Heeft de diesel nog een toekomst? En is het slim om nu nog een diesel te kopen? Het moet zowat de meest gestelde vraag zijn richting ons hoofd: "Kan ik nu nog een diesel kopen?" Het meest simpele antwoord daarop is: ja. Want ja, je kan vandaag nog een nieuwe auto met dieselmotor kopen.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Het einde van de diesel is nabij
Ook als er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een brandstofmotor te koop zijn, blijven deze nog wel een tijd rondrijden. Auto's gaan immers lang mee en een groot deel van het wagenpark in Nederland bestaat uit tweedehands auto's.
Nee, de diesel is nog niet dood, merken zoals Mercedes en zelfs Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van een zorgeloze toekomst in uw nieuwe diesel auto dan kunt u het beste een recent model kopen, tenminste met Euro5 (dus na 2009).
Wat zal er gebeuren met de huidige benzine- en dieselauto's? Kunnen we er na 2035 nog mee rijden? Ja, u kunt met uw huidige auto blijven rijden. De nieuwe regels betekenen niet dat alle auto's op de weg in 2035 geen CO2 meer mogen uitstoten.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
De dieselmotor stoot meer fijnstof uit, wat slecht is voor de luchtkwaliteit. Gelukkig is deze uitstoot makkelijk te verminderen met een roetfilter. Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger. De aanschafprijs van een dieselauto is vaak hoger dan die van een benzineauto.
Dieselpersonenauto's mogen alleen in de milieuzone rijden als ze emissieklasse 5 of hoger hebben. Dit zijn over het algemeen dieselpersonenauto's met een datum eerste toelating (DET) vanaf 1 september 2009.
In het OCU-onderzoek staat de 1.600 cc T-Roc op de eerste plaats als de meest betrouwbare auto in de categorie diesels. Door de combinatie van betrouwbaarheid en populariteit is dit zeker een model dat we veel op de tweedehandsmarkt zullen zien en dat gemakkelijk verder verkocht kan worden.
Benzineauto's zijn vaak goedkoper om te kopen dan dieselalternatieven . En met lagere prijzen voor loodvrije brandstof, kost het minder om ze vol te tanken. Diesels zijn echter over het algemeen betrouwbaarder en gaan langer mee, dus u moet misschien meer geld uitgeven om een benzineauto te repareren of onderhouden.
In 2024 gaat de Nederlandse overheid daarmee bijna 1 euro belasting per liter benzine aan accijns rekenen. Internationaal gezien zijn de accijnzen in Nederland erg hoog. Brandstofprijzen zijn nu al erg hoog. Automobilisten betalen 2,23 euro per liter benzine en 1,96 euro per liter diesel.
Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden, geldt sinds 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Zo wil de overheid het bezit en gebruik van dieselauto's ontmoedigen en de luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.
De keuze van brandstof voor je auto hangt af van je rijgedrag. Voor frequente lange ritten, zoals meer dan 40.000 km per jaar, kan een dieselauto geschikt zijn. Benzineauto's zijn ideaal voor korte stadsritten, hoewel ze duurder kunnen zijn in gebruik.
Personenauto met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer: sinds 1 januari 2025 betaalt u driekwart van het gewone tarief motorrijtuigenbelasting in plaats van het halftarief.
Met de nieuwe generatie BMW Neue Klasse modellen kunt u vanaf 2025 bidirectioneel laden. Dat betekent dat het model twee kanten op kan laden, bijvoorbeeld om stroom aan het elektriciteitsnet of zelfs uw eigen huishouden te leveren. Uw BMW als mobiele energiebron en het bespaart u zelfs stroomkosten.
Afhankelijk van de rekenwijze, kan blijken dat dieselrijden al bij 20.000 kilometer per jaar goedkoper is dan rijden op benzine. Behalve de kosten per kilometer, spelen echter ook milieu-overwegingen een steeds grotere rol bij de keuze tussen diesel of benzine (of LPG of elektrisch).
Het kabinet heeft besloten om de toegang tot de zero-emissiezones voor bestelauto's met een emissieklasse Euro 6 met een jaar te verlengen tot 1 januari 2029. Deze verandering is pas officieel wanneer het RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) is aangepast.
Dan moet je denken aan o.a. de Shelll V-power, BP Ultimate en Total Excellium. Deze schonere dieselbrandstoffen hebben een meer reinigende en beschermende werking van het brandstofsysteem met een preventieve werking bij een wat minder intensief gebruikte diesel.
Vanaf 2035 is het dus onmogelijk om nog een nieuwe camper te kopen met een dieselmotor. Daarnaast schieten milieuzones en lage-emissiezones als paddenstoelen uit de grond, waarbij de emissievoorwaarden steeds strenger worden.