Je kunt ongestraft rolletje/sliders gewichten mixen mits je als vuistregel aanhoud dat je beide gewichten niet meer als 1 gram uit elkaar laat liggen. Het is uiteindelijk alleen maar de bedoeling om tussen gewichten te creëren die b.v. niet te koop zijn.
De rolletjes van je scooter vervangen, de rolletjes zorgen voor het toerental. Lichtere rollen zorgen voor een hoger toerental, en zwaardere rollen voor een lager toerental. Wanneer je het juiste gewicht rollen hebt, trekt de scooter van stilstaand tot topsnelheid gelijkmatig op.
Over het algemeen is het aanbevolen om de variorollen tussen de 5000 en 10000 kilometer te vervangen, afhankelijk van het scootermerk en rijgedrag.
Hoe vaak v-snaar vervangen scooter
In de meeste gevallen is het raadzaam om de V-snaar om de 5.000 tot 10.000 kilometer te laten controleren en als het is nodig te vervangen.
Wanneer je de rollen van je scooter moet of wilt vervangen heb je de keuze om voor zwaardere of lichtere rollen te gaan. Wanneer je lichtere vario rollen installeert zal de krukas sneller draaien moeten om de v-snaar van de scooter op zijn top van de vario te kunnen krijgen.
Betrouwbare prestaties: Malossi vario rollen zijn ontworpen om consistente en betrouwbare prestaties te leveren. Optimale snelheid: Door de juiste vario rollen te gebruiken, kun je de snelheid en acceleratie van je scooter optimaliseren.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing.
Welk merk variateurrollen is voor mij geschikt? Onze keuze voor a-kwaliteit is het bekende merk Malossi en voor een goed alternatief is MKX een goede keuze! Wanneer je een standaard afstelling hebt zijn de rollen van MKX een prima keuze!
Dit hangt wel sterk van de soort scooter af. Een Zip SP H20 zal bijvoorbeeld ongeveer 20 KM harder gaan en een Vespa LX snor 5 tot 15 KM harder. Het hangt puur van het type scooter af wat voor resultaten er worden behaald na het verwijderen van deze ring.
De meest voorkomende gewichten zijn: 2.8 - 3.0 - 3.5 - 3.8 - 4.0 - 4.75 - 5.25 - 5.75 - 6.0 - 6.5 - 6.75 - 7.0 - 7.75 - 8.5 - 9.0 gram. Heb je een te hoog of te laag toerental tijdens het rijden dan kan dat een reden zijn om je scooter rollen te vervangen.
Eenvoudige regel om gewicht te kiezen
Dat wil zeggen dat als u een lichter gewicht kiest dan het standaardgewicht, u een hogere beginacceleratie kunt bereiken . En als u een zwaarder gewicht kiest, kunt u een hogere topsnelheid bereiken dan bij de oorspronkelijke instelling.
Het kan te maken hebben met brandstoftoevoer, zoals een verstopte brandstoffilter, een verstopte brandstofleiding of een defecte brandstofpomp. Een slechte ontsteking kan ook een rol spelen, bijvoorbeeld door een defecte bougie, een ontstekingsmodule of een verkeerd afgestelde ontsteking.
Maar voor een hoge topsnelheid kom je al snel uit bij een andere CDI (voor carburateur) of ECU (voor de nieuwere injectie scooters). Het meest verkochte product om op te voeren is de Malossi Multivar. Deze set is geschikt voor elk model Piaggio Zip en hiermee haal je het maximale uit je scooter.
Het is fout om te zeggen dat je met lichtere rollen sneller op trekt dan met zwaardere: lichtere rollen maakt ie meer toeren, en zwaardere minder. Als je scooter 'overtoeren' maakt, moet je zwaardere rollen proberen.
Over het algemeen kun je zeggen dat lichtere rollen een hoger toerental geven, maar dat kan ook te hoog zijn, waardoor je trekkracht verliest omdat je boven het toerental van het maximum vermogen zit.
Richtlijn voor de juiste rollen: Piaggio Zip carburateur 4t 2v: 6,5 gram rollen. Piaggio Zip iGET 4t 3v snor met gladde variobus: 8,0 gram rollen (circa 40 km/u) Piaggio Zip iGET 4t 3v met brom, Malossi of THNDR ECU of begrenzer zonder Malossi variateur: 6,5 gram rollen.
De verschillen zijn tegenwoordig klein, maar een 2-takt motor trekt over het algemeen sneller op én haalt een hogere topsnelheid dan een 4-takt motor. Dat komt omdat een 2-takt motor de vermogenscyclus in slechts 2 slagen afrondt. Bovendien bestaat hij uit minder onderdelen, waardoor ze lichter zijn.
Om de scooters toe te laten op de Nederlandse markt, worden ze begrensd in hun snelheid. Een scooter opvoeren is de begrenzing verwijderen zodat hij harder kan dan de toegestane snelheid. Een scooter opvoeren is verboden.
Een van de makkelijkste manieren om een hardere hit en beter laag-tot-middenvermogen te krijgen is om de compressieverhouding te verhogen . Bij een tweetaktmotor wordt de compressie verhoogd door de kop te frezen (wat het verbrandingskamervolume verkleint). Bij een viertaktmotor wordt de compressieverhouding verhoogd door een zuiger met een hogere koepel te gebruiken.
Gelukkig is een Malossi vario legaal, tenzij je scooter de maximale snelheid overschrijdt. Een Malossi multivar is dus niet perse ilegaal om te gebruiken, maar wel alsje scooter te snel gaat. Dat is wel iets wat je bereikt met een Malossi vario.
De polini trekt een stuk harder als de malossi,die rijdt dan ook beter met de sp,de top die ik daarmee haalde was 90 km per uur op een digi teller,niet slecht lijkt me,met de top one rijdt deze zo'n 86 digitaal. De malossi valt wat tegen,minder trekkracht en een lagere top,met beide uitlaten.