Luchtvaartuigen landen gewoonlijk op een vliegveld op een harde startbaan, die in dit geval ook wel landingsbaan wordt genoemd. Meestal worden deze gemaakt van asfalt, beton, gravel of gras. Er zijn vliegtuigen die speciaal uitgerust zijn om te landen op water, zand, sneeuw of ijs.
Wanneer er sprake is van winterse neerslag kunnen niet alle banen gebruikt worden. Dit betekent dat vliegtuigen en de crew, maar ook passagiers niet op tijd kunnen vertrekken. De vertragingen zorgen vaak voor een domino-effect op Schiphol; een vertraagde vlucht heeft namelijk invloed op de volgende vluchten.
Wanneer we een startbaan sneeuw- en ijsvrij maken, wordt deze baan voor de veiligheid volledig afgesloten. Als het sneeuw- en ijsvrij maken van deze baan een half uur duurt, zullen de vliegtuigen dus ook gedurende een half uur niet kunnen opstijgen of landen op deze baan.
Opstijgen of landen tijdens slecht weer kan erg lastig zijn voor piloten. Want zij moeten hun vliegtuig veilig in de lucht brengen of op de grond zetten. Slecht zicht, windvlagen of een gladde landingsbaan werken dan niet echt mee.
Invloed van wind
Een vliegtuig landt en start zoveel mogelijk tegen de wind in. Dan is het vliegtuig stabieler en bij de landing zorgt tegenwind ervoor dat de snelheid ten opzichte van de grond vermindert en er dus veiliger kan worden geland.
Een vlucht hoeft geen hinder te ondervinden van een harde wind. Het is afhankelijk van de windrichting en beschikbare landingsbanen of een vlucht kan vertrekken. Bij een wind uit het zuiden en noorden is de kans op problemen klein. Dit is echter niet het geval als de windrichting uit het oosten en westen komt.
Vaak merk je dit als passagier of piloot niet eens. De bliksem kan namelijk niet inslaan, omdat het vliegtuig niet in contact staat met de aarde, waardoor het de stroom niet doorgeeft aan de grond. Onweer of bliksem kan wel schade aanrichten aan het vliegtuig. Kleine gaatjes of putjes kunnen ontstaan aan de buitenkant.
Toch is turbulentie dus niet geheel ongevaarlijk: Eerdere schade of problemen kunnen worden versterkt. Hoewel zelfs zware turbulentie op zich een vliegtuig niet kan doen neerstorten, kan ze bestaande noodsituaties zeker versterken.
Turbulentie is niet gevaarlijk voor het vliegtuig. Het vliegtuig zelf is voorzien op turbulentie en zal er dus niet door crashen. Het enige gevaar is dat passagiers aan boord gewond raken wanneer ze hun gordel niet dragen.
Je vliegtuig zal niet kapot gaan door turbulentie. Een vliegtuig is erop gemaakt om maar liefst 2,5 keer de hoogst gemeten turbulentie ooit op te vangen. Dus geen zorgen, er gaat niks stuk terwijl je in de lucht bent.
Sommige kleine vliegtuigen hebben een erg lage stall-snelheid. Als er genoeg tegenwind is kan zo'n toestel schijnbaar stil in de lucht hangen. 'Stilhangen' t.o.v. de grond, niet 'stilhangen' t.o.v. de snelheid van de (tegen)wind.
Je krijgt extra snel last van Hypoxia als je een lange tijd in een warme ruimte verblijft. Om flauwvallen en andere klachten te voorkomen, wordt daarom de temperatuur in vliegtuigen een paar graden kouder dan gemiddeld gehouden.
Vliegtuigen hebben in weinig last van de wind als ze eenmaal in de lucht zitten. Het grote probleem doet zich voor als vliegtuigen moeten opstijgen en landen. Hier speelt vooral de windrichting een rol. Bij windkracht 6 kunnen vliegtuigen prima landen zolang ze tegen de wind in landen.
Wat gebeurt er als er een vliegtuig neerstort? Vliegrampen zijn zeldzaam: gemiddeld gaat het maar bij één op de miljoen vluchten fout.
Door de harde wind tijdens een storm kan het vliegverkeer ontregeld raken. Vliegtuigen moeten meer afstand van elkaar houden, waardoor een deel van de vluchten uitvallen of niet meer volgens schema kunnen vliegen. Daarnaast is het lastig opstijgen en landen met zijwind, waardoor bij een storm landingsbanen dicht gaan.
Veel vliegtuigen hebben een maximum van ongeveer 30 knopen (zo'n 15 meter per seconde). Vanwege de veiligheid wordt op Schiphol een limiet voor de sterkte van de zijwind aangehouden. Bij een zijwind van 20 knopen (10 meter per seconde) of meer mag de baan niet meer als eerste aan piloten worden aangeboden.
Deze soort turbulentie is vrij makkelijk te voorspellen. Piloten bestuderen voorafgaand aan een vlucht de weersvoorspellingen en weten dus vaak wel waar en wanneer ze turbulentie kunnen verwachten. Tijdens de vlucht hebben ze ook nog eens contact met de luchtverkeersleiding en collega's in andere vliegtuigen.
Statistisch gezien heb je een kans van 1 op 3,2 miljoen dat het vliegtuig waarin jij zit neerstort of een ander ongeluk krijgt. Daarnaast was 2016 een heel veilig jaar: 'slechts' 19 crashes waarbij tenminste een dode viel. En toch, het zal je maar gebeuren.
Dan moet je een ochtendvlucht boeken. Dat zit zo: zodra het warm wordt, stijgt lucht op. Hierdoor is er rond 13.00 uur meer kans op onstuimige lucht dan wanneer het 's ochtends koel is. Toch wil je ook niet de allereerste ochtendvlucht hebben, dan heb je juist meer kans op turbulentie.
In de herfst en winter is de kans op turbulentie tijdens het landen en opstijgen het grootst, volgens piloot en vliegangstbehandelaar Kelly Otte. "De angst om per vliegtuig te reizen tijdens deze periode is echter onnodig", verzekert hij.
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air. Ook deze luchtvaartmaatschappij scoort slechts 1 ster, die de airline verdient omdat de toestellen boven de VS mogen vliegen.
Of beter gezegd: zo tussen 13:00 en 15:00. "Dit is namelijk het moment dat de grond is verwarmd door de atmosfeer, waardoor de warme lucht opstijgt en de kans op turbulentie ook groter is", legt Williams uit. Nogmaals: zekerheid dat je nooit meer turbulentie hebt wanneer je buiten deze tijden vliegt, heb je niet.
Vliegtuigen kunnen de bliksem goed aan. "Zolang er geen contact is met de aarde, is er weinig aan de hand", zegt Hölzel. "Daarom kunnen vogels ook op een hoogspanningskabel zitten." "In de recente luchtvaartgeschiedenis zijn er nooit ongelukken door gebeurd", vult Melkert aan.
Omwille van veiligheidsredenen stijgen en landen vliegtuigen tegen de wind in. Zo wordt de snelheid tot een minimum herleid bij de landing, en helpt het de vliegtuigen lift te genereren bij het opstijgen. Daarbovenop moet zijwind beperkt blijven om te voorkomen dat vliegtuigen van hun traject afwijken.
Wanneer een vliegtuig wordt getroffen door bliksem is er geen reden tot paniek.Vliegtuigen worden ontworpen om een blikseminslag zo goed mogelijk op te vangen. Vliegtuigen lopen geen gevaar maar het is beter om een storm te ontwijken. Piloten proberen altijd om een storm heen te vliegen.