Je kunt dus een betaalverzoek sturen zonder het rekeningnummer van de ander te kennen. De ander ziet via jouw Tikkie-betaalverzoek je naam die je hebt opgegeven in Tikkie en de (achter)naam die bij het rekeningnummer hoort en ziet ook je IBAN-rekeningnummer, dus Tikkie is in die zin niet anoniem.
Al voordat iemand tot betaling overgaat van jouw Tikkie-verzoek, kan de ander jouw naam én bankrekening al zien. En ook ná betaling ziet de ander je gegevens in het bankafschrift.
Als ontvanger van een verzoek betaal je via je eigen bank met iDEAL. De link die je ontvangt begint met 'https'. Dit betekent dat je gegevens versleuteld zijn. Een Tikkie betaalverzoekje ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/.
Tikkie weet niet aan wie jij je betaalverzoekje hebt gestuurd. Dit bepaal je namelijk in WhatsApp en die gegevens zien wij niet. We denken wel na over een oplossing hiervoor.
Met Tikkie was het al mogelijk om geld te vragen zonder het rekeningnummer van anderen te kennen. Gebruikers versturen in die situaties een betaallink via WhatsApp of een andere berichtenapp, waarna de ontvanger het bedrag kan overmaken via iDeal.
Het is mogelijk om via de populaire betaal-app Tikkie IBAN-nummers van andere gebruikers te achterhalen, zo blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Het gaat om de nieuwe functie van de app, Tikkie Pay. ABN Amro bevestigt de kwetsbaarheid en heeft Tikkie Pay, tijdelijk offline gehaald.
Is Tikkie anoniem? Tikkie maakt het gebruikers mogelijk om geld te ontvangen óf over te maken via een 06-nummer. Je kunt dus een betaalverzoek sturen zonder het rekeningnummer van de ander te kennen.
Zo kan een crimineel op jouw naam een lening aangaan of een pand huren en voor je het weet heb je de politie of deurwaarder voor je deur staan. Niet alleen ben je dan veel geld kwijt, maar ook je naam wordt zwart gemaakt op internet en in administraties.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt via iDEAL. Mensen ronden de betaling dus altijd af via de eigen bank. Daardoor is een Tikkie een heel veilige betaalmethode.
Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank. Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.
U hebt een betaalverzoek of Tikkie ontvangen
U hebt een betaalverzoek ontvangen of een Tikkie. Controleer dan eerst de link. Dit zijn enkele voorbeelden: Een echt betaalverzoek van bijvoorbeeld de Rabobank begint altijd met https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek.
Om Tikkie te gebruiken, maak je in de app een betaalverzoek aan. In dit verzoek geef je aan waarvoor je geld terugvraagt en naar wie het verzoek verstuurd moet worden. Dit kunnen meerdere personen zijn. Wanneer het betaalverzoek verstuurd is, krijgt jouw vriend een WhatsApp-bericht binnen met de vraag om te betalen.
Wil jij geld overboeken naar iemand waar je geen rekeningnummer van hebt? Via je Rabo App maak je eenvoudig geld over naar een 06-nummer van een bekende. Net zo veilig als naar een rekeningnummer, want we checken van te voren of het telefoonnummer bij het juiste rekeningnummer hoort.
Want Tikkie is dan wel een initiatief van ABN AMRO, de app is door klanten van alle banken te gebruiken. Voor een betaling via Tikkie gelden voorwaarden . Het downloaden en gebruiken van Tikkie is gratis. Om de app te gebruiken heeft u internet nodig.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Bedrijven kunnen geld van uw rekening halen met automatische incasso's. Vaak werkt dat handig, maar soms wordt er onterecht of teveel afgeschreven.
Voor je geld overboekt controleert de bank of het IBAN bij het bedrijf of de persoon hoort. Je hoeft voor deze controle niks te installeren, bij veel banken is de checker automatisch actief. Je vult het IBAN rekeningnummer in + de naam, dan gaat de rest vanzelf.
Hoe kan ik mijn gegevens (IBAN, naam, telefoonnummer) aanpassen? In het menu kun je via 'Mijn bankrekeningen' rekeningen toevoegen of verwijderen. Het is helaas nog niet mogelijk om je naam en telefoonnummer aan te passen. De tijdelijke oplossing: verwijder de app en download de app opnieuw.
De Naam Check houdt rekening met de privacy van rekeninghouders. De juiste naam bij een IBAN wordt namelijk alleen getoond wanneer de betaler de naam al kent en bijna correct heeft ingevoerd (zoals in het eerdere voorbeeld met 'Jansen' en 'Janse').
De functie van Tikkie, die Groepie heet, lijkt op de website Wie Betaalt Wat. Ook hier kan iedereen zijn bonnetjes invoeren voor bijvoorbeeld het eten of de drank. De app berekent vervolgens aan wie jij nog iets moet betalen of van wie jij nog geld krijgt. Op deze manier hoef je zelf niet ingewikkeld te doen.
Opgelicht via een Tikkie na betaalverzoek voor Marktplaats. De Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichters die de betaal-app Tikkie van de ABN-Amro nabouwen. Daarmee hengelt het internetgespuis gegevens binnen waarmee ze bankrekeningen van hun slachtoffers kunnen plunderen.
Wees voorzichtig met een platform zoals Marktplaats
Als je bijvoorbeeld via marktplaats iets verkoopt, dan is het doorgeven van jouw bankrekeningnummer gebruikelijk om de betaling te ontvangen. In ieder geval is het doorgeven van naam en rekeningnummer iets om mee uit te kijken op die manier.
Betaalt u via een mobiel betaalverzoek van de verkoper, buiten het handelsplatform om, controleer dan goed het webadres van de betaallink. Iedere dienst voor een mobiel betaalverzoek, van Tikkie (https://www.tikkie.me) of van een bank, heeft altijd een makkelijk te herkennen en controleren webadres.