Iedereen kan de 112NL app gebruiken in noodgevallen. U belt of chat dan met een hulpverlener. De app heeft een chatfunctie die het gesprek vertaalt in uw taal. De app is daarom ook handig voor bijvoorbeeld doven en slechthorenden.
Kan ik een sms sturen naar 112? Ja. U mag de 112 sms-service alleen gebruiken als u niet of niet goed kunt spreken of horen. Om in een noodsituatie te kunnen sms'en naar 112 moet u zich eenmalig aanmelden bij 112.
Het alarmnummer 112 is in principe altijd bereikbaar. Maar het is niet uit te sluiten dat u 112 soms even niet kunt bereiken.
Het noodnummer 112 mag gebeld worden bellen wanneer je denkt dat met spoed politie, brandweer of ambulancezorg nodig is. Een ambulance kan nodig zijn als je denkt dat iemand in levensgevaar is. Bijvoorbeeld door een ernstig ongeluk of een andere levensbedreigende situatie.
Als je een smartphone hebt , kan je deze app app 112 BE als alternatief gebruiken voor het keuzemenu . Via de app kijk je op het icoontje van ziekenwagen, brandweer of politie, afhankelijk van welke keuze je nodig hebt. Je wordt na je keuze verbonden met de bevoegde noodcentrale zonder het keuzemenu te horen.
Chat met de meldkamer via 112NL app
De 112NL app is een aanvulling op 112 bellen. Als u niet goed kunt horen, praten of een andere taal spreekt, maakt u via de 112NL app contact met de meldkamer.
De 112-Nederland app meldt 112 noodberichten in de omgeving van je mobiele telefoon en op zelf op te geven locaties. De app meldt alle relevante en actuele P2000 meldingen van het C2000 netwerk van de hulpdiensten: politie, brandweer, ambulance, KNRM en anderen in uw omgeving.
Als je 112 belt krijg je een algemene 112-centralist aan de lijn. De centralist vraagt waar je bent en of je ambulance, brandweer of politie wilt spreken. Daarna krijg je de juiste hulporganisatie aan de telefoon. Als je belt vanaf een vaste telefoonlijn, dan weet de 112-centrale je locatie en telefoonnummer al.
Het alarmnummer 06 - 11, waarmee mensen in een noodsituatie snel de politie, brandweer of ambulance kunnen bereiken wordt in de praktijk vaak misbruikt. Soms wordt een misbruikpercentage van 75 procent geregistreerd. Het percentage kinderen onder de misbruikers is hoog. Zij bellen vaak op de vrije woensdagmiddag.
De kosten voor een bezoek aan de SEH zijn minimaal 150 euro. Door uw behandeling kan dit bedrag hoger worden. De Spoedeisende Hulp is bedoeld voor mensen met spoedeisende en/of levensbedreigende klachten. Is uw situatie niet levensbedreigend?
Je kan het nummer 112 bellen met een vaste of mobiele telefoon. Het Europese noodnummer is overal gratis.
Bellen met 112 zonder verbinding met eigen provider
Dan kunt u toch altijd 112 bellen. Want de netwerkproviders in Nederland hebben afgesproken om 112 oproepen van elkaar over te nemen. Dit heet gecumuleerde of gestapelde dekking.
Het nummer 112 bel je bij een noodsituatie. Je komt terecht bij de provinciale 100-centrale van de hulpdiensten, die de politie, de brandweer of een medisch team ter plaatse kunnen sturen. Op termijn zal 112 de nummers 100 en 101 vervangen.
Aan de app 112NL, die te downloaden is voor iOS en Android, is jaren gewerkt. Mensen kunnen in de app hun persoonlijke kenmerken aangeven, die bij het maken van een melding worden meegestuurd naar de meldkamer. Zo kan de centralist de melder beter en sneller helpen, aldus de politie.
Als je 112 belt komt de oproep binnen bij de landelijk centrale meldkamer in Driebergen.
Ondanks een goede mobiele dekking van je provider, zijn er altijd situaties te verzinnen waar je mobiele telefoon geen netwerk kan ontvangen. Dan kan bellen via wifi uitkomst bieden.
de medische spoeddienst: 100 en 112. de brandweerdiensten: 100 en 112. de politiediensten: 101 en 112. de civiele bescherming: 100 en 112.
Zo komt de politie er eenvoudig achter wie met 112 heeft gebeld. Volwassenen kunnen een boete of een gevangenisstraf krijgen. Kinderen die het alarmnummer 112 misbruiken worden ook gestraft. De politie stuurt een waarschuwingsbrief naar de ouders.
Bellen naar 0900-8844 kost dus extra geld. Boven de normale gesprekskosten komt een starttarief van 9,51 cent + 2,8 cent per minuut. Dit betekent dat een 0900-gespek gemiddeld 20 cent extra kost.
Afluisteren van de politie was sindsdien niet meer mogelijk. Het P2000-systeem (onderdeel van C2000) is een digitaal systeem dat door de politie, brandweer, ambulance, traumahelikopters en de KNRM wordt gebruikt om mensen via hun semafoon op te roepen.
P2000, de onversleutelde berichtendienst
Dit stevig versleutelde digitale communicatiesysteem was niet afluisterbaar.
Dat doen we nu natuurlijk met 112 Nederland. In deze app krijgt u in een zelf op te geven straal rond uw locatie precies te zien wat er allemaal gebeurt en elke melding kunt u op een Google-kaart terugvinden. Ook kunt u aanvullende locaties opgeven. Download '112 Nederland' hier.
De wettelijke opdrachten van de brandweer, zoals het blussen van een brand of het bevrijden van een slachtoffer uit een voertuig, zijn in principe gratis. Daar betaal je immers belastingen voor.
Maar daarbij valt wel op te merken dat zo'n twee derde daarvan terecht is. Dat komt neer op 1,9 miljoen 112-meldingen in een heel jaar. Dat betekent meer dan 4.500 gesprekken per dag en gemiddeld zo'n 200 telefoontjes per uur.
Het gratis en anoniem telefoonnummer van Awel is het nummer 102. Je kan Awel elke dag bellen van 16 uur tot 22 uur, behalve op zon- en feestdagen. Op woensdag en zaterdag kan je al vanaf 14u bellen. Een gesprek met Awel hoef je niet te betalen.