Koopt u een tweedehands auto van een andere particulier? Dan betaalt u geen btw. U betaalt als particulier alleen btw over een auto als u een auto koopt bij een autobedrijf. De btw is dan in de prijs inbegrepen.
Les 1: De btw-auto wint het van de marge-auto
En omdat de btw al is voldaan, kun je die als ondernemer niet nogmaals terugkrijgen via de fiscus. Op de factuur staat dan ook: 0% btw. Een btw-auto is, je raadde het gezien de naam al, een occasion waarover nog nooit btw is betaald.
Een 'BTW-auto' is een auto die nieuw is of altijd zakelijk bereden is. Zodra hij eenmalig van een particulier of niet BTW plichtig bedrijf is geweest noemen we het een 'marge-auto'. Op het moment dat de verkopende partij de auto weer gaat verkopen, dient hij een BTW factuur te maken.
Zonder administratie is een margeauto nadelig voor de btw en kunt u beter kiezen voor een btw-auto. Koopt u een btw-auto en u zit gewoon in de btw, dan kunt u alle betaalde btw aftrekken in uw btw-aangifte. Als u een margeauto koopt en u zit gewoon in de btw, dan kunt u de bij aankoop betaalde btw niet aftrekken.
Immers, zo'n auto is btw-vrij. Het grootste voordeel is dat je minder diep in je buidel hoeft te tasten en als ondernemer hoef je de btw niet meer voor te schieten aan het autobedrijf.
Een BTW auto verkopen is hetzelfde als een zakelijke auto verkopen, mits er BTW is betaald bij de aanschaf van de auto. Als dit zo is, mag de auto ook met BTW worden gefactureerd zodat de ondernemer de omzetbelasting later weer terug kan vragen.
Btw bij tweedehands auto kopen
Koopt u een tweedehands auto van een andere particulier? Dan betaalt u geen btw. U betaalt als particulier alleen btw over een auto als u een auto koopt bij een autobedrijf. De btw is dan in de prijs inbegrepen.
Algemeen btw privégebruik van auto
Als u geen hoogte heeft van het aantal kilometers dat de auto voor privé is gebruikt, dan geldt er een algemene berekening. De btw die betaald moet worden voor het privégebruik is dan 2,7% van de catalogusprijs van de auto. Dit is inclusief btw en bpm.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
Bent u handelaar in margegoederen? U mag dan de margeregeling toepassen. U berekent de btw dan niet over uw omzet, maar over het verschil tussen verkoopprijs en inkoopprijs, de winstmarge. Verkoopt u met winst, dan is uw winstmarge positief en moet u hierover btw betalen.
Inschrijven of herinschrijven in het kentekenregister
U betaalt bpm als u een zelf geïmporteerde personenauto of motor inschrijft die jonger is dan 25 jaar. Voor een bestelauto betaalt u alleen bpm als uw bestelauto jonger is dan 5 jaar en u geen ondernemer bent of niet voldoet aan de ondernemersregeling.
Btw- en marge-goederen
Als ondernemer of bedrijf kun je bij het inkopen van deze goederen de btw terugvorderen. Als particulier kun je dat niet. Marge-goederen zijn -meestal gebruikte- goederen die van een particulier zijn (geweest). De particulier heeft het btw-bedrag ooit al betaald en niet teruggevorderd.
Bpm is de belasting van personenauto's en motorrijwielen. Koopt u in Nederland een personenauto, motor of een bestelauto? Of importeert u een personenauto, motor of bestelauto? Dan betaalt u onder andere bpm.
De regeling mag uiteraard niet andersom worden toegepast, dus een ingekocht btw-auto kan niet als marge-auto worden verkocht. Er is nog een belangrijke voorwaarde voor de verkoper: een auto die als marge-auto is ingekocht en als btw-auto worden verkocht mag niet worden meegenomen in de globalisatie.
Voor goederen (auto's) die door de Belastingdienst als nieuw worden aangemerkt moet altijd de Nederlandse BTW worden voldaan. Voor auto's is dit 21% over de netto aanschafprijs. Dit betaal je ongeacht of je de 19% al in het buitenland hebt betaald.
Een auto zonder verrekenbare BTW wordt een 'Marge auto' genoemd. Je hoeft als particuliere verkoper geen BTW af te dragen over de verkoop- of inruilprijs. Ditzelfde is trouwens van toepassing als een auto wordt gekocht door een ondernemer die geen BTW mag verrekenen.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Bij een gemiddelde auto met een catalogusprijs van 22.500 (zonder BPM en 21% BTW) vloeit er ongeveer 3.700 euro weg aan dealersmarge. Aan materialen kost zo'n auto om de nabij 9.800 euro.
Bij de terbeschikkingstelling van een wagen tegen vergoeding is de btw volledig aftrekbaar (dus 50% aftrekbaar) met een maatstaf van heffing gelijk aan de 'normale waarde'. Indien het beroepsgebruik meer is dan 50%, dan moet je geen 'normale waarde' berekenen.
U rijdt meer dan 500 kilometer privé in een auto van uw onderneming. De auto heeft een cataloguswaarde van € 50.000. Uw privégebruik van de auto is: (€ 50.000 x 22% =) € 11.000.
De goederen moeten dus € 100 per stuk kosten, exclusief btw. De verkoopprijs van uw goederen is dan € 100 + 21% btw = € 121. U vermenigvuldigt de verkoopprijs (inclusief btw) met 21/121 of 9/109. Op die manier berekent u het btw-bedrag in de verkoopprijs.
Bij de aanschaf van een nieuwe auto betaal je altijd 21% BTW. Bovenop de BTW betaal je BMP (Belasting Personenauto's en Motrorrijwielen).
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: 'Deze advertenties zijn gericht op particuliere kopers en dan is het wettelijk verplicht de prijzen inclusief BTW te vermelden. De enige reden voor de autobedrijven om te adverteren zonder BTW, is dat de advertentie gunstig naar boven komt in de zoekresultaten.