Tunnel voor voetgangers We kiezen ervoor om een voetgangerstunnel onder het IJ te maken. Die loopt van het Centraal Station naar de Buiksloterweg in Amsterdam-Noord. Met deze tunnel wordt het minder druk op de ponten achter het Centraal Station. De tunnel is alleen voor voetgangers, dus niet voor fietsers.
De IJtunnel is een tunnel in Nederland, gelegen in de s116 in Amsterdam. De tweebuizige tunnel gaat onder de rivier het IJ door en heeft een gesloten gedeelte van 1.039 meter. Het is de enige tunnel onder het IJ/Noordzeekanaal die geen snelweg is.
De Piet Heintunnel is weer open voor het verkeer. De storing is verholpen; excuses voor het ongemak. Door een technische storing aan de bediening van de tunnel is de Piet Hein tunnel in beide richtingen voor onbepaalde tijd afgesloten. Omleiding via de IJ-tunnel (S116) of de Gooiseweg/Wibautstraat (S112).
Piet Heintunnel, sluitingsdata 2025. De Piet Heintunnel is elke eerste dinsdag van de maand in beide richtingen gesloten voor onderhoud. De tunnel sluit dinsdag om 22.30 uur tot woensdag 05.00 uur. Een keer per kwartaal is de Piet Heintunnel 1 nacht extra in beide richtingen gesloten.
We kiezen ervoor om een voetgangerstunnel onder het IJ te maken. Die loopt van het Centraal Station naar de Buiksloterweg in Amsterdam-Noord. Met deze tunnel wordt het minder druk op de ponten achter het Centraal Station. De tunnel is alleen voor voetgangers, dus niet voor fietsers.
De oudste tunnel ter wereld die nog steeds in gebruik is, is waarschijnlijk de Cloaca Maxima , een rioolsysteem in Rome, Italië. Men denkt dat de tunnel in de 6e eeuw v.Chr. is gebouwd, tijdens de Romeinse Republiek, en hij wordt nog steeds gebruikt om regenwater en rioolwater uit delen van Rome af te voeren.
De Gaasperdammertunnel maakt onderdeel uit van de snelweg A9 in het traject Holendrecht-Diemen en ligt in Amsterdam-Zuidoost. Met een lengte van 3 km, is het de langste landtunnel van Nederland.
De tunnels zijn niet langer toegankelijk voor voetgangers, fietsers of ander niet-gemotoriseerd verkeer, en de noordelijke tunnel heeft een hoogtelimiet van 4,0 meter (13,1 ft). De London Buses route 108 tussen Lewisham en Stratford loopt door de tunnels.
Rijkswaterstaat renoveert de Heinenoordtunnel in de A29. De laatste afsluitingen zijn in december 2024. Eind 2024 is de renovatie klaar en kan de tunnel er weer tientallen jaren tegenaan. Vanaf 2025 gaat het regulier onderhoud aan de tunnel door.
Van 20 juli tot 9 september 2024 voert Rijkswaterstaat groot onderhoud uit aan de Zeeburgerbruggen op de A10 Noord tussen Watergraafsmeer en Durgerdam. Eerst sluiten we het deel richting Amsterdam-Noord (de buitenring), dan het deel richting Amsterdam-Oost (de binnenring).
De Gaasperdammertunnel (A9) is tussen 9 en 14 oktober 2024 verschillende momenten afgesloten wegens onderhoud. Woensdagavond en -nacht, 9 oktober 2024, sluiten we de tunnelbuis richting knooppunt Holendrecht af. Donderdagavond en -nacht, 10 oktober 2024, werken we in de andere tunnelbuis richting knooppunt Diemen.
De IJ-tunnel is soms in beide richtingen in de nacht tussen zondag 23.59 uur en maandag 05.00 uur gesloten voor onderhoud. In maart sluiten we de IJ-tunnel 3 weekenden.
Op kruispunten geldt: bestuurders van rechts gaan voor. - Gebiedsontsluitingsweg, een weg waar maximaal 50 km/uur gereden mag worden en bij uitzondering wegen met een maximumsnelheid van 70 km/uur.
De noordelijke helling is 3,5 procent, aan de stadszijde is het stijgingspercentage maximaal 1,8 procent. De IJtunnel daalt tot een diepte van meer dan twintig meter, dat is een veel groter hoogteverschil dan met een nog te bouwen brug, die waarschijnlijk niet hoger hoeft te worden dan iets meer dan negen meter.
De tunnel moest door zand worden gegraven en liep op sommige plekken minder dan 6 voet onder de rivierbedding. Een tweede parallelle tunnel werd in 1967 geopend om de verkeersopstoppingen te verlichten.
Zodra de Silvertown tunnel open is, moet u elke keer dat u door de Blackwall of Silvertown Tunnel rijdt betalen, tenzij u of uw voertuig hiervan bent vrijgesteld . Er worden kosten in rekening gebracht van 06.00 - 22.00 uur, 7 dagen per week in beide richtingen.
Een andere reden voor de gebogen tunnel is het feit dat het belangrijkste vervoermiddel bij de opening paard en wagen was. De tunnel moest dus gebogen zijn om te voorkomen dat de paarden aan het einde van de tunnel daglicht zouden zien en ernaartoe zouden rennen .
De Lærdalstunnel (Noors: Lærdalstunnelen) is met 24,5 kilometer de langste autotunnel ter wereld. De tunnel is onderdeel van de hoofdroute van Oslo naar Bergen in Noorwegen, de E16, en is aangelegd omdat de oude route van Oslo naar Bergen 's winters vanwege de sneeuw vaak afgesloten was.
Tunnelbrand in 2001
Op 24 oktober 2001 botsten twee vrachtauto's op elkaar in de tunnel, waarbij brand uitbrak. De veroorzaker van het ongeval was een Turkse chauffeur die onder invloed van alcohol was. Hierbij vielen 11 doden en een groot aantal gewonden.
Het diepste punt ligt 60 meter onder N.A.P. De twee tunnelbuizen hebben elk een diameter van 11 meter. In elke tunnelbuis zijn twee rijstroken van 3,5 meter breed.
Onder het moderne asfalt ligt een tunnel die in 1793 werd gebouwd door Benjamin Outram (1764-1805) als onderdeel van de Butterley Gangroad-spoorlijn.
Rijkswaterstaat doorloopt 4 fasen bij de ontwikkeling van een tunnel. In elke fase staat tunnelveiligheid hoog in het vaandel. Het hele proces van planfase tot en met realisatie duurt zo'n 5 tot 8 jaar.