Het taraawieh gebed kan zowel thuis als in de moskee worden verricht. In de tijd van de Profeet, sallallahu 'alayhi wa sallam, werd het taraawieh gebed een aantal dagen onder leiding van hem gebeden.
Samenvatting van het antwoord
Het is beter om het tarawih-gebed gezamenlijk in de moskee te bidden, maar als een man het tarawih-gebed alleen thuis bidt, of gezamenlijk met zijn familie, dan is dat ook toegestaan .
Het verdient de voorkeur om dit gebed gezamenlijk in de moskee te verrichten. Dat het Tarawieh gebed sterk aanbevolen is en niet verplicht, blijkt uit een overlevering van ʿAai'shah.
De Profeet ﷺ bleef het Tarawih-gebed thuis bidden , en de metgezellen bleven individueel bidden. Dit ging door tijdens de regering van Sayyidna Abu Bakr en het begin van het kalifaat van Sayyidna Umar (moge Allah tevreden met hen zijn).
Het antwoord:
Volgens de Shafitische stroming is het voor een moslim niet toegestaan om het Taraweeh-gebed (optioneel gezamenlijk gebed op de nachten van de Ramadan) te verrichten in vier Raka's, gevolgd door één Tashahood .
Hoeveel rakats zijn er in Taraweeh? Taraweeh, net als andere vrijwillige gebeden, wordt gebeden in sets van 2 rakats per keer met de mogelijkheid om te rusten na elke 4 rakats. Sommige overleveringen stellen dat een complete Taraweeh 8 rakats is, terwijl anderen zeggen dat het 12 of 20 is .
Niettemin, in Al-Majmu', zei Imam al-Nawawi: Tarawih gebed is sunnah volgens de meerderheid van de geleerden. Het is toegestaan om het alleen of in gemeenschap te verrichten .
Samenvatting van het antwoord. Het gezamenlijk bidden van Tarawih in de moskee is beter dan thuis bidden . Dit wordt aangegeven door de Sunnah en de daden van de Metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn).
Volgens de uitspraken van de Profeet, wordt er gezegd dat het Taraweeh ritueel acht rakats lang is . Het is vergelijkbaar met uw gebruikelijke salah, waarbij Taraweeh wordt gechant in een serie van twee rakats per stuk. Daarom is 20 rakats het langst voor een Taraweeh, en twee rakats het kortst.
Maar de moslim mag het Tarawih-gebed niet verwaarlozen . Als hij het niet met de imam in de moskee kan bidden, dan moet hij het thuis bidden. Als hij geen elf rak'ahs kan bidden, dan moet hij zoveel bidden als hij kan, zelfs als het maar twee rak'ahs zijn, dan moet hij Witr bidden.
Tarawih gebed is Sunnah waarvoor degene die het doet beloond zal worden, maar degene die het niet doet zal niet gestraft worden. Dus er is niets mis mee als je Tarawih niet bidt met de gemeenschap.
Taraawieh is een gebed dat per twee gebedseenheden (raka'aat) wordt verricht. Na twee raka'aat sluit je het gebed af met de groet (tasliem) en dan sta je eventueel op voor de volgende twee raka'aat. Op deze manier kan een persoon dit net zo vaak doen als hij wil.
Taraweeh is een Nafil namaz en kan ook alleen worden gebeden. Er is geen dwang om het in Jamaat te bidden .
Een vrouw kan thuis Tarawih bidden, afhankelijk van wat ze kan doen, en zoveel mogelijk aandacht besteden aan de Sunnah . Als ze het hele Boek van Allah heeft gememoriseerd en ze is in staat om het gebed lang te maken, dan kan ze elf rak'ahs bidden, of dertien, waarbij ze twee aan twee bidt en aan het eind Witr bidt.
Het bidden van Tarweeh in Ramadan wordt sterk aanbevolen. Het is Sunnah Mu'akkadah, wat betekent dat het een sterke sunnah is (de bevestigde praktijk van Profeet Mohammed PBUH) en zeer beloond wordt . Daarnaast worden alle goede daden in Ramadan vermenigvuldigd omdat de maand gezegend is.
Er is niets mis mee dat de imam een gemeenschap leidt bij het bidden van Taraweeh zonder het Witr-gebed te bidden , zodat iedereen aan het einde van de nacht het Witr-gebed kan bidden. Er is hoop dat zij zullen worden opgenomen in de hadith die is overgeleverd door an-Nasaa'i (1364), at-Tirmidhi (886), Abu Dawood (1375) en Ibn Maajah (1327) ...
Als we kijken naar wat de geleerden van de vooraanstaande scholen van gedachte zeiden, zul je duidelijk zien dat deze kwestie breed van opzet is en dat er niets mis is met het doen van meer dan elf rak'ahs . Dit zijn de standpunten van de vier imams met betrekking tot het aantal rak'ahs van het Tarawih-gebed.
Een Sunnah gebed waarvan wordt aangenomen dat het door Mohammed tijdens de Ramadan door soennitische moslims werd beoefend. Het gebed bestaat doorgaans uit 20 rakats, en duurt ongeveer 45 minuten tot 1 uur , afhankelijk van of er kortere of langere delen van de Koran worden gereciteerd tijdens het gebed.
Taraweeh Rakaas doen het van land tot land en van tijd tot tijd. Bijvoorbeeld, in Egypte zijn het er 8. In Al-Madinah is het 20 in Al-Haram en 10 in sommige Masjids. Tijdens de pandemie was het ook ongeveer 10 in Al-Haram.
Er is dus geen kwaad in het verrichten van het Taraweeh-gebed, zelfs op een laat tijdstip, op voorwaarde dat het na het Isha-gebed wordt verricht, maar vóór het aanbreken van de dag .
Het wordt ook sterk aangemoedigd om Taraweeh in gemeenschap te verrichten , aangezien dit de Sunnah is van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem). Zoals overgeleverd door Abu Dharr (moge Allah tevreden met hem zijn), zei de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem): "Wie bij de imaam blijft staan totdat hij klaar is, staat gelijk aan het doorbrengen van de hele nacht in gebed."
De status van het Taraweeh-gebed is in de meeste islamitische tradities die van een Sunnah Mu'akkadah. Het is dus niet verplicht , maar wel sterk aanbevolen door de islamitische leer, vooral in de maand Ramadan.
Bovendien staat Taraweeh moslims toe om te aanbidden in Laylat al-Qadr, de Nacht van Besluit, een nacht in de Ramadan die volgens de Koran beter is dan duizend maanden. Volgens de Hadith worden degenen die deze nacht vinden en aanbidden , uitzonderlijke beloningen en vergeving van eerdere zonden beloofd.
Het basisprincipe met betrekking tot het Tarawih-gebed is dat het een van de gebeden is waarin de Koran hardop moet worden gereciteerd . Dit is bewezen door de Sahaabah (moge Allah tevreden met hem zijn) ten tijde van 'Umar ibn al-Khattaab (moge Allah tevreden met hem zijn), toen Ubayy ibn Ka'b en anderen de mensen voorgingen in ...
Het gezamenlijk bidden van Tarawih tijdens de Ramadan is Sunnah en geen bid'ah (innovatie)