Je kan met een speedelec ook traag rijden. Door de weinig sportieve look, de kleine wielen; door je zithouding op de fiets met de lage opstap en de mogelijkheid om fietstassen op te hangen, kan je met deze speedelec best ook genieten van je recreatieve fietstochten.
Speed-pedelec fietsers rijden gemiddeld sneller rijden (30 km/u) dan fietsers zonder trapondersteuning (17 km/u) en e-bikes (21 km/u).
Een speedpedelec heet ook wel high speed e-bike en is een tweewieler met elektrische trapondersteuning. 'Gewone' elektrische fietsen en e-bikes mogen niet harder dan 25 kilometer per uur. Een speedpedelec mag niet harder dan 45 kilometer per uur.
Een speedpedelec, ook wel speedbike genoemd, is een soort elektrische fiets met superkrachten, waarmee je snelheden tot wel 45 km/u haalt. Dat gaat dus veel verder dan een beetje trapondersteuning. Dankzij deze snelheid is de speedpedelec een ideaal vervoermiddel voor sportief woon-werkverkeer.
Kan je geflitst worden met een speed pedelec? Jazeker, je kunt geflitst worden met een speed pedelec.
Wist je dat er jaarlijks zo'n 650 verkeerboetes worden uitgeschreven voor te traag rijden? Ook traag rijden brengt de verkeersveiligheid in het gedrang en dus volgt er een boete van €58. Enkel op de autosnelwegen geldt een minimumsnelheid. Jaarlijks worden er zo'n 650 boetes uitgeschreven voor te traag rijden.
Het lijkt erop en zorgt soms voor verwarring, maar het staat bij een pad dat is voorbehouden voor fietsers en voetgangers. Voetgangers en fietsers moeten het wel verplicht gebruiken als ze dit verkeersbord zien staan, maar ze mogen er door elkaar rijden en stappen. Om die reden zijn speedpedelecs er verboden.
Stromer ST3 Pinion Sport
Als beste getest en met stip op 1: de Stromer ST3 Pinion. Waarom? Het is volgens ons de meest complete speed pedelec die op de markt is.
Het is verboden!Wettelijk is het niet toegestaan om met een opgevoerde fiets op de openbare weg te rijden. Doe je het toch, dan loop je kans op een boete… Daarnaast kan het opvoeren van een elektrische fietsen leiden tot levensgevaarlijke situaties op de weg.
Een speedpedelec is een elektrische fiets waarbij de ondersteuning niet stopt bij 25 kilometer per uur. Je kunt met zelf meetrappen snelheden van 45 kilometer bereiken.
Wat je gaat betalen, wordt bepaald door de hoogte van het aankoopbedrag van de speed pedelec. Hoe meer je elektrische fiets waard is, hoe hoger je premie. De allrisk verzekeringen van e-bikes beginnen al vanaf €4.46 euro per maand. In veel gevallen kun je een fietsverzekering kiezen als je de fiets besteld.
Vergeleken met de e-bike valt de speed pedelec een stuk duurder uit. Dat heeft vooral te maken met het grotere accuvermogen en de krachtiger motor, maar ook met het zwaardere frame dat voor meer stabiliteit zorgt. Ook zijn de wielen en remmen vaak beter en zwaarder om op een veilige manier sneller te kunnen fietsen.
Voor een speed-pedelec gelden de volgende maximum-snelheden: Op de rijbaan 45 km/u.Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/u.Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/u.
De gemiddelde fietssnelheid ligt rond 12 km per uur. Mannen tussen 25 jaar en 55 jaar fietsen sneller dan hun vrouwelijke leeftijdgenoten. Zij halen een gemiddelde snelheid van 14 km per uur, vrouwen zijn ongeveer 2 km per uur langzamer.
middenmotor en voorwielmotor (Ellio): Dit is veruit de snelste speed pedelec, vooral merkbaar bergop of met tegenwind.
Testwinnaar: CUBE Kathmandu One 750
CUBE Kathmandu One 750 komt als beste e-bike uit de ANWB E-biketest 2024.
Een speedpedelec, ook wel bekend als high-speed e-bike, is een elektrische fiets die net dat beetje extra biedt. Anders dan de traditionele e-bikes, kan een speedpedelec snelheden tot 45 kilometer per uur bereiken.
De elektrische fiets is de laatste jaren flink in kwaliteit verbeterd, oudere modellen zijn technisch gedateerd en hebben met name een beperkte actieradius. Een fiets van het begin van het vorige decennium, met ruim meer dan 20.000 kilometer op de teller, heeft feitelijk geen grote waarde meer.
Pinion versnelling volgens standaard uit de auto-industrie
In de Pinion versnelling kunnen alle versnellingen gemakkelijk via een draaischakelaar in stand of al rijdend gewisseld worden. De schakeling wordt niet extra belast door de motor en reageert snel, precies en onverslijtbaar op elke wisseling van versnelling.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grotere 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Risico's van rijden met een speedpedelec
als bestuurder van een speedpedelec ben je een kwetsbare weggebruiker: een val met een snelheid van 45 km/u kan serieuze gevolgen hebben. Je bent relatief weinig beschermd. nog niet alle infrastructuur is afgestemd op de speedpedelec die op korte tijd een grote opmars kent.
Deze autonoom rijdende e-bikes vallen onder 'gemotoriseerde vervoersmiddelen' en daar heb je uiteraard een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) voor nodig. Deze verzekering vergoedt dan de schade die je eventueel zou berokkenen aan derden.
Voor een elektrische fiets is dit niet verplicht. Een speed pedelec wordt beschouwd als een bromfiets en mag vaak alleen op bromfietspaden en de rijbaan rijden, terwijl een elektrische fiets op elk fietspad mag. Een zijspiegel is verplicht op een speed pedelec, terwijl dit niet nodig is bij een 25 km per uur fiets.