Wanneer u velgen hebt in een andere steekmaat dan uw auto is het mogelijk om uw steekmaat te veranderen met onze steekadapters. Steekmaat adapters worden altijd eerst op de wielnaaf geschroefd waarna u uw velgen weer op de naafadapter kunt vastzetten met de originele wielbouten of wielmoeren.
Volgens steekmaat.nl is een afwijking van 5 mm acceptabel.
De et waarde geeft aan hoe ver het montagevlak van een wiel naar binenn of naar buiten staat. Kun je je ET waarde veranderen met spacers? Jazeker. Met spacers kun je de velg verder van de auto zetten.
Deze moeten overeenkomen om de velg op de auto te kunnen monteren. De meeste auto's hebben tegenwoordig vier of vijf gaten in de velg zitten. De steekmaat bij de velg is de afstand tussen het hart van de boutgaten in de velg, als deze gaten recht tegenover elkaar staan zoals bij een 4 gaats velg.
De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten keer de diameter van een denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4x100 betekent dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm.
De steekmaat speelt vooral een rol als je nieuwe wielen of velgen wilt kopen. Als je dezelfde steekmaat gebruikt, dan weet je dat het wiel met de bouten gemonteerd kan worden. Let er wel op dat als je wisselt tussen stalen, en lichtmetalen wielen, erop moet letten dat de bouten goed in de naaf komen te zitten.
Elke afwijking in ET-waarde wordt afgeraden. In de praktijk gebeurt het wel dat er door bandenleveranciers en doe-het-zelvers velgen worden gemonteerd met een verkeerde ET-waarde. Hoe groter het verschil, des te beroerder een auto gaat sturen.
Hoe lager de ET van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET van de wielophanging 35mm is en je monteert velgen met een ET van 10mm, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET afwijking van 5 mm acceptabel.
De letter J is afkomstig van de vorm, maar wordt aangeduid in inches. 1 J is dus 1 inch. De J-maat van de velg is belangrijk omdat de band altijd 10 tot 30 millimeter breder moet zijn dan de velg. Zo kan een 7 inch velg gemonteerd worden op een band van minimaal 195, tot maximaal 225 millimeter.
De ET waarde wordt uitgedrukt in millimeters. Bij een ET waarde van 0, is er dus 0 mm afstand tussen het geometrische middelpunt van het wiel en het montagevlak. Bij een ET waarde van +45, is deze afstand 45 mm.
De J-maat van een velg
1 J staat voor 1 inch. De letter J kun je dus veranderen in inch. 7 J is 7 inch dus 17,8 cm breed. De J-waarde geeft de breedte aan tussen de velgranden (buitenrand en binnenrand).
Als vuistregel kunt u hanteren: hoe hoger de ET, hoe meer een wiel naar binnen valt; hoe lager de ET, hoe meer een wiel naar buiten steekt. De ET-waarde staat meestal aan de binnenkant van de velg, maar in ieder geval ook altijd in het overzicht van ons assortiment.
Links: ET-waarde 30, rechts ET-waarde 40. Hierdoor valt de velg in zijn geheel verder naar binnen. Hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.
Bij een velg met 4 of 6 boutgaten kunt u de afstand van twee tegenover elkaar liggende boutgaten van hart tot hart meten, dit is dan de steekcirkel diameter. Een veel voorkomende maat is 4x100. Dit wil zeggen dat 2 tegenover elkaar liggende boutgaten hart-op-hart 100 mm uit elkaar liggen.
Een set stalen velgen kost eenmalig ca € 180-250 euro. Door zelf te wisselen, heb je de velgen snel terugverdiend in ca 1.5 jaar. Bovendien is het in de winter rijden, met het pekel wat wordt gebruikt, niet verstandig om te rijden op dure lichtmetalen velgen.
18 inch velgen hebben een diameter van ongeveer 45,7 cm.
Steek Audi A3 8V (2012 - 2020) 5x112 velgen Steekmaat.nl.