Het is een gunst van de verkoper. De verkoper mag daarom zelf bepalen of hij u laat ruilen. En hij mag ervoor kiezen om u alleen te laten ruilen als u een kassabon hebt.
Ik heb geen verzendlabel en geen antwoordnummer
Dan verstuur je je retour als een normaal pakket. Je koopt online of bij een PostNL-punt een verzendlabel en betaalt de normale kosten voor het versturen van een pakket.
Als je spijt hebt van een aanschaf en graag wilt ruilen of je geld terug wilt hebben, dan hoeft de winkel het product niet terug te nemen of te ruilen zonder bon. Ook niet als je wel op een andere manier kunt aantonen dat je het product daar hebt gekocht. Ruilen of 'geld terug' is geen recht, maar een service.
Geen bedenktijd aankoop winkel
Vaak ontvang je een tegoedbon of je geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om jouw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van jouw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.
Het retourneren van een artikel moet binnen de aangegeven termijn plaatsvinden: je hebt 30 dagen de tijd vanaf de verzenddatum van je bestelling. De artikelen moeten zich in de oorspronkelijke staat bevinden en alle labels en prijskaartjes bevatten.
Ik heb spijt van mijn aankoop
En wilt u het product graag ruilen? Ook dan zal de verkoper naar de aankoopbon of pakbon vragen. Hebt u die niet meer, dan hoeft hij het product niet terug te nemen of te ruilen. Ook niet als u op een andere manier bewijst dat u het product bij die winkel hebt gekocht.
VOORWAARDEN OM EEN RETOUR TE VOLTOOIEN
De artikelen moeten in originele staat zijn en voorzien van alle labels . U moet de retourzending doen in dezelfde markt/regio waar u de aankoop heeft gedaan.
Ik verkoop in een winkel
Ruilen of retourneren hoeft u in een winkel niet verplicht aan te bieden. Als u de consument laat ruilen of retourneren, mag u om de kassabon vragen.
De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Winkeliers mogen contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel moeten winkeliers duidelijk laten weten welke betaalmiddelen ze niet accepteren. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.
Als je geen kassabon meer hebt, kun je jouw aankoop op een andere manier bewijzen.Bijvoorbeeld door:Een bankafschrift, als je met pin of internetbankieren hebt betaald.Een scan of foto van je aankoopbewijs.
Wanneer je geen bon of factuur meer hebt, mag je van de Belastingdienst deze kosten wel zakelijk opvoeren maar geen btw terugvragen (dit omdat ze wel een officieel bewijs willen hebben als je de btw terugvraagt). ð Lees hier meer op de website van de Belastingdienst.
Bij defecte goederen hoeft u alleen maar de aankoop te bewijzen. Dit kan de bon zijn, maar elk ander legitiem document, zoals een bankafschrift, zou prima moeten zijn. Als u echter geen wettelijk recht hebt, maar gewoon gebruikmaakt van het retourbeleid van een winkel, dan hebt u een bon nodig als dat is wat het beleid zegt .
De producten die je wilt terugbrengen. Je aankoopbewijs: Winkel aankoop: kassabon of QR-code in 'mijn bestellingen'. Online aankoop thuisbezorgd: factuur via e-mail of QR-code in 'mijn bestellingen'.
Ja, het is een vereiste voor elke retourzending dat het product goed beschermd is. Dit voorkomt dat het tijdens de retourzending wordt beschadigd. De producten die je terugstuurt, omdat ze niet passen of je niet overtuigen, worden terug in de verkoop gebracht.
Als je een artikel weigert omdat deze niet voldoet aan de retourvoorwaarden, dan dien je eerst contact op te nemen met de klant. Geef aan waarom je de retour weigert. Vervolgens stuur je de retour op eigen kosten terug naar de klant.
Contant geld gaat niet verdwijnen. Het is belangrijk dat u met contant geld kunt blijven betalen. Daarom maakt het kabinet afspraken met banken en winkeliers.
Het kabinet werkt aan een wetsvoorstel om contante betalingen vanaf € 3000 te verbieden. Let op: de Tweede Kamer heeft dit wetsvoorstel op 24 september 2024 goedgekeurd.
In Nederland geldt er geen limiet voor de hoeveelheid geld die u in huis of bij zich mag hebben.
In de meeste gevallen staat Walmart cashback toe zonder bon voor een artikel onder de tien dollar inclusief belasting. Er zijn uitzonderingen en het is uitsluitend ter beoordeling van het winkelmanagement. Eerlijk gezegd herkennen onze medewerkers van de servicedesk meerdere bekende winkeldieven en behandelen hun retourzendingen anders.
Een winkel is dus juridisch gezien niet verplicht om jouw product terug te nemen en het bedrag terug te betalen.
Je hoeft alleen maar de artikelen die je wilt retourneren en je Zara QR of de aankoopbon mee te brengen.
RUILEN IN EEN ZARA-WINKEL
Onthoud: om te ruilen moet u de aankoopbon of uw Zara QR-code tonen. Vind uw dichtstbijzijnde winkel in onze winkelzoeker.
Aankopen in de winkel die na dertig (30) dagen met de originele bon worden geretourneerd, worden terugbetaald in de vorm van een tegoedbon. Deze is alleen geldig in Zara-winkels in de VS (excl. Puerto Rico).