Is de zuurstofspanning in het bloed lager dan normaal (90 i.p.v. 98 procent) dan kunt u bij een snelle daling van de zuurstofspanning al problemen ondervinden. Dat kan ook bij ernstige bloedarmoede. Met een Hb onder de 5,3 mag u niet vliegen.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
Te weinig frisse lucht
En als je hartslag laag is, voel je je vermoeider. Daarbij helpt het gebrek aan frisse lucht in veel vervoermiddelen ook niet mee. Als je te weinig zuurstof binnenkrijgt, voel je je minder fit.
Vlieg niet als je nog heel ziek bent
De luchtdruk kan de klachten verergeren en bij oorpijn kan dit zelfs leiden tot hoorschade. Ben je genezen? Dan moet je een Fit to fly-verklaring regelen voor zowel de luchtvaartmaatschappij als de verzekeraar, zodat zij zeker weten dat je geen andere passagiers kunt besmetten.
In het vliegtuig is er weinig bewegingsruimte en zit je lang stil. Hierdoor kunnen je benen minder goed vocht en afvalstoffen afvoeren en zul je eerder last hebben van opgezette benen, voeten en enkels.
Als je de wc doortrekt in een vliegtuig, dan hoor je een hard zuigend geluid. De poep en plas worden vanuit de wc-pot door het hele vliegtuig gezogen en verzameld in een grote afgesloten afvalbak achterin het vliegtuig.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
De lucht bevat minder zuurstof. Om het lichaam toch van voldoende zuurstof te voorzien, moet het hart harder werken. Voor hart- en vaatpatiënten die klachten hebben in rust of matige inspanning, kan dit zeker (bij een lange vlucht) problemen opleveren.
Vlieg liever niet als u verkouden bent of laat uw oren of de oren van uw kind eerst nakijken door een arts. Probeer veel te slikken en te gapen tijdens het opstijgen en het dalen. Snuit uw neus regelmatig, kauw kauwgom of drink terwijl u uw neus dichtknijpt. Probeer te slikken met dichte mond en dichtgeknepen neus.
De stoelen met de beste kans om bewegingsziekte in het vliegtuig te voorkomen bevinden zich voorin het toestel. De stoelen voorin een vliegtuig zijn het meest stabiel en daardoor heb je minder kans dat je daar luchtziek wordt. Boven de vleugels is tevens een prima plek om te zitten.
Pijnlijke oren. Slaperig voelen. Je benen zwellen op. Je smaakpapillen werken niet goed.
De vliegen en maden kunnen bijvoorbeeld samen in een kort tijdsbestek dode dieren opruimen. Binnen enkele dagen zijn er van een overleden dier in de natuur alleen nog botten en wervels over. Als vliegen dit niet zouden doen zou je in de natuur bijvoorbeeld veel dode dieren tegenkomen.
Radioactiviteit: op de hoogte waarop passagiersvliegtuigen gemiddeld vliegen, gemiddeld zo'n tien kilometer, is de radioactieve straling uit de ruimte vele malen hoger dan op zeeniveau. Een veelvuldige blootstelling aan die straling in vliegtuigen moet vermeden worden.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht. En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
Slikken en gapen opent de buis van Eustachius, zodat de lucht het middenoor bereikt tijdens de daling. Ook als je problemen houdt lang na de landing, zal het nog steeds helpen om te blijven slikken. Er zijn een paar andere methoden, zoals je neus snuiten, kauwgom kauwen, of drinken terwijl je je neus dichtknijpt.
Dit ontstaat door een verminderde functie van de buis van Eustachius (tussen de neus en het oor). Als gevolg van bijvoorbeeld een verkoudheid kan deze verstopt zitten. Vaak helpt het om veel te klaren. Daarnaast is het mogelijk de buis van Eustachius met medicijnen weer beter te laten werken.
Mensen met hartproblemen, hoge bloeddruk, een pacemaker of trombose kunnen meestal prima reizen. Ook als je ziekte ernstig is, hoeft dit geen belemmering te zijn.
Vliegen is meestal geen probleem. Verblijf op hoogte (boven de 1500 meter) en in warme en vochtige gebieden wordt afgeraden. Overleg altijd met je cardioloog als je daar toch heen wil. Zeker als je ondanks medicijnen nog lichte klachten hebt.
Bij COPD kan door spirometrie en pulsoximetrie een goede inschatting gemaakt worden of vliegen verantwoord is. Bij FEV1 ≥ 50% van de voorspelde waarde en SpO2 ≥ 95% is er geen bezwaar tegen een vliegreis. Dit geldt ook bij SpO2 ≥ 92% als er geen andere risicofactoren zijn.
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.