Een veel gemaakte beginnersfout: WD40 gebruiken. Gebruik WD40 nooit en te nimmer voor het smeren van je fietsketting. Het trekt niet alleen veel vuil aan, het komt ook op allemaal plekken waar het niet hoort te zitten. Daarnaast zorgt WD40 ervoor dat onderdelen sneller kunnen gaan roesten.
Wanneer je je fietsketting gaat smeren kun je kiezen tussen verschillende soorten smeermiddel. Je kunt kiezen voor kettingolie of ketting wax. Kettingolie is het soort smeermiddel dat het meeste gebruikt wordt onder fietsers. Daarnaast kun je ervoor kiezen om je fietsketting te smeren met ketting wax.
Speciale kettingolie werkt het best
Omdat een fietsketting zo moeilijk goed te smeren is, is zeer goede smeerolie nodig. Dat is niet een of andere universele olie voor huis, tuin en keuken of de naaimachineolie die nog steeds in de rekken bij de fietsenmaker te vinden is.
Spuit je fietsketting in met een special kettingontvetter zoals CyclOn Bionet Chain Cleaner en laat deze biologische ontvetter een paar minuten intrekken. Door de ontvetter de tijd te geven om in te werken zorg je ervoor dat de vervuiling op de ketting de tijd heeft om los te weken.
Gebruik absoluut geen siliconenspray. Hoewel het slot wordt gesmeerd, trekt een siliconenspray vuil aan. Een speciale slotspray is vetvrij en trekt daardoor ook geen vuil aan en zorgt ervoor dat de draaiende cilinderdelen en de sluitpallen soepel blijven.
WD-40 is de merknaam van de wereldwijd bekende waterverdrijvende siliconenspray die in 1953 werd ontwikkeld door Norm Larsen, oprichter van de Rocket Chemical Company in San Diego, Californië. Oorspronkelijk werd WD-40 gebruikt om roest tegen te gaan; later werd WD-40 voor vele andere toepassingen ingezet.
Slotenonline raadt aan om enkel WD40 te gebruiken voor het smeren van cilinders, sloten en scharnieren. Dit product is siliconenvrij en zorgt dus niet voor een inwendige ophoping van vuil. Bij normaal gebruik, volstaat het om cilinders tweemaal per jaar te smeren.
WD-40 Specialist Ontvetter is ontworpen om snel vet, olie en vuil te verwijderen zonder residu achter te laten. Het werkt bij contact en is gemakkelijk af te spoelen.
Als je fietsketting vet en vervuild is, kan je de onderdelen het beste schoonmaken met een geschikt reinigingsmiddel. Ron gebruikt in de video Cyclon Bionet Chain Cleaner, maar je kan ook gebruik maken van Cyclon Bionet Triggerspray. Je kan de reiniger verdunnen met water (1 deel reinigingsmiddel en 5 delen water).
Over het algemeen zal doodgewone motorolie als smeermiddel voor de fietsketting, net als olijfolie, voor voldoende smering zorgen.
Zeer goede kettingsprays in een spuitbus zijn Castrol Chain Spray en de S100 kettingsprays, uiteraard op voorraad in de winkel. We hebben overigens ook de S100 Kettingspray spatbeschermer in de winkel, een handig hulpmiddel om zonder te spetteren je ketting te smeren! Een andere optie is de pot vet met een kwast.
Dry weather lube smeert goed en trekt nauwelijks vuil aan. Voorwaarde is wel dat de fiets- en bospaden droog zijn. Zo niet, werkt dit middel minder lang – dan all weather of wet lube. Ideaal voor mooi-weer-fietsers.
Grondige schoonmaak van de ketting en cassette. Wanneer je fietsketting echt heel vies is, is het een goed idee om deze grondig schoon te maken. Hiervoor haal je de ketting en cassette van je fiets. Als je met olie rijdt is het verstandig enkele keren per jaar de ketting en cassette grondig te ontvetten.
Wat doet kettingspray: Het vermindert wrijving van de ketting en tandwielen en verlengt daarmee de levensduur. Minder wrijving = minder slijtage; Het vormt een beschermende laag en voorkomt corrosie van de motorketting.
Om kettingolie aan te brengen, laat je een druppel olie op de bovenkant van elke schakel vallen, terwijl je langzaam een paar omwentelingen achteruit trapt, zodat het smeermiddel de kans krijgt om naar binnen te trekken. Veeg overtollige olie weg. Als je dat niet doet, wordt er meer vuil aangetrokken door je ketting.
Dreft is een zeer krachtig schoonmaakmiddel om vet en vuil op te lossen. Op je fiets verwijdert Dreft als een razende de beschermlaag die op je frame zit en het vet wat zorgvuldig is aangebracht om kwetsbare onderdelen te beschermen.
Het ontvetten van een ketting kun je doen met behulp van een drive train cleaner. Maak vervolgens de ketting goed droog en breng vervolgens de wax ruim aan.Daarna laat je de wax de ketting volledig ontvetten. Wanneer een ketting vet is, zal de wax niet in de schakels van enkele uren drogen voordat je gaat fietsen.
Maar wat mag en kan dan wel gebruikt worden? Wij raden het gebruik van Tickopur R33 aan. Tickopur R33 is een universeel reiniger met een hoog vet oplossend vermogen en verwijdert daarnaast ook de meest voorkomende vervuilingen.
WD-40 Multi-Use Product beschermt metaal tegen roest en corrosie, penetreert vastzittende onderdelen, verdringt vocht en smeert bijna alles. Het verwijdert zelfs vet, vuil en nog veel meer van de meeste oppervlakken.
WD-40 veroorzaakt geen zichtbare effecten op de oppervlakken van de meeste soorten kunststof, rubber en hardmetaal.
WD-40 staat letterlijk voor “Water Displacement – 40th attempt”.Wat zich laat vertalen naar “Water verdrijving – 40ste poging”. Dat is de naam die de chemicus het product gaf toen hij het product in 1953 ontwikkelde.
Spuit het WD-40 Multi-Use Product op het verroeste oppervlak, zoveel dat het grondig doordrenkt is. Laat het maximaal 10 minuten inwerken.
Je beste vriend WD-40
Spray het voorwerp goed in en laat het goedje maximaal 24 uur intrekken. Gebruik hierna een harde borstel of staalwolborsteltje om de roestplekken eraf te schrobben. Naast dat WD-40 goed helpt om roest te verwijderen, biedt het ook bescherming tegen opkomende roestplekken.