Iedereen kan een bezoek brengen aan de huisarts: met een basisverzekering hoef je hier niets voor te betalen.
Dat doet u zo: informeer of de nieuwe huisarts u als nieuwe patiënt kan aannemen; licht uw oude huisarts mondeling, telefonisch of schriftelijk in dat u van huisarts verandert; vraag uw oude huisarts om uw dossier naar uw nieuwe huisarts te sturen.
U mag zelf een huisarts kiezen: in Nederland kennen we een vrije artsenkeuze. In de praktijk kan het echter voorkomen dat u niet terecht kunt bij de huisarts van uw keuze. Bijvoorbeeld omdat: Die huisarts geen ruimte heeft voor nieuwe patiënten.
Huisarts: niet verplicht, wel verstandig
Je bent verzekerd van beschikbaarheid van de huisarts of de huisartsenpost. Als je niet bent ingeschreven wordt je gezien als passant (zoals bijvoorbeeld toeristen) en moet je je legitimatie tonen.
Kan ik bij meerdere huisartsen zijn ingeschreven? Nee, u kunt maar bij één huisartsenpraktijk zijn ingeschreven.
U moet wel een huisarts vinden die plaats heeft in zijn of haar praktijk en die niet te ver van u vandaan woont. De huisarts moet namelijk ook in acute situaties snel bij u kunnen zijn, dus de afstand tot uw huis mag niet te groot zijn. Als vuistregel geldt hiervoor een reistijd van hooguit 15 minuten.
Wie geen huisarts kan vinden, kan zich richten tot de zorgverzekeraar. Die heeft zorgplicht en heeft daarvoor een afdeling wachtlijst- of zorgbemiddeling.
U bent niet verplicht om u in te schrijven bij een huisarts. Dit is wel aan te raden, vanwege de volgende redenen: Je hebt dan altijd een arts als je zorg nodig hebt. In de avond, nacht of in het weekend kun je gebruik maken van een huisartsenpost (valt onder basisverzekering).
Zorg van de huisarts in of buiten de woonplaats
Om naar de huisarts te kunnen, moet een verzekerde zich zelf inschrijven bij een huisarts in zijn woonplaats. In sommige situaties kan echter huisartshulp noodzakelijk zijn, terwijl de verzekerde niet naar zijn eigen huisarts kan.
Als patiënt heeft u rechten in de zorg. Uw huisarts moet u helpen bij uw gezondheid en u informatie geven over uw gezondheid. U heeft bijvoorbeeld recht op informatie, recht om uw medisch dossier in te zien, recht op privacy en recht om zelf een hulpverlener te kiezen.
Ernstige klachten geeft het Landelijk Meldpunt Zorg door aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Op de website van het Landelijk Meldpunt Zorg leest u hoe u contact met het meldpunt kunt opnemen.
Het startsalaris ligt rond de €5800,- bruto per maand. Het gemiddelde salaris van een huisarts in loondienst komt uit op ongeveer € 6900,- bruto per maand. Wanneer je meer dan tien jaar ervaring hebt, zal het salaris stijgen naar zo'n € 8000,- bruto per maand.
U kunt naar een willekeurige huisarts, apotheker of, in noodgevallen, naar een eerste hulppost bij u in de buurt. Een arts of zorgverlener moet alle medisch noodzakelijke en spoedeisende zorg bieden.
Hoge werkdruk
' (de Volkskrant, 13 april 2022) komt een aantal huisartsen aan het woord die hun vak hebben verlaten. Als belangrijkste reden noemt voormalig huisarts Rieneke Noppen de hoge werkdruk. Ze vertelt dat ze het in het begin interessant vond, zorg die vanuit de ziekenhuizen naar de huisarts is verplaatst.
U betaalt normaal gesproken géén eigen bijdrage voor de zorg van uw huisarts. Het is daarvoor wel belangrijk dat uw huisarts een contract heeft met uw zorgverzekeraar. Gaat u naar een huisarts die geen afspraken heeft met uw zorgverzekeraar, dan kan er een eigen bijdrage worden gevraagd.
Als het gesprek met de huisarts niet naar uw tevredenheid verloopt, kunt u een klacht indienen. U kunt uw klacht voorleggen aan een klachtenfunctionaris. Alle huisartsenpraktijken en huisartsenposten zijn aangesloten bij een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris.
De huisarts mag de behandelingsovereenkomst met een patiënt niet eenzijdig beëindigen, tenzij er sprake is van gewichtige redenen voor opzegging. De reden voor beëindiging moet dermate ernstig zijn dat voortzetting van de behandelingsovereenkomst redelijkerwijs niet van de huisarts kan worden gevergd.
Je mag je patiëntendossier volledig of deels inkijken. Je kunt ook een vertrouwenspersoon aanduiden om dat voor jou te doen. Binnen de 15 dagen na je aanvraag moet je zorgverlener je inzage verlenen. Je hebt ook recht op een kopie van je dossier.
De norm is dat je in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen bij jouw huisarts terecht kunt. De maximale toegangstijd is 3 werkdagen. Wanneer een huisarts een overvolle agenda heeft, is het wenselijk om maximaal 3 werkdagen aan te houden.
Met ons toezicht beschermen wij de patiënten. Zo kunnen wij zorgverzekeraars aanspreken op hun verantwoordelijkheid om zorgnota's te controleren en fouten op te lossen. Ook kunnen we maatregelen nemen als zorgaanbieders zich niet aan de regels houden.
* Al ongeveer 500000 Nederlanders hebben geen eigen huisarts, volgens een ruwe schatting van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV).