Polyester bestaat uit glasvezels en hars. Deze vezels nemen het water op. Wanneer het water door de vezels wordt vastgehouden, ontstaan er blaasjes en gaat het polyester rotten. De meest voor de hand liggende oorzaak van schade aan topcoat is door bijvoorbeeld een botsing.
Als je de blaasjes openkrabt of –prikt komt er vocht uit met een zure, azijnachtige geur. Dit vocht voelt soms ook plakkerig aan. Bij ernstige structurele osmose zal het polyesterlaminaat aangetast zijn en zijn losse glasvezels zichtbaar. In het ergste geval is er sprak van delaminatie.
Als een polyester boot in een periode van 90 dagen meer dan 30 dagen in het water blijft liggen moet het deel van de boot dat onder water zit in een bodycoat worden gezet zodat osmose geen kans maakt.
Zoals gezegd, er is nog nooit een boot door osmose gezonken.
polyester kan in principe eindeloos mee. op den duur zul je wel degradatie krijgen doordat het in water ligt, maar dat duurt zo lang, daar hoef je niet bang voor te zijn. oud polyester wordt wel steeds brosser trouwens.
Voor een polyester schip is het aan te raden om ieder jaar de winter op de wal te staan. Een jaartje overslaan kan nog geen kwaad, echter velen jaren in het water zonder inspectie kan serieuze gevolgen hebben. Dit schip zag er in het water netjes uit, redelijk onderhouden en met een recente motor.
Stevige boten die gebouwd zijn van staal en polyester zijn beter geschikt om in het water te overwinteren dan lichtgebouwde boten. Zorg dat alle afsluiters, kranen, bilgepompen, waterpompen, watersystemen, afwaterings slangen worden ontdaan van water. Water zet uit wanneer het bevriest, hierdoor richt het schade aan.
Bij boren in polyester, dient het gat verzinkt te worden om het scheuren van het polyester tegen te gaan. Het dekbeslag dient vastgezet te worden met de schroeven die bijgeleverd zijn. Als u de schroeven monteert dan adviseren wij u dat te doen met een klein beetje siliconenkit.
Over het algemeen zijn stevige boten die gebouwd zijn polyester of staal beter geschikt om in de winter in het water te blijven liggen dan boten die licht gebouwd zijn. Daarnaast moet je er zeker van zijn dat alle kranen, waterpompen, watersystemen, et cetera ontdaan zijn van water.
Polyester is zeer geschikt voor stoffen die niet mogen kreuken en waarvan de vorm behouden moet blijven. Polyester is ook zeer goed bestand tegen zonlicht en verkleurt niet. Daarnaast neemt polyester bijna geen vocht op.
Polyester is erg sterk, het krimpt niet, kreukt niet en vervormt niet. Een nadeel van polyester is dat het niet zo goed ademt: het neemt niet goed vocht op en kan dus zweterig aanvoelen. Vaak wordt polyester mede om deze reden gemengd met andere stoffen.
Polyester is van nature waterbestendig, en wanneer de polyester garen worden gecoat met vinyl of PVC en ze dan worden samengeweven, wordt de waterbestendigheid alleen maar groter. De coating op elke garenstreng in de stof beschermt het polyester en zorgt ervoor dat het water niet doordringt in de vezels.
Polyester aflakken
Het beste is om minstens twee lagen aflak op het polyester aan te brengen. Beter nog is drie lagen, hierdoor krijgt de laag een vollere glans, die langer goed blijft. Een één-component kan met roller of kwast aangebracht worden, een twee-component aflak met roller of spuit.
Om uw boot te beschermen tegen osmose dient u de romp te voorzien van een ondoordringbare laag en het oppervlak af te sluiten. Dit kunt u het beste doen voordat uw boot te water gelaten wordt. U kunt de romp voorzien van een nieuwe gel coat laag op basis van epoxy.
Osmose is diffusie van water (door een semi-permeabel membraan). Bij osmose stroomt het water van een gebied met een lage concentratie opgeloste stoffen naar een gebied met een hoge concentratie opgeloste stoffen.
Gebruik voor het schoonmaken van de boot lauw water en een daarvoor bestemd reinigingsmiddel, zoals Riwax boatclean. Ook kan je allerlei extra schoonmaakhulpmiddelen gebruiken om de klus sneller te klaren. Denk hierbij aan een poetsmachine, wasborstel, microvezeldoek en spons.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
Reinigingsproducten voor je boot
Schoonmaakazijn met water vormt bijvoorbeeld een goed schoonmaakmiddel voor de verf aan de buitenkant van je boot, en soda met water vormt een pasta waar je polyester mee kunt reinigen.
Laat polyester plantenbakken ook in de winter buiten staan
Een groot voordeel van polyester plantenbakken is dat ze vorstbestendig zijn. De plantenbakken worden vervaardigd van 100% polyester en nemen daarom geen vocht op - Vocht kan in de winter bevriezen en kan voor scheuren zorgen.
Voor staal, aluminium en hout is het advies voor boven de waterlijn om minimaal vijf lagen primer aan te brengen. Voor het onderwaterschip is dit minimaal zes lagen primer, afgewerkt met 2-3 lagen antifouling. Op een nieuwe polyester gelcoat is het aanbrengen van een primer boven de waterlijn in principe niet nodig.
Vaak zal het even duren voordat het nodig is om een boot van polyester te verven. Dergelijke boten worden door fabrikanten altijd goed voorbehandeld, waardoor hun uiterlijk er voor lange tijd goed uit zal zien. Na verloop van tijd zal het nodig zijn om je boot te voorzien van een nieuwe lik verf.
Gaten en scheuren in polyester zijn in veel gevallen eenvoudig te repareren. Schade in polyester lagen is vaak te herkennen aan de vezels die nog zichtbaar zijn. In deze handleiding voor het repareren van een polyester boot helpen we je stap voor stap om de schade volledig naar originele sterkte te herstellen.
Aan 5-6 pk (langstaart) heb je voldoende. Reken ergens tussen de 4 en 5 pk per ton waterverplaatsing.
Wanneer u een boot of jacht heeft van polyester, dan is het van groot belang te weten of deze vrij is van osmose. Osmose komt met grote regelmaat voor in het onderwaterschip van polyester vaartuigen.