Als u de waterrekening niet betaalt, mag uw drinkwaterbedrijf u niet zomaar afsluiten. Het bedrijf moet u eerst een betalingsherinnering sturen en proberen om u persoonlijk te benaderen. Betaalt u dan nog steeds niet, dan mag het bedrijf de levering van water stoppen.
U vindt de hoofdkraan vóór de watermeter. Dus aan de kant waar de waterleiding uw huis binnenkomt. Het pijltje op de watermeter geeft de stroomrichting van het water aan. Draai de rode knop rechtsom (met de klok mee) dicht.
Er is geen aansluitverplichting op het openbare drinkwaternet, maar binnen in huis is iedereen zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn water. Je bent wettelijk verplicht om als 'eigen waterwinner' je waterput grondig te laten controleren vóór het eerste gebruik.
Uw energieleverancier of drinkwaterbedrijf kan uw contract beëindigen als u een betalingsachterstand heeft. Dit heeft vervelende gevolgen voor u. Daarom mag uw energie of water niet zomaar worden afgesloten. Soms kunt u afsluiting voorkomen of terugdraaien, bijvoorbeeld door een betalingsregeling.
Als u niet reageert op betalingsherinneringen mag uw energieleverancier de levering van energie afsluiten. Uw energiebedrijf mag u niet afsluiten als u een betalingsregeling heeft of schuldhulpverlening heeft aangevraagd.
Je wordt nooit direct afgesloten van energie. De energie wordt namelijk geleverd door de netbeheerder. Die levering wordt niet direct gestopt als de oude bewoner het huis verlaat. Zit je voor een korte tijd zonder contract, dan krijg je in eerste instantie nog gewoon energie geleverd van de netbeheerder.
Als je geen contract hebt afgesloten voor je nieuwe woning, neemt de netbeheerder (het bedrijf dat de leidingen en kabels beheert) tijdelijk de levering van gas en stroom over. De netbeheerder zal je een brief sturen waarin staat dat je een nieuwe energieleverancier moet kiezen.
Rustig ademen is de oplossing
Als je ook koud wil douchen, begin dan met koud afspoelen na een warme douche. Spoel eerst je benen af, daarna je armen en dan je hele lijf. Bewaar je hoofd voor het laatst. Koud water op je hoofd is heel gevoelig en kan zelfs pijnlijk zijn.
Vaak is een zeefje op de kraan de oorzaak van onvoldoende waterdruk. U kunt dit oplossen door de kop van de kraan los te draaien, het zeefje eruit te halen en dit schoon te maken met azijn. Lage waterdruk kan ook veroorzaakt worden doordat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is.
1 persoon verbruikt circa 46 m3 water per jaar. Als we dat naar gemiddelde kosten omzetten kost het water je ongeveer €10 per maand. Bij 2 personen zijn de gerekende kosten €10 tot €15 per maand en bij 3 personen is dit €17,50 per maand.
Hoeveel u betaalt voor uw water, hangt af van uw situatie.
Met een watermeter betaalt u voor het water dat u verbruikt. In 2022 is dat 0,87 euro per m³. Dat is 4 cent duurder dan in 2021. De vaste kosten stijgen met 6,40 euro naar 82,82 euro per jaar.
Als uw installatie 'niet conform' is, mag ze niet in dienst gesteld worden. De gebreken moeten eerst hersteld worden en de installatie moet dan herkeurd worden.
Als het om een bestaande woning gaat, dan is uw verhuizing binnen twee weken geregeld. Als alle gegevens in ons systeem zijn aangepast, krijgt u een bevestiging. Als het om een nieuwbouwwoning gaat, duurt het ongeveer zes weken tot de gegevens in onze administratie zijn aangepast.
Als u de waterrekening niet betaalt, mag uw drinkwaterbedrijf u niet zomaar afsluiten. Het bedrijf moet u eerst een betalingsherinnering sturen en proberen om u persoonlijk te benaderen. Betaalt u dan nog steeds niet, dan mag het bedrijf de levering van water stoppen.
Blijf je in dezelfde regio wonen, dan moet je het nieuwe adres doorgeven aan je huidige waterbedrijf. Verhuis je naar een andere regio, dan meld je je af bij je huidige waterbedrijf en aan bij het waterbedrijf in je nieuwe regio. Je kunt je het beste aanmelden voordat je de sleutel van je nieuwe huis krijgt.
Voor het afdoppen van een waterleiding met een knelkoppeling heeft u twee moersleutels nodig. De moersleutels helpen u de knelkoppeling stevig vast te maken op de waterleiding. Het afdoppen van een waterleiding met een knelkoppeling wordt enkel aangeraden, wanneer dit slechts voor een korte periode is.
Oorzaken geen water uit de kraan of lage waterdruk in huis
Het zeefje in de kraan is verstopt. Dit kan opgelost worden door eventueel de kop eraf te schroeven en vervolgens het zeefje te reinigen met azijn. De hoofdkraan staat niet helemaal open. Dit kan ervoor zorgen dat de waterdruk in huis laag is.
Contacteer uw waterbedrijf
Als u niet weet waarom er geen water meer uit uw kraan komt, kunt u best uw waterbedrijf contacteren. Soms zijn er werken aan de leidingen nodig, voor onderhoud of herstel. Daarvoor kan uw waterbedrijf het water van de hele buurt afsluiten.
Waar vindt u de hoofdkraan? Uw hoofdkraan zit in de waterleiding die van buiten uw huis binnenkomt, meestal vlak voor uw watermeter. U vindt uw watermeter in de meterput bij de voor- of achterdeur, in de meterkast of in de kelder.
Naast het feit dat douchen met (ijs)koud water ecovriendelijk is, heeft het ook flink wat gezondheidsvoordelen. Koud douchen is onder andere goed voor het immuunsysteem, de bloedcirculatie, de thermoregulatie, gewichtsverlies en de huid. Bovendien verbetert het ook de sportprestaties.
Uw warmteleverancier mag elk jaar één grote storing in het warmtenet of de installatie hebben zonder daarvoor te moeten betalen. Die storing moet dan wel binnen 24 uur zijn opgelost. Storingen in uw eigen woning tellen niet mee.
Recent onderzoek heeft aangetoond dat koude douches worden helpen vermoeidheid tegen te gaan en het herstel van de spieren te bevorderen. Ook biedt het verlichting bij spierpijn. Sporters waren na het nemen van een koud bad of een koude douche de volgende training tot meer in staat.
Mensen die een uitkering ontvangen, krijgen deze compensatie (als het goed is) in het eerste kwartaal van 2022 op hun rekening. De uitbetaling gaat via de gemeente waarin je woont; deze weet of je een uitkering krijgt of niet. Kom je in aanmerking, maar zit je niet in de bijstand? Meld je dan aan bij de gemeente.
Een gemiddeld Nederlands huishouden in maandelijks ongeveer €92,00 kwijt aan gas, €40,00 kwijt aan stroom en €14,50 kwijt aan kosten voor water. In totaal betalen Nederlandse huishoudens maandelijks dus gemiddeld €160,- voor gas, water en licht.
Gemiddelde gas, water en licht kosten
Een huishouden van twee personen in een tussenwoning betaalt maandelijks gemiddeld € 308,- voor gas, water en licht per maand. De gemiddelde kosten voor gas bedragen € 214,- per maand, voor water bedragen de gemiddelde kosten € 15,- per maand en voor licht is dit € 79,- per maand.