De deeltjes bestaan meestal uit roet en metaaloxiden. Het is mogelijk om zonder roetfilter te rijden, maar zal op den duur tot veel problemen leiden.
Reed je zonder roetfilter rond, al dan niet onwetend omdat je een filterloze occasion had gekocht, dan werd dat vaak niet geconstateerd. Maar sinds 1 januari 2023 wordt er gemeten. Dan is er geen ontkomen meer aan en wordt de dieselauto afgekeurd totdat het filter is hersteld.
Dankzij het verwijderen van het roetfilter heeft uw auto meer vermogen, en zal die zuiniger gaan rijden. Bovendien lost een roetfilter verwijdering al uw roetfilter problemen voorgoed op, waardoor u niet steeds te maken krijgt met dure onderhoudskosten.
Doorrijden met een verstopt roetfilter kan leiden tot onherstelbare beschadiging en daarmee noodzakelijke vervanging van het roetfilter.
Wie vanaf 1 januari 2020 in het bezit is van een dieselauto zonder fabriek-af roetfilter betaalt vanaf dit jaar een extra toeslag van 15% op de motorrijtuigbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd. In dit blogartikel vertellen we je wat deze toeslag precies inhoudt en wanneer je deze moet betalen.
Je kunt doorgaans ongeveer 1000 kilometer rijden voordat het roetfilter vol komt te zitten en deze gereinigd moet worden.
APK controleert vanaf januari 2023 op roetfilters voor dieselauto's. Heb je een dieselauto? Lees dan dit blogartikel goed door! Want vanaf januari 2023 wordt de controle van een roetfilter verplicht meegenomen in de APK voor dieselauto's.
Als een roetfilter verstopt raak, kun je dit in de meeste gevallen relatief eenvoudig verhelpen door een roetfilter schoonrijden. Dit doet de auto normaal gesproken automatisch wanneer er een lange rit gemaakt wordt, alleen veel auto's hebben een beetje extra hulp nodig.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al snel een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het je ook minder arbeidsuren kost.
Door te kijken naar het bouwjaar van uw auto en naar het type brandstof waar uw auto op rijd kunt u achterhalen of uw auto een roetfilter heeft. Bij de nieuwere (diesel)auto's vanaf het bouwjaar 2006 is er meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
Je kan aan een aantal dingen herkennen dat het roetfilter verstopt is. Het meest duidelijke teken is wanneer het roetfilter storingslampje gaat branden. Dit betekent veelal dat het roetfilter verstopt is. Echter, het kan ook duiden op een elektronisch probleem.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 2.5 en 5 uur. Om ervoor te zorgen dat de uitlaatgassen van dieselmotoren aan de Europese emissie eisen voldoen zijn zij voorzien van een roetfilter.
Voertuigen die uitgerust zijn met een roetfilter. Oudere diesels (Euro 4 en eerder) zijn niet uitgerust met een dergelijke filter en worden dan ook niet getroffen. Zij zijn enkel onderworpen aan de rookopaciteitstest die al jarenlang bestaat.
Een Euro 3-motor stoot ongeveer 2 keer meer fijn stof uit dan een Euro 4-motor. Met een roetfilter wordt de uitstoot van een Euro 3-motor gelijkaardig aan die van een Euro 4-motor.
Euro 5- en Euro 6-diesels zijn altijd voorzien van roetfilters, maar ze stoten veel fijnere partikels uit dan roetfiltervrije diesels met een lagere emissienorm.
Het roetfilter veroorzaakt als gevolg van de prestaties wijzigingen, gebrek aan onderhoud, en korte ritten op lage snelheden op een regelmatige basis. Dit is de belangrijkste reden waarom dieselauto's zijn veel beter geschikt voor die bestuurders die de neiging om te reizen op lange ritten of de snelwegen.
Vervuilde injectoren, regeneratie die niet goed werkt, vervuiling in de uitlaat, om er een paar te noemen. Als je alleen het roetfilter vernieuwd, blijf je zitten met al die problemen. Grote kans dat een herkeuring hierdoor opnieuw misloopt, omdat de deeltjesteller te veel fijnstofdeeltjes detecteert.
Regeneratieproces – 'Regenereren'
Dit wordt gedaan door extra brandstof in het roetfilter te spuiten. Hierdoor worden de uitlaatgassen tijdelijk verwarmd tot c.a 680 graden (regeneratie temperatuur) en verbrand het roet in het roetfilter.
Hoe zelf het roetfilter vervangen? Zelf het roetfilter (DPF filter) vervangen is geen ingewikkelde klus. U moet er wel rekening mee houden dat het redelijk wat tijd vergt. Laat u het DPF filter bij de garage vervangen, dan kunnen ze hier al snel een aantal uur mee bezig zijn.
Roetfilter verplicht
Sinds mei 2018 moet bij een dieselvoertuig een roetfilter aanwezig zijn waar de gemeten deeltjesmassa kleiner of gelijk is aan 0,005 g/km.
Roettax voor vervuilende dieselauto's
meer dan 10 milligram per kilowattuur (kWh) fijnstof uitstoten; geen gesloten fabrieksroetfilter hebben als de fijnstofuitstoot onbekend is; een retrofit roetfilter hebben.
Ook nu duurt de regeneratie 30 tot 60 minuten. Belangrijk: Neem de veiligheidsvoorschriften in acht (zie de gebruikshandleiding)! Normaal gesproken, echter, wordt de regeneratie automatisch uitgevoerd, zodat maximale milieubescherming gepaard gaat met hoog chauffeurscomfort.
Langere afstanden afleggen
Door het afleggen van langere afstanden wordt de motor warmer en kan het regeneratieproces ook volledig afgemaakt worden. Wanneer dit proces constant wordt onderbroken, bijvoorbeeld door korte stukken te rijden zal het roetfilter/ DPF beduidend sneller verstopt raken!
Vanaf 1 januari 2023 is een werkend roetfilter verplicht.