Je boot hoeft alleen zeewaardig te zijn als je buiten 10 mijl van de kust vaart. De volgende zaken moeten aan boord zijn: zwemvesten voor alle opvarenden. lenspompen, minimaal 1 die met de hand bediend kan worden.
Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
Het is voor pleziervaartuigen die op zee varen niet verplicht een zeebrief te hebben. Voor pleziervaartuigen die internationale zeereizen maken, wordt geadviseerd een zeebrief aan te vragen.
Maximumsnelheid motorboten
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/h, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven. Er zijn veel plaatsen waar de snelheid afwijkt. Op brede rivieren en grote meren mogen kleine schepen vaak sneller varen.
Zeewaardigheid is alle voorwaarden waaraan een schip moet voldoen om een voorgenomen reis te volbrengen en passagiers, bemanning en lading zonder aanmerkelijke schade te vervoeren.
Met 25.000 euro komen kleine, nieuwe, zeewaardige boten binnen bereik. We zien nu ook speedboten en kleine wedstrijdzeiljachten. Voor dit bedrag is tevens een tweedehands kruiser te koop. Wie een halve ton te spenderen heeft kan denken aan een mooie vlet of een Grand Banks Classic motorboot.
Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte. De twee grote zeiljachten in dit onderzoek (24 en 36 meter) besteden zelfs 4745 euro per meter scheepslengte.
De meeste zeiljachten hebben minder schip boven water, daardoor zijn ze ook meer geschikt voor het IJsselmeer. Motorjachten hebben juist meer schip boven water en zijn daardoor minder stabiel, zeker met zware windstoten en storm. Sloepen en open zeilboten zijn niet geschikt voor het IJsselmeer.
Klein Vaarbewijs 2
Dit vaarbewijs is geschikt voor dezelfde vaartuigen als Klein Vaarbewijs 1. U mag hiermee varen op: rivieren, kanalen en meren. de Eems/Dollard. de Waddenzee.
Voor het varen op de Noordzee is geen vaarbewijs nodig, wel voor de zeehavens. Het vaarbewijs is ook nuttig als je een schip vaart, waarvoor geen vaarbewijsplicht geldt. Dan heb je voldoende basiskennis van de reglementen, wetten en veiligheidsmaatregelen. Dat is wel zo veilig.
Voor alle boten die langer zijn dan 15 meter heeft u een vaarbewijs nodig. Bovendien moet de bestuurder van de boot minimaal 18 jaar zijn. Als een boot 14,95 meter is (en niet harder kan dan 20 km/u) mag u er, als volwassene, dus gewoon mee varen zonder vaarbewijs.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Sinds 1 januari 2010 is elk vaarbewijs voor de recreatievaart voorzien van een ICC (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen). Hiermee mag u in de meeste Europese landen varen.
Wat het kost om een vaarbewijs te halen? Daar kunnen we kort over zijn. Het examentarief an sich is 44,45 (tarief 2021) euro en de legeskosten voor de afgifte van het vaarbewijs pasje zijn ongeveer 21 euro. Kortom, voor 66 euro bent u klaar.
In Italië is op de meren vanaf 5 pk Klein Vaarbewijs I (ICC for inland waters) en het verzekeringsbewijs verplicht. Langs de kust is Klein Vaarbewijs II (ICC for inland and coastal waters) verplicht. Huurt u daarentegen in Italië een schip, dan heeft u pas vanaf 40,8 pk een vaarbewijs nodig.
De zeewaardigheid van een boot kan met behulp van certificaten worden weergegeven. Beschikt je boot over CE-certificaat A (oceaan) of B (zee), dan staat officieel vast dat je boot zeewaardig is.
Het klein vaarbewijs II is geldig op 'rivieren-kanalen-meren', Eems/Dollard, de Waddenzee, het IJsselmeer, Markermeer, IJmeer en op de Oosterschelde en Westerschelde. Het klein vaarbewijs II is ook een International Certificate of Competence (ICC) inland and coastal waters.
Vaarbewijs Spanje / varen in Spanje
Voor boten die langer zijn dan 5 meter en/ of meer dan 9,5 pk hebben heb je vaarbewijs 1 nodig. Aan de kust heb je vaarbewijs 2 nodig vanaf 9,5 pk. Ook Spanje kent zo zijn eigen regels omtrent vaarbewijzen. Voor de kust heb je een ICC (vaarbewijs II) voor inland and coastal waters.
De onderhoudskosten van een zeilboot worden bepaalt door de grote van de boot, type motor, zeil, et cetera. Om wederom een indicatie te krijgen: Voor een open zeilboot zoals een 'Polyvalk', 'Centaur' of 'Randmeer' betaal je ongeveer €250 tot €750 euro per jaar aan onderhoudskosten.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.
Leren zeilen is relatief gemakkelijk en de meeste mensen zijn in staat om na een paar uur zeilles met een boot te zeilen. Een zeilboot veilig en met expertise beheersen is voor sommige wel een een levenslange opgave. De meeste zeilers mogen zich ervaren noemen na 5 jaar intensief zeilen.
Gewoon met je boot ergens aanmeren en er permanent blijven wonen, is jammer genoeg niet toegestaan. Elk stukje water is namelijk eigendom van een gemeente, en die zal je geen permanente ligplaats toekennen wanneer je er niet gedomicilieerd bent.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.