Zorg ervoor dat je niet met te lichte rollen gaat rijden; de scooter gaat dan te veel toeren maken en er gaat alsnog veel trekkracht verloren. Hij maakt waarschijnlijk veel kabaal maar komt niet goed vooruit en je levert voornamelijk veel in op je topsnelheid.
Versleten rollen krijgen vlakke kanten waardoor deze niet meer ''rollen'' in de variateur. Dit zal zorgen voor een onregelmatig toerental.
Je begint met het kleine tandwiel zodat je snel en licht kunt fietsen (optrekken). Wil je sneller dan moet je een groter tandwiel kiezen aan de voorzijde. Doordat de omtrek groter wordt aan de aandrijvende kant neemt de snelheid toe. Bij de scooter werkt dit ongeveer ook zo, maar dan automatisch en zonder tandwielen.
De rolletjes zijn gewichten waarmee je in combinatie met de drukveer en trekveertjes de variateur kunt afstellen zodat de scooter zonder dip kan optrekken tot de topsnelheid.
De drukveer zorgt er namelijk voor dat de koppeling aangrijpt zodra het juiste toerental bereikt is. Maak je te weinig toeren bij het optrekken? Dan heb je een sterkere drukveer nodig. Bij teveel toeren kies je juist weer voor het omgekeerde.
Een 70 met 50 kop haalt met een 16mm carbje met gemak de 70km en als je wat meer tijd hebt ook makkelijk de 80.
Wat betreft de snelheid.... je mag maar 45 km/h op zo'n ding! Tevens is de constructiesnelheid bepaald op 45 km/h.
Volgens de wet 45km/u,ma ken iem die tegen 55km/u op de rollen gezet werd en zonder problemen mocht doorrijden.
5,5 gr /rol is zo wie zo te licht voor een 4-takt.
Hoeveel gram variorollen heb ik nodig? Wij adviseren voor een standaard Vespa Sprint, Primavera of Piaggio Zip de 8,0 gram variorollen van Bobotech. Met deze variorollen heb je een goede balans tussen een snelle optrek en hoge topsnelheid.
Koppelingsrollen 16x13 (5.0gr) Turbho Rl-50 Iva Lux 50 BTC RIVA Vespelini 22121-SQ5A-9010.
Om de variateur te ontgrenzen moet je de zogeheten 'Vario ring' verwijderen. Veel scooters hebben dit. Soms is er geen ring maar een achterplaat welke verwijderd dient te worden. Deze aanpassing kan je scooter 5 tot 10 km per uur harder laten rijden.
Het gaat dan vooral om 300cc-motoren met een vermogen van zo'n 25 tot 30 pk. Daarmee kun je in feite alles doen: stadsverkeer en ritten op de snelweg. Een kruissnelheid van 110 km/uur is gemakkelijk haalbaar. Door het geringe gewicht zijn ze ook wendbaar.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
Bromfiets niet uitgerust met (tenminste) een linkerbuitenspiegel: €95. Bromfiets voldoet niet aan gegevens kentekenbewijs: €140. Niet goed leesbare kentekenplaat: €90. Foute afmeting van het voertuig: €160.
Veel mensen weten niet zeker of een scooter ook geflitst kan worden door een flitspaal. Hier komt men helaas pas achter wanneer men thuis een prent ontvangt. Scooters met een geel kenteken mogen op dezelfde weg rijden als auto's. Dit betekent dat zij in dezelfde detectielus rijden als auto's.
Tot en met tien kilometer per uur -> € 60, - Elf tot en met vijftien kilometer per uur -> € 120, - Meer dan vijftien kilometer per uur -> € 250, -
In Nederland zal een 100cc niet veel harder dan 110 gaan, en de kans is groot dat er dan ook een tandwielverhouding voor een Nederlandse baan op de kart gemonteerd is. In het buitenland zijn er inderdaad banen waar de karts veel harder gaan, en 140 is dan best haalbaar.
Echter staat er een snelheid van 60km/uur op de Europese typegoedkeuring. Dit is volgens de RDW een opgave van de fabrikant. Volgens de RDW is er geen maximumsnelheid voor dit type voertuigen.
Als uw scooter snelheid verliest voor enkele seconden, of wanneer u een branderige geur ruikt, adviseren we u de scooter koppeling te laten nakijken.
Met een 50cc moet de malossi drukveer die je bij de malossi vario krijgt wel redelijk werken, maar ik vond de standaard drukveer toch net iets fijner alsnog. Vond dat ie niet heel verkeerd er mee wegtrok maar moest toch meer toeren maken voor die wat deed en wheelies waren verleden tijd.
De trekveren zitten in de koppeling, en de sterkte van deze trekveren bepaalt wanneer je koppeling aangrijpt. Met sterke trekveren maakt je scooter meer toeren, bij slappe trekveren grijpt hij al bij minder toeren aan.
Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro. Bij een verbruik van 1 op 50 rijdt de scooter 250 km op die volle tank. Door 10 euro te delen door 250 kom je op de prijs per kilometer: 4 cent.