Oliën van een evenwaardig kwaliteitsniveau mogen met elkaar gemengd worden doch de prestaties zijn dan niet langer gegarandeerd. Beter is een volledige olieverversing uit te voeren om het kwaliteitsniveau te behouden.
Het mengen van motorolie en hydraulische olie bijvoorbeeld kan ernstige schade aan de machines toebrengen, onder andere door schuimvorming van de olie. Let dus steeds goed op!
Er is niet voor niets een grote diversiteit aan olietypen met uiteenlopende kenmerken. Deze eigenschappen gaan (grotendeels) verloren als je verschillende kwaliteiten mengt. Het mengen van motorolie en hydraulische olie kan ernstige schade aan het voertuig of de machine toebrengen.
U heeft 1 liter 5W30 bijgevuld en vraagt of u de motor verder kunt afvullen met 5W40. In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie. Na het mengen is echter niet meer bekend wat nu precies de eigenschappen van de aanwezige motorolie zijn.
Nee, want je gaat 2 oliën bij elkaar gooien die als ze koud zijn anders reageren.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
De motor kan in principe draaien op 10w40. Vol en half synthetisch mengen kan volgens Pon geen kwaad.
Motorolie met verschillende eigenschappen/specificaties mengen wordt altijd afgeraden. De olie verliest zijn specifieke eigenschappen en de kwaliteit gaat in vrijwel alle gevallen achteruit.
5w30 is een motorolie die veel wordt gebruikt in lichte benzine- en dieselmotoren. Zoals de meeste motoroliën die tegenwoordig worden geproduceerd, is 5w30 een olie met meerdere kwaliteiten. Dit betekent dat het varieert van een lagere viscositeitsklasse van 5 tot een hogere viscositeitsklasse van 30.
Het enige verschil tussen 5W40 en 10W40 is de viscositeit bij lage temperaturen. Het is niet ondenkbaar dat er in de winter 5W40 in gedaan wordt in plaats van 10W40. De iets dunnere olie helpt bij het beter starten van de auto in koude omstandigheden.
Wij raden u af om minerale motorolie te mengen met synthetische of semi synthetische olie. Wanneer u verschillende soorten motorolie gaat mengen kan dit leiden tot flinke problemen. Uw motor kan door verschillende oliën schade oplopen en de auto kan zijn prestaties verliezen.
Alhoewel de viscositeitsindex belangrijk blijft, zal het gebruik van de foute olie geen grote invloed hebben op de werking van de motor. Je zal wellicht een beetje meer olie of meer brandstof verbruiken, maar meestal niet meer dan dat.
Motorolie is de drijvende kracht binnenin je auto. Waar een mens niet zonder bloed kan, kan een auto niet zonder motorolie. Wanneer je de verkeerde motorolie in je auto stopt kan het veel beschadigen en daarom is het goed om te weten welke motorolie in jouw auto gaat.
Er staan twee streepjes op de stok: een minimum en een maximum. Tussen de twee streepjes zit 1 liter verschil, dit geldt voor alle auto's. Zit het oliepeil tussen de twee streepjes, dan is de motorolie bijvullen niet nodig.
Elke brandstof auto (benzine, diesel of gas) heeft naast brandstof ook met regelmaat verse motorolie nodig om zijn werk te kunnen doen. Hoeveel motorolie de motor van de auto verbruikt verschilt sterk per model en type auto en loopt daardoor uiteen van 1 liter motorolie per 2.000 tot 5.000 kilometer.
Doorrijden met een te laag oliepeil kan (blijvende) schade veroorzaken aan de motor!
Motorolie met verschillende eigenschappen/specificaties mengen wordt altijd afgeraden. De olie verliest zijn specifieke eigenschappen en de kwaliteit gaat in vrijwel alle gevallen achteruit.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.
Het heeft belangrijke functies die het voertuig onderhouden, namelijk de smering, reiniging, bescherming, afdichting en koeling. Echter kan niet zomaar iedere olie in uw voertuig gebruikt worden. Het is van belang dat de juiste motorolie gebruikt wordt en regelmatig ververst wordt om de kwaliteit te behouden.
De oliën 15w40 en 5w40 mengen onderling wel en indien ze beide voorgeschreven zouden zijn bij uw auto zou het geen probleem zijn. Helaas schrijft Fiat de 15w40 niet voor bij deze motor en is het niet verstandig deze olie te laten zitten.
5W40 is een gemiddelde olie wat viscosteit betreft.Er zijn nog dikkere oliën zoals bijvoorbeeld een 15W40. Bij personenwagens echter worden tegenwoordig vaak iets dunner motoroliën gebruikt als bijvoorbeeld 5W30 of zelfs 0W20. Bij vrachtwagens 15W40 of ook al richting 5W30.
Hoe lager het getal, hoe beter de stroming. Dus 5W-30-olie zal bij lage temperaturen gemakkelijker stromen dan een 10W-30-olie en een 10W-30-olie zal wanneer de motor is opgewarmd gemakkelijker stromen dan een 10W-40-olie.
10W40 is vrijwel gelijk aan 10W30 met dat verschil dat het bij 10°C hogere buitentemperaturen nog steeds dezelfde dikte houdt. Daardoor dus beter geschikt voor onze zomers. Wijk verder niet af van de geadviseerde viscositeit. Te dikke of te dunne olie is schadelijk voor je motor.
Een 5W-30 motorolie zal dunner worden bij lage temperaturen dan een 10W-30, maar zal nog steeds trager vloeien dan een 0W-30. Een motor in een kouder klimaat, waar motorolie de neiging heeft om dikker te worden door lagere temperaturen, zou baat hebben bij 0W of 5W.
Of mag een perfect gelijkwaardige product van een ander merk worden gebruikt? Een ding is duidelijk: specificaties zijn essentieel. U mag bijvullen met een willekeurige motorolie, zolang deze maar de juiste specificaties heeft — bij voorkeur met een officiële goedkeuring van de OEM (Original Equipment Manufacturer).