Asfalt is een film die op de weg wordt gelegd. Als het regent, koelt die film aan de buitenkant te sterk af, waardoor er onvoldoende binding is met de ondergrond.
Het aanbrengen van asfalt gebeurt in meerdere lagen. Meestal gebruikt men hiervoor een asfaltspreidmachine. Deze stort het warme asfalt onder een temperatuur van 120 tot 160 graden op het zand of op een reeds aangebrachte verhardingslaag.
A De dagproductie is afhankelijk van de situatie. Q Hoeveel m1 kan er per uur worden aangebracht? A Op snelwegen is per rijbaan 30.000m2 per uur maximaal haalbaar.
Een oprit laten asfalteren kost gemiddeld tussen €35 en €55 per vierkante meter, afhankelijk van de oppervlakte en de voorbereidingswerken die moeten uitgevoerd worden. Bij kleine oppervlakten kan de prijs oplopen tot €150/m². Hoe groter de te asfalteren oppervlakte, hoe lager de prijs per vierkante meter.
De wals gaat over het asfalt heen en drukt het beter tegen elkaar. Tegelijkertijd koelt het asfalt af tot ongeveer 30 graden.
Meestal is dat binnen een of twee uur.
Normaal heb je ongeveer een uur verwerkingstijd, waarin je kunt walsen en zorgt dat het goede verdichtingsniveau van het asfalt behaald kan worden. Bij vijf graden of lager wordt die tijd ingekort tot soms maar tien minuten. Dus moet de wals er sneller overheen kunnen, maar de wals moet ook met water gevuld worden.
Als eerste is het belangrijk te weten dat asfalt veel voordeliger is dan beton. De prijzen van asfalt en beton verschillen vaak meer dan 50%, en dat is niet het enige grote voordeel. Bij het juiste onderhoud gaat asfalt namelijk net zo lang mee.
Wat kost asfalteren per m2
Uw oprit asfalteren kan al vanaf € 15,- per m² (ex. BTW). Een gemiddelde kostprijs voor de oprit ligt vaak tussen de € 35,- en € 45,- per m². De prijs of kosten voor uw asfalt oprit aanleggen, herstellen of vernieuwen hoeft helemaal niet hoog te zijn!
1. Asfalt is veel duurder dan tegels en klinkers.
Asfalt kan elke doe-het-zelver tegenwoordig zelf herstellen. Voor het asfalteren van opritten en paden gebruikt men bitumen. Dit is een soort asfaltmengsel bestaande uit ruwe aardolie.
Hoeveel een kilometer snelweg precies kost, is lastig te zeggen. Volgens Rijkswaterstaat variëren de kosten voor een dubbele driebaanssnelweg met een vluchtstrook per kilometer van 10 tot 50 miljoen euro per kilometer. In deze kosten zit alles verwerkt; van de materiaalkosten tot het arbeidsloon.
Soms als je op een net nieuwe weg rijdt hoor je getik, alsof er allemaal kiezels uit de weg opspatten. Wat is er aan de hand? In Nederland gebruiken we veel zoab: zeer open asfaltbeton. Zoab heeft een open structuur, het heeft kleine gaatjes die het geluid van banden dempen en regenwater opnemen.
Asfalt warmt in de zon bij een buitentemperatuur van 25 graden op tot ruim 50 graden. Bij tropische temperaturen van meer dan 30 graden stijgt de temperatuur van asfalt zelfs tot ruim 60 graden.
De hete asfalt voor de wegverharding bevat giftige bestanddelen. De asfaltwerker kan de vrijgekomen rook, dampen en gassen inademen. In de buurt van de machines die de asfaltlaag aanbrengen, kunnen de werkers blootgesteld worden aan kankerverwekkende uitlaatgassen.
Het asfalt is waterdoorlatend en kent een grote opslagcapaciteit. De korrelgrootte is maximaal 32 mm, het asfalt heeft daarom 30 % holle ruimten.
Als u een oprit wilt laten aanleggen zijn de kosten grotendeels afhankelijk van de materialen die u gebruikt. Grind is de goedkoopste optie: dit kost gemiddeld €10,- €15,- per m². Klinkers zijn ook een goede keuze, hiervoor ligt de prijs rond de €10,- tot €25,- per m².
Asfalt wordt gemaakt van een mengsel van zand, steen en bitumen. Deze basiscomponenten worden in een asfaltcentrale verhit en met elkaar gemengd. Er ontstaat dan een taaie donkere vloeistof die onder hoge temperatuur bewaard wordt. Bitumen is een aardolieproduct.
Levensduurverlenging wegen. Asfaltverharding gaat gemiddeld 20 jaar mee maar meestal zien we na 10 à 15 jaar dat de conditie van de onbehandelde asfaltverharding door weersinvloeden en gebruik afneemt. Er ontstaat rafeling, craquelé, onvlakheden en / of scheurvorming.
Wanneer het Koudasfalt verdicht wordt gaan de korrels in het asfalt zich rangschikken. Alle korrels krijgen als het ware een eigen plekje waarin ze vast liggen. Dit zorgt voor de stabiliteit van het asfalt en voorkomt verzakkingen. Het verdichten van Koudasfalt kan gedaan worden met een asfaltstamper of trilplaat.
Als het asfalt warm is kan het gemakkelijk in een vlakke stevige laag worden aangebracht. Na verdichting (door een wals) en afkoeling is het hard en zeer draagkrachtig. In het verleden werd in plaats van bitumen ook wel teer gebruikt als bindmiddel.
Soms wordt er van het oude asfalt een laag af gehaald (frezen) en daar bovenop komt de nieuwe laag. Als het een compleet nieuwe weg betreft wordt er in veel gevallen eerst een laag grind van een bepaalde grote neergelegd als ondergrond, dit gesteente wordt in de asfaltwereld vaak Split genoemd.
Asfaltbeton en beton lijken dan misschien dezelfde mengsels, toch is er wel degelijk een verschil. Het verschil zit hem in het bindmiddel. Waar dat bij asfaltbeton bitumen is, is het bindmiddel van beton kalk. Het voordeel van bitumen als bindmiddel is dat hierdoor het asfalt kan uitrekken voordat het barst of scheurt.
De gewichtstoename bij asfalteren is hoog met circa 250 kg per m2 – bij het aanbrengen van een slijtlaag is dat 15-18 kg per m2. Op een brugdek van 100 m2 is dat voor asfalteren dus 25.000 kg, tegenover 1.500-1.800 kg in het geval van slijtlagen.