Een automaat kan je niet aanduwen. Gebruik startkabels of bel direct pechhulp, want ook slepen is met een automaat niet aan te raden.
Een auto slepen met touw
Veel automaatbakken zijn namelijk uitgerust met druksmering in plaats van spatsmering en zijn daardoor vatbaar voor beschadiging bij het slepen. Sommige deskundigen raden overigens aan om auto's met een automatische versnellingsbak überhaupt niet te slepen.
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
Tip: Sluit de zwarte aardekabel liefst aan op het motorblok om massa te maken. Vijf minuten op hoog toerental: Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden. Zet de helpende auto liefst in neutraal en druk de gaspedaal in, voor een verhoogd toerental.
Met een automaat heeft u geen last meer van de hellingproef. Als je de rem loslaat begint de auto namelijk vanzelf te rijden. Geen gedoe meer met achteruit rollen, snel schakelen en gas geven dus.
Je bent met een automaat zonder schokken, gekraak of stilvallen sneller vertrokken aan de lichten. Ook op een hellende baan ben je gemakkelijker weg. Kortom, met een automaat schakelt je relaxniveau een versnelling hoger en je stressniveau een versnelling lager.
Parkeerstand – P
In stand P is de versnellingsbak mechanisch geblokkeerd. Kies stand P wanneer de auto geparkeerd staat of als de motor moet worden gestart. De auto moet stilstaan, wanneer u de parkeerstand kiest.
Een automaat kan je niet aanduwen. Gebruik startkabels of bel direct pechhulp, want ook slepen is met een automaat niet aan te raden.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
DSG staat voor Direct Shift Gearbox. Het is een manier van automatisch schakelen waarbij een combinatie wordt gemaakt tussen schakelen en koppelen. Een normale automatische versnellingsbak schakelt met behulp van één koppeling naar een andere versnelling. Maar de DSG schakelt naar een andere koppeling.
Bij het binnenrijden van een kettingwasstraat staat er meestal de volgende aanwijzing voor voertuigen met automatische transmissie: „Uit de versnelling, versnellingspook op “N”, motor uitzetten, niet sturen, niet remmen. “
Alle letters op een rij
D = 'drive' (rijden) P = 'park' (parkeren) R = 'reverse' (achteruitrijden)
Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand. Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden. Om sneller te gaan, druk je het gaspedaal in.
''Gebruik altijd de parkeerrem bij parkeren op een hellende ondergrond - de P-stand van de automatische versnellingsbak is niet voldoende om de auto in alle situaties vast te houden''. U zou dus kunnen kiezen voor P en de handrem. Wielblokken lijkt me dan overbodig. Met de neus omhoog of omlaag maakt niet uit.
Sleep de auto altijd zo dat de wielen in de rijrichting draaien. Sleep auto's met automatische transmissie niet op een snelheid hoger dan 80 km/h(50 mph) en niet verder dan 80 km (50 mile).
Volgens Jeroen Op de Laak van General Motors spelen verschillende aspecten een rol. „In Amerika is in tegenstelling tot Europa een automaat goedkoper dan een auto met handschakeling. Bovendien hebben de Amerikaanse autobedrijven te weinig geïnvesteerd in een goede handbak zoals in Europa.
Optrekken zonder koppeling is bijzonder eenvoudig. Zorg dat de motor niet draait en zet de bak in z'n eerste versnelling. Kijk of de weg vóór je vrij is en start de motor (de koppeling hoef je dus niet in te drukken). De auto zal op de startmotor in beweging komen en de verbrandingsmotor zal de beweging overnemen.
Veel mensen vragen zich af of automatisch of handgeschakeld rijden sneller is. Vroeger was een automaat namelijk suf en trok hij sloom op. Dat is verleden tijd. Tegenwoordig zijn automaten zelfs sneller dan handgeschakelde auto's, mits je weet hoe je het voertuig bestuurt.
Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is deze in slechte conditie en moet de accu vervangen worden.
Als de motor niet aanslaat ondanks dat de startmotor gewoon rondgaat en er is sprake van een normale benzinetoevoer, dan vonken je bougies niet. Je kunt de bougies controleren en vervangen. Als dat niet werkt is vervangen van de bobines een oplossing. Een bobine is een spoel die stroom krijgt van de bougiekabels.
Het gebrek aan koeling en smering kan al na een klein eindje slepen voor onherstelbare schade aan de tandwielen zorgen.” De kans bestaat dat de bak dan niet meteen vast slaat, maar dat allerlei contactoppervlakken in de bak wel beschadigd raken. Daar kom je dan vaak een tijdje later achter.
Prijsverschil automaat en handgeschakeld: automaten zijn duurder. Dat klopt. Automaten zijn vaak zo'n € 1.500 tot € 2.000 duurder in aanschaf. Soms is een automaat door het hogere gewicht ook iets duurder in de wegenbelasting.
Als je een keer snel moet optrekken kun je de 'kick down' gebruiken. Het gebruik van de kick-down dient zoveel mogelijk vermeden te worden, omdat hierbij in lagere versnellingen wordt geschakeld om meer vermogen beschikbaar te krijgen om snel door te trekken.