Uw aanbieder van telefonie, internet of televisie mag niet zomaar de algemene voorwaarden of prijs van een abonnement veranderen. Dit mag alleen als in het contract staat dat de aanbieder het abonnement mag wijzigen.
Je kunt overstappen naar een andere provider kun je tegenwoordig al twee maanden tot vier maanden (60 / 120 dagen) voor het einde van het huidige contract aanvragen. Dat is wel zo fijn, want dan vergeet je het niet. Het nieuwe abonnement met nummerbehoud kan pas ingaan na de einddatum van je huidige contract.
Bel naar je nieuwe operator en geef het gsm- of vaste nummer in kwestie, de formule waarop je wilt overstappen en de naam van je huidige operator door. Zo kun je je huidige telefoonnummer behouden en je abonnement bij je oude operator laten stopzetten door je nieuwe operator.
Je hebt een maand opzegtermijn bij jouw huidige aanbieder. Dit komt 'goed' uit, een gemiddelde overstap is binnen 3 tot 4 weken gerealiseerd. Overstappen naar kabel kost gemiddeld 10 werkdagen.
Meerdere providers is geen probleem mits ze maar niet over het zelfde medium binnenkomen. ik heb glasvezel en kabel. Aangezien je op een kamer woont is het van belang dat je toestemming hebt (huurbaas?) om een nieuw abonnement bij een provider af te nemen.
Ga je zelf naar de website, dan zie je alleen duurdere pakketten met ongeveer dezelfde prijs als bij KPN. Ga je internet en tv vergelijken, dan is KPN goedkoper. Toch bestaat er ook hier een verborgen abonnement van Ziggo met een lagere snelheid die goedkoper is.
Het grootste verschil tussen KPN en Ziggo is het soort internet. KPN biedt DSL-internet en glasvezelinternet aan, terwijl Ziggo kabelinternet aanbiedt. Bij zowel glasvezel als kabel is een downloadsnelheid tot 1000 Mbit/s (1Gb/s) mogelijk, afhankelijk van je locatie.
Volgens klanten is Ziggo de beste internet provider. Ook provider KPN scoort hoog en komt op de tweede plek. De derde plek gaat naar Budget Alles in 1 , gevolgd door T-Mobile en Youfone. Benieuwd of de top 5 providers op jouw adres leveren?
Bij alle providers kan je al overstappen vanaf 120 dagen voor het einde van je contractdatum. Dit betekent dat je in die tijd al een nieuw contract kan uitzoeken. Aan de einddatum van je contract verandert er overigens niks. Je nieuwe contract gaat pas in na de einddatum van je huidige contract.
Hoe lang moet je bij een provider blijven? Dat is afhankelijk van de looptijd van je abonnement. Als je een contract met onbepaalde duur hebt, kun je jouw provider verlaten wanneer je wilt. Houd er wel rekening mee dat je wel eventuele toestellen nog verder dient af te betalen.
Gemiddeld duurt de administratieve afhandeling 10 werkdagen, vanaf de aanvraag tot het moment dat het nummer is overgezet. Omdat nummerbehoud eigenlijk altijd gekoppeld is aan een overstap van bijvoorbeeld een internetcontract is er meestal sprake van een maand, vanwege de 'opzegtermijn'.
Hoe lang duurt het aanvragen van nummerbehoud? Bij de meeste aanbieders heb je in geval van een abonnement een opzegtermijn van 1 maand. Na het bestellen van een abonnement duurt het dus minimaal 1 maand om je nummer over te zetten naar Simpel. In het geval van een zakelijk abonnement is de opzegtermijn vaak 3 maanden.
Welke provider heeft de beste dekking in Nederland? Uit de jaarlijkse sneltest van Ookla in 2021 bleek dat KPN de beste dekking in Nederland heeft. Hierbij won KPN met 833 tegenover 640 punten voor T-Mobile en 590 punten voor Vodafone.
U gaat naar de website van KPN en start met de bestelling van uw nieuwe KPN abonnement. U geeft tijdens de bestelling aan dat u gebruik wilt maken van de gratis KPN Overstapservice. U kunt hierbij ook aangeven of u nummerbehoud nodig heeft. U kunt dus makkelijk overstappen naar KPN met nummerbehoud.
U kunt uw telefoonabonnement online opzeggen of door telefonisch contact op te nemen met uw provider. Dit kan per provider verschillen. Let hierbij ook op de opzegtermijn (vaak één maand) en de contractduur om een afkoopsom te voorkomen. In principe hoeft u nooit zelf uw telefoonabonnement op te zeggen.
Bij KPN kost een pakket met alleen internet minimaal €42,50 per maand en maximaal €65 per maand. Een pluspunt van KPN ten opzichte van andere aanbieders, is dat ze dezelfde prijs hanteert voor dsl-internet en glasvezelinternet op haar eigen netwerk.
Storingen internet, bellen en tv
Ziggo scoort met 15 procent de meeste storingen. Het aantal telefoonstoringen op de vaste lijn valt bij alle providers mee. De glasvezelaanbieders KPN, Telfort en Caiway hebben de minste storingen, terwijl XS4ALL Glasvezel en DSL de meeste hebben.
Ziggo is al 11 jaar op rij door de leden van de expert community van Tweakers uitgeroepen als beste internet provider.
Score Consumentenbond - DSL
De Consumentenbond geeft kabel provider Ziggo een nette 7,7. De beste internet provider volgens de Consumentenbond is KPN glasvezel. De Consumentenbond doet elke maand een panel onderzoek waarin 10.000 consumenten hun ervaringen met hun internet provider delen.
Waarom verhoogt Ziggo de prijzen? Ziggo krijgt dit jaar te maken met veel hogere kosten, zoals het duurder worden van netwerkapparatuur en een enorme prijsstijging op het energieverbruik van ons netwerk. Daarom wijzigen de tarieven van onze Ziggo-pakketten ook.
Het goedkoopste pakket was daarom voorheen de combinatie tussen 75 Mbps internet en online tv via Ziggo Go, voor 48,50 euro per maand. Daar komt nu een optie zonder online tv bij, voor 42,50 euro per maand. De drie andere internetabonnementen van Ziggo zijn zonder tv ook goedkoper.
Testoordeel KPN vs Ziggo. In onze providermonitor met resultaten van het tweede kwartaal van 2022 behalen beide providers behoorlijk goede scores. KPN Glasvezel scoort prima met een 8,0 en KPN DSL behaalt een 7,9. Kabelaar Ziggo zit daar net onder met een 7,7 als eindoordeel.