zich bevinden. Verder is het onduidelijk hoe de politie moet bewijzen dat je een flitsapp gebruikt.
Ja, net als onze app is de Flitsmeister ONE legaal. Hoe bevestig ik de Flitsmeister ONE? Met de 3M sticker aan de achterzijde plak je de Flitsmeister ONE op een plek in de auto waar je makkelijk bij kan. Bijvoorbeeld op het dashboard, het middenconsole, de deur en zelfs je voorhoofd (als je dat zou willen).
Flitsmeister maakt melden van mobiele flitsers op alle wegen mogelijk. Vanaf 17 mei is het mogelijk om mobiele flitsers te melden op alle wegen in Nederland. Dit was tot nu toe alleen mogelijk op A- en N-wegen. Veel gebruikers hebben hierom gevraagd en Flitsmeister heeft dit nu mogelijk gemaakt.
De TWO gaat 5 minuten na je rit automatisch in 'low-power mode' waardoor je hem niet zelf hoeft uit te zetten. Is de TWO legaal? Ja, net als onze app zijn de Flitsmeister ONE en TWO legaal.
Hoe verdienen zij hun geld? Het kortst samengevat: door de handel in informatie. Door de gebruikersgegevens van ruim een miljoen automobilisten met deze app weet Flitsmeister niet alleen waar flitscontroles staan, maar ook hoe druk het waar op de weg is of waar bijvoorbeeld een ongeval is gebeurd.
Flits-apps
Populaire apps die waarschuwen voor flitsers zoals Waze en Flitsmeister mogen conform de Duitse verkeerswet evenmin worden gebruikt. Je hoeft deze niet van je telefoon te verwijderen, maar word je betrapt op het gebruik ervan, dan volgt een boete.
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
Zwitserland, Turkije, Ierland, Slowakije: hier is het het niet alleen verboden, je mag een radarmelder zelfs niet in je bezit hebben of vervoeren. Dat betekent dat je de app dus eigenlijk niet op je smartphone mag hebben staan. Spanje: Gebruik en bezit van een radarmelder is toegestaan.
Flitsmeister is afhankelijk van de reistijd, het aantal files en het aantal flitspalen die je onderweg tegenkomt. Voor een Android-telefoon is dit bij een gemiddeld verbruik 100mb per maand. Bij een iPhone zal dit 250mb per maand zijn.
Flitsmeister geeft in Frankrijk niet de locatie van flitspalen aan, maar werkt met gevarenzones.
De app is beschikbaar voor de besturingssystemen iOS en Android en had 1,7 miljoen actieve gebruikers in mei 2020, waarbij het bedrijf een gebruiker als actief definieert als deze de app gemiddeld minstens twintig keer per maand opent.
Waze laat je in vrijwel alle situaties de juiste maximum snelheid zien. Je kan vertrouwen op de informatie die Waze geeft. Flitsmeister daarentegen geeft veel verkeerde maximum snelheden aan in de app. Ook hier wint Waze met een enorme voorsprong.
Met de Android Auto-versie van Flitsmeister kunnen gebruikers navigeren en net als bij de reguliere app komen er waarschuwingen in beeld voor flitsers, flitspalen en trajectcontroles. Ook geeft de app waarschuwingen als bijvoorbeeld een auto langs de weg staat of een hulpdienst in aantocht is op een bepaalde locatie.
Via Geavanceerde instellingen van Flitsmeister bepaal je zelf welk geluidje er klinkt bij verschillende soorten waarschuwingen. Ook stel je in hoe ver van tevoren je gewaarschuwd wordt. Voor trajectcontroles kun je bijvoorbeeld een geluidje instellen zodra je te hard rijdt.
Controleren met mobiele flitsers is nauwelijks nog effectief, binnen een minuut wordt de locatie gedeeld via de verklik-app Flitsmeister. Vorig jaar werd er vaker gecontroleerd, maar 10 procent minder geflitst.
De Duitse politie flits namelijk terug gelukkig niet op Nederlandse manier maar wel inventief want veel van camera's zitten verstopt in de portalen boven de snelweg. Praktisch alle portalen boven de autobahn met een snelheidsaanduiding hebben de mogelijkheid om een tijdelijke snelheidscamera in te bouwen.
Welke radarverklikkers zijn verboden? Niet alle flitsmelders zijn verboden. Er wordt namelijk een onderscheid gemaakt tussen radar detectors op basis van radiogolven, radarverklikkers zoals Waze en flitsmelders in een GPS. Radar detectors zijn bijna in alle Europese landen verboden.
In principe kun je Flitsmeister in alle Europese landen gebruiken die je met de auto kunt bereiken, op één land na.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren.
Mobiele flitsers doen meestal maar 1 baan. Ik dacht dat de banen verder dan de meest dichtbije niet nauwkeurig genoeg gemeten kunnen worden. Net zoals ze niet in bochten mogen meten of bij heel brede vluchtstroken. Trajectcontrole doet alle banen.
Digitale flitspaal
De flitspaal verstuurt overtredingsgegevens digitaal naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen. Flitsfoto's kunnen worden opgevraagd bij het digitaal loket van het CJIB.
De afgelopen jaren zijn op grote schaal snelheidscontroles ingevoerd in Frankrijk. Tevens maakt de Franse politie gebruik van allerlei verschillende soorten controlemethoden zoals flitsen met auto's, het laseren van voren en van achteren. Over de boetes in Frankrijk doen veel onduidelijkheden de ronde.
Frankrijk verbiedt apps als Waze om alcohol- en drugscontroles aan te geven, ons land gaat het onderzoeken. De Franse overheid kan navigatie-apps zoals Waze en Coyote vanaf 1 november verbieden aan te geven waar er alcohol- en drugscontroles zijn.
De Flitsmeister Two heeft daarom een oplaadbare ingebouwde lithium batterij, die ongeveer een maand meegaat en op te laden is met een (optioneel) micro-USB-kabeltje. Dat is wel een verschil met de One, want daar gaat de batterij langer van mee, namelijk 2 jaar. Maar ja, die heeft dan ook geen schermpje.