Een te lage bandenspanning kan leiden tot verschillende problemen, zoals:Verminderde grip op de weg, wat kan resulteren in een langere remweg en verminderde controle over het voertuig. Onregelmatige slijtage van de banden, waardoor ze sneller versleten raken en je eerder nieuwe banden moet aanschaffen.
Wanneer de autoband snel leeg raakt, zal het lampje voor de bandenspanning rood oplichten. Zoek meteen een veilige plaats om te stoppen. Vervang de band zelf of schakel een hulpdienst in. Blijf niet doorrijden bij een rood waarschuwingslampje, omdat dit het leven van jou en anderen in gevaar kan brengen.
Een te lage bandenspanning veroorzaakt een hogere en/of onregelmatige slijtage. Dan moet je de banden dus eerder vervangen. Verder heeft een band die zacht is een breder loopvlak, waardoor hij meer weerstand ondervindt. En meer weerstand betekent dat de motor harder moet werken, oftewel een hoger brandstofverbruik.
U hoeft niet meteen te stoppen als u het ziet oplichten, maar u moet wel zo snel mogelijk actie ondernemen. Als u op de snelweg of in druk verkeer rijdt, is het over het algemeen veilig om een korte afstand te rijden (maximaal een paar mijl ) om een veilige plek te vinden om te stoppen en uw banden te controleren.
In het geval van te weinig luchtdruk of een lekke band op de vooras glijdt de auto plotseling over de voorwielen weg in een bocht of neemt de rechtuitstabiliteit duidelijk af. In beide gevallen luidt het devies: zo snel mogelijk stoppen en de banden controleren.
De juiste bandenspanning is beter voor het milieu. Je verbruikt namelijk minder brandstof waardoor er ook minder CO2 in de lucht komt. Bovendien slijten je banden minder snel. Hierdoor komt er minder slijpsel (een vorm van microplastics) in het milieu terecht.
Waarom verliezen sommige banden sneller lucht dan andere banden? Daar zijn verschillende redenen voor: Als het ventiel van de band enigszins poreus is, verliest de band sneller lucht dan normaal. Wanneer de velg oud en verroest is, kan dit ook schade toebrengen aan de band en leiden tot spanningsverlies.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van jouw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
Als uw banden te zacht zijn opgepompt, kan dit invloed hebben op uw ABS . Dat komt omdat ABS afhankelijk is van het vermogen van uw band om grip te hebben op het wegdek.
Dit kan betekenen dat uw sensoren u onterecht waarschuwen voor een drukverandering, of u helemaal niet waarschuwen, wat kan betekenen dat u blijft rijden zonder te beseffen dat de druk in uw banden onjuist is. Een onbetrouwbaar TPMS kan uw veiligheid op de weg ernstig beïnvloeden.
De gevolgen van een zeer lage bandenspanning tot -1.5 bar: Groot risico op ongelukken door de oververhitting van banden, met reële kans op klapbanden! De gevolgen van een te hoge bandenspanning tot +0.5 bar: Een sterk verminderd rijcomfort en een vele malen hogere bandenslijtage.
Als het lampje voor de banden spanning op je dashboard blijft branden, is dat een teken dat één of meerdere banden te weinig lucht hebben. Dit signaal mag niet genegeerd worden. Het kan namelijk de veiligheid op de weg en het brandstofverbruik beïnvloeden.
Zet je auto dan meteen aan de kant. Moderne auto's hebben een sensor die continu de luchtdruk in de band meet. Ver voordat je band helemaal plat is, weet je dus al dat er een gat in zit. Je krijgt in zo'n geval een melding of een brandend lampje op je dashboard.
Een bandenspanning tussen 32 en 35 PSI is geschikt voor de meeste voertuigen. Men kan echter ook gaan tot 20 PSI (hoewel dat niet wordt aanbevolen). Alles onder de 20 PSI wordt beschouwd als een lekke band. PSI staat voor pounds per square inch.
Als het bandenspanningslampje (ook wel bekend als de TPMS–melding) in uw cockpitscherm gaat branden, moet u zo snel mogelijk uw banden controleren.
Gele of oranje waarschuwingslampjes geven aan dat er iets aan de hand is maar behoeven niet direct actie, je kan nog doorrijden maar maak wel een afspraak met de garage. Als het waarschuwingslampje rood brandt, dan moet je onmiddellijk stoppen en de wegenwacht of garage bellen.
U heeft een stuk gereden met te lage bandenspanning. Daar bent u op tijd achter gekomen, de kans op schade aan de band door rijden met 1,5 bar bij 2,3 geadviseerd is vrijwel uitgesloten. Het verschil is te klein om direct schade te veroorzaken.
Als je met een te lage of te hoge bandenspanning rijdt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor de prestaties van de autobanden. Dit geldt voor winterbanden, zomerbanden en 4-seizoenenbanden. De banden kunnen sneller slijten als de bandenspanning onjuist is. In een extreem geval kan het een klapband veroorzaken.
Als je bandenspanning te laag is, heb je minder grip op de weg, heb je een langere remweg, verbruik je meer brandstof en slijten je banden sneller. De juiste hoeveelheid lucht in de banden is belangrijk en moet je elke twee maanden controleren.
Bij normaal gebruik verliest een band tussen de 3 en 5% van de bandenspanning per maand. Met koud weer verlies je ongeveer hetzelfde aan druk. Kuilen, drempels, stoepranden of anderszins slecht terrein kan ook voor drukverlies zorgen.
Het resetten van je lampje kan op verschillende manieren uitgevoerd worden. Zo hebben sommige auto's een speciale knop waar het bandenspanning tekentje op staat.Deze knop dien je in te houden totdat het bandenspanning lampje gaat knipperen. Wanneer je hem los laat dan zal het lampje gereset zijn.
Voordat u uw banden kunt gaan controleren, moet u weten wat de ideale spanning is. Hiervoor moet u de bandenspanning vinden die door de fabrikant van uw auto wordt aanbevolen . U kunt deze informatie meestal vinden op het portierframe aan de bestuurderskant, in de tankklep, in het handschoenenkastje of in de handleiding van uw auto.
Naarmate banden ouder worden, worden ze gevoeliger voor lekken en luchtverlies . Een andere veelvoorkomende reden zijn lekke banden door dingen als spijkers of gebroken glas, die langzame lekken kunnen veroorzaken. Soms kan een oude of defecte ventielsteel leiden tot luchtverlies. Een minder dramatische reden kan een ontbrekende ventieldop of zelfs temperatuurveranderingen zijn.
Waarom loopt een autoband langzaam leeg? Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar.
Eén van deze wetten houdt in dat gas samentrekt wanneer de temperatuur afneemt, wat zorgt voor een verlaging van de druk. Zodra de omgevingstemperatuur vermindert, heeft dit invloed op de temperatuur van de lucht in de band. De spanning van de band neemt af.