- Het koelmiddel in de leidingen zal zeer warm of zeer koud zijn, wat kan leiden tot bevriezing of brandwonden. Raak de elektrische onderdelen niet aan met blote handen tijdens en onmiddellijk na het gebruik. - U kunt dan brandwonden oplopen.
Ter vergelijking: voor een modern R32-systeem is 0,2 à 0,3 kg koudemiddel per kW capaciteit nodig, tegen 0,1 kg voor een systeem met propaan. Er wordt overigens onderzoek gedaan om de hoeveelheid propaan in installaties verder omlaag te brengen. In een aantal testtoestellen is dat al gelukt.
R32 9KG VOOR 169,00 EURO EX STATIEGELD.
De wet stelt afpersing verplicht bij een druk van meer dan 0,5 bar. Daar komt een koelsysteem royaal boven, dus moet het leidingsysteem worden afgeperst op 1,1 keer de maximale werkdruk. Voor een systeem met R410A of R32 is de maximale werkdruk bijvoorbeeld 42 bar.
Vorstbeveiliging en carterverwarming
Deze vloeistofslag ontstaat, zodra gasvormig koudemiddel condenseert tot een vloeistof in het compressorcarter. Dit condenseren wordt voorkomen door een verwarmingselement, "- de carterverwarming".
(expertartikel) U kent het vast: een dreunend geluid als de waterklep van de wasmachine opengaat, of de CV-pomp start of stopt. De oorzaak, 'liquid hammer', komt ook voor in koelinstallaties.
Wat is R32? In principe was toepassing van R32 als zuivere stof tot nu toe niet mogelijk; vanwege zijn brandbaarheid valt R32 namelijk in veiligheidsklasse A2L (moeilijk ontvlambaar, niet-toxisch).
AC-compressoren die beschadigd zijn. Dit is de belangrijkste reden waarom uw airco oververhit kan raken. Dit is met name het geval als uw airco alleen wordt ingeschakeld en de auto opwarmt wanneer deze is uitgeschakeld. Dit is het meest voorkomende probleem bij AC-systemen.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Let op: het R32-koelmiddel is geurloos. Installeer zo weinig mogelijk leidingen. De leidingen moeten tegen fysieke beschadiging worden beschermd en mogen niet in een niet verluchte ruimte worden geïnstalleerd, indien deze ruimte kleiner is dat de in onderstaande tabel vermelde minimumgrootte.
Volgens de Japanse airconditioningfabrikant Daikin biedt het koudemiddel R32 aanzienlijke voordelen ten opzichte van andere alternatieven voor R410A in airconditioningsystemen.
De R-32 is een 'fluorkoolwaterstof (HFK)' met laag GWP-gehalte. Dit koudemiddel is A2L geklasseerd, wat betekent dat het “mildly flammable” is. Het wordt gebruikt in kleine airconditioningssystemen met een vulgewicht conform de voorschriften van de EN 378 norm.
R32 biedt betere prestaties dan R410A bij extreme buitentemperaturen. Het aardverwarmingsvermogen (Global Warming Potential) van R32 (675) bedraagt slechts een derde van de GWP van R410A (2.090). R32 bestaat uit slechts één bestandsdeel, waardoor het koudemiddel eenvoudig kan worden gerecycled en hergebruikt.
Vacumeren is een belangrijk onderdeel van een airco servicebeurt. Door goed vacumeren verwijder je vocht en NCG (niet condenseerbare gassen) zoals stikstof en zuurstof. Dat vacumeren moet diep en lang genoeg, anders kan het achtergebleven vocht het koudemiddel en de olie verzuren.
Lekkage kan ook opgespoord worden met stikstof. Hiervoor heb je een vuladapter voor de service-aansluiting en een slangadapter nodig. Leeg het aircosysteem en vul het vervolgens met maximaal 12 bar stikstof. Controleer minimaal vijf en maximaal tien minuten of de druk in het systeem gelijk blijft.
Diverse factoren spelen een rol bij de levensduur van een airconditioner maar de vuistregel is dat bij gemiddeld gebruik en regelmatig en goed uitgevoerd onderhoud de installatie zeker 12 tot 15 jaar mee moet kunnen.
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar.
Hoe koud mag ik de airco zetten? Het verschil tussen buiten- en binnenlucht mag idealiter niet meer dan zo'n 8 graden Celsius zijn. Mensen die problemen hebben met hun bloedsomloop kunnen zelfs flauwvallen als de overgang tussen warm en koud te groot is.
Koelmiddel is de stof in uw AC-systeem die warmte uit de lucht van uw huis absorbeert. Als het koudemiddelpeil laag is, kan het systeem niet zoveel warmte opnemen als zou moeten. Na verloop van tijd zal het koelmiddel in temperatuur dalen, waardoor de spoel van uw AC uiteindelijk zal bevriezen.
Zet de airco niet te koud, anders wordt de overgang tussen binnen en buiten wel erg groot. Een behaaglijke temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden. Een te koude airco geeft ijskoude luchtstromen en veroorzaakt daarmee vaak verkoudheden.
R134A, R407C, R407F en R410A
Synthetische koudemiddelen met een GWP-waarde onder 2.500, vallen onder een productiebeperking. Dit geldt voor de veel gebruikte koudemiddelen R134A, R407C, R407F en R410A. In 2030 mag nog maar 20% van de huidige geproduceerde synthetische koudemiddelen worden verkocht.
Moderne systemen gebruiken het nieuwste koudemiddel en dat heet R410A. R410A is 10% efficiënter dan zijn voorgangers R22 (inmiddels verboden) en R407C, waardoor er minder van nodig is. Ook produceren de R410A-airco's minder geluid dan de airco's die met oudere generaties koudemiddel werken.
Aircogas is verantwoordelijk voor de koeling van uw airco. Hoewel dit met veel verschillende gassen gedaan kan worden, zijn R134-a en HFO-1234yf (oftewel R-1234yf) de meest voorkomende. Sinds kort hebben wij zowel voor auto's met het koudemiddel R-134a als met het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf de juiste apparatuur.
Voor een betrouwbare toepassing wordt vaak een minimale oververhitting van 15 K vereist.