Belangrijker: het ontluchtingssysteem van de brandstoftank kan beschadigd raken als de auto te ver wordt volgegooid. En dat zou een dure reparatie zijn. Overtollige brandstof die niet de tank bereikt, zou ook gewoon verdampen.
Als je begint te tanken, stroomt de lucht vrij terug door het buisje en kun je het handvat indrukken zodat de benzine eruit stroomt. Maar als de tank vol is, staat de benzine zo hoog dat hij het openingetje in het vulpistool blokkeert. Daardoor stopt de luchtstroom en slaat de pomp af.
Volgens de Automobilclub Kraftfahrer-Schutz (KS) moeten automobilisten hun tank niet helemaal tot de rand toe vullen. De reden is dat de hitte ervoor zorgt dat benzine en diesel uitzetten. In de brandende zon zou er brandstof door de tankopening of de brandstof-ontluchting kunnen lekken.
De belangrijkste reden om je tank altijd voor minimaal een kwart gevuld te houden, is dat vuil en vettigheid uit de brandstof zich verzamelt op de bodem van de tank. ,,Je moet van leeg rijden daarom geen gewoonte maken”, zegt Tom Huyskens van de Bovag.
Naast het verspillen van de brandstof is er een andere reden waarom je beter kunt stoppen met tanken na de klik. Het kan namelijk op de lange termijn ook zorgen voor schade aan je auto. De benzine kan terechtkomen op plekken waar het niet hoort, zoals bijvoorbeeld in het ontluchtingssysteem.
Vaak kan er 35 tot 60 liter benzine of diesel in een brandstoftank. Het vol tanken kost bijvoorbeeld €60,- Zet vervolgens je trip kilometerteller op 0.
Liever geen kleine beetjes tanken
Het lijkt misschien handig om vaker kleine beetjes te tanken, zodat u niet in 1 keer veel geld kwijt bent, maar bij elke tankbeurt gaat er een klein beetje brandstof verloren. Het is daarom het handigste om wat langer door te rijden op uw tank en dan in 1 tankbeurt veel te tanken.
Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen. Waarschijnlijk bent u in de spits het meeste kwijt. 's Nachts tanken is trouwens niet voordeliger. Als (bijna) iedereen slaapt, gooien de meeste tankstations de prijzen flink omhoog.
Volgens onderzoek van Travelcard verlaagden stations die de prijzen een of meerdere malen aanpassen in de vroege ochtend (tussen 03.00 en 06.00 uur) de prijzen om ze in de spitsuren weer hoger te stellen. Echter, 's ochtends tanken kan aantrekkelijker zijn dan in de avond.
De vooravond is met stip het beste tijdstip om te tanken. Tussen 18 en 20 uur zetten de tankstations de minste toeslag op hun dienst, waardoor de prijzen van alle typen brandstof op het minimum liggen. Bij een deel van de bedrijven geldt deze bodemprijs zelfs tot 23 uur.
Volgens Editie NL wacht meer dan dertig procent van de automobilisten tot het allerlaatste moment om te tanken. Je kent ook vast iemand die er een sport van maakt om tot de laatste druppel door te rijden. Volgens de ANWB kun je dit beter niet doen, omdat je tank leegrijden slecht is voor je auto.
Het beste antwoord. Gemiddelt rijden hier in nederland 5.000.000 auto`s rond, die gemiddelt een 40 Ltr. tank hebben. dan kom je op een rekensom uit 18.000 Ltr.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Het is niet veel, maar waarom zou je geld weggeven? Belangrijker: het ontluchtingssysteem van de brandstoftank kan beschadigd raken als de auto te ver wordt volgegooid. En dat zou een dure reparatie zijn. Overtollige brandstof die niet de tank bereikt, zou ook gewoon verdampen.
Het is beleefder om een motorhelm af te zetten bij een bezoek aan een tankstation dan om deze op te houden. Er is wel een verschil tussen het ophouden van verschillende typen helmen. Het ophouden van een integraalhelm wordt vaak als asociaal gezien, omdat je gezicht daarbij niet goed zichtbaar is.
Vanaf morgen mag een liter diesel maximaal 1,927 euro kosten. Dat is het hoogste bedrag ooit. Ook de benzineprijzen stijgen opnieuw. Voor benzine 95 betaal je vanaf morgen maximaal 1, 869 euro per liter, voor benzine 98 wordt dat maximaal 1,977 euro per liter.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in Duitsland
De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,06. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 2,15. De actuele prijs van LPG in Duitsland is € 1,13.
Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98). Je motor loopt er beter en zuiniger op.
Schakel zo vroeg mogelijk (bij 2.000 tot 2.500 toeren) naar een hogere versnelling, dus: 50 km/u in de 4e versnelling, 80 km/u in de 5e versnelling. Rij zo veel mogelijk met een gelijke snelheid: optrekken en afremmen zorgt voor meer brandstofverbruik. De cruisecontrol helpt je hierbij.
Met het Kentekenrapport berekent u simpel of u een zuinige auto heeft. Zo weet u hoeveel geld u ongeveer aan brandstof kwijt bent. Voor de echte feitjesliefhebbers: ook het energielabel en de CO2-uitstoot van de auto staan in het rapport. Het enige dat u hoeft te doen is het invullen van het kenteken.
Is de benzine van de witte pomp slechter van kwaliteit? Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots.
Als de auto echt niet meer verder kan rijden, heeft u dat snel genoeg door. De motor hapert dan. Laat de auto dan uitrollen naar de berm of vluchtstrook. Trek een geel hesje aan, zet de veiligheidsdriehoek op de grond en bel zo snel mogelijk de pechhulpdienst.
Ford F-Series Super Duty – 181 liter
Deze pick-up van Ford heeft daarom ook de grootste benzinetank van dit moment. In de tank verdwijnen 48 Amerikaanse gallons aan benzine, wat neerkomt op 181 liter.