“Als u het Ishaa gebed vervroegd met het Maghrib gebed bidt, bidt u dan de Soennah van het Maghrib gebed en de Soennah van het 'Ishaa gebed hierna (na het 'Ishaa gebed). Daarna bidt u het Witr gebed. Ook al is dat in de tijd van het Maghrib gebed.
Het Maghreb-gebed bestaat altijd uit drie rak'ahs, zelfs tijdens het reizen. Daarna verricht je twee rak'ahs voor het Isha-gebed. Je kunt ervoor kiezen om het Maghreb-gebed uit te stellen tot de tijd van Isha en vervolgens de twee gebeden samenvoegen.
Het is toegestaan om de daggebeden Zuhr en 'Asr samen te combineren en de nachtgebeden Maghrib en 'Isha' samen wanneer de noodzaak zich voordoet . Het moet worden opgemerkt dat de Hanbali madhhab de meest gemakkelijke madhhab is wat betreft excuses die het toegestaan maken om gebeden samen te combineren terwijl u niet op reis bent.
Het is ook toegestaan voor de moslims in hun moskeeën, wanneer het regent of glad is, [om] het maghreb en al-ishaa gebed of het dohr en al-asr gebed [samen te voegen]. Het is echter niet toegestaan voor hen om in te korten omdat het inkorten uitsluitend voor de reiziger is.
Het houden van anderhalf uur tussen Maghreb en Isha gebed als benadering, omdat de tijd tussen Maghreb en Isha in de zomermaanden in landen waarbij de tekenen van het gebed gedurende het hele jaar normaal zichtbaar zijn, nooit meer is dan anderhalf uur.
Men kan, zolang men door noodzaak gedreven wordt, het Maghrib gebed verrichten, dan een uur wachten en daarna het Isha gebed verrichten .
De Maghrib salaah zal geldig zijn tot aan de begintijd van Isha salaah . Kijk daarom naar de begintijd van Isha salaah op de tijdlijn die door de lokale moskee wordt verstrekt en zorg ervoor dat de Maghrib salaah is uitgevoerd vóór de begintijd van Isha salaah.
Het combineren van gebeden betekent dat de Dhuhr (middag) en 'Asr (middag) gebeden op een van de aangegeven tijden voor beide gebeden worden verricht , namelijk of ze op het moment van Dhuhr of op het moment van 'Asr worden verricht.
Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis): “Waarlijk, het gebed is voor de gelovigen op vastgestelde tijden voorgeschreven.” Het samenvoegen van twee gebeden is niet toegestaan, behalve als hier een reden voor is. Zoals door het reizen, regen of moeilijkheid.
Antwoord: Het zal u vast niet ontgaan zijn dat het toegestaan is om het gebed te verrichten bij aanvangstijd en dit uit te stellen tot aan de daarvoor vastgestelde eindtijd. Dit conform de bewijzen uit de Koran en de Soennah.
Antwoord. Alle lof zij Allah. In plaats daarvan zou je je bij de imam moeten voegen in het gebed, met de intentie om Maghrib te bidden, dan zou je in de derde rak'ah moeten zitten en de Tashahhud moeten reciteren en de salaam moeten zeggen, en dan de imam moeten vergezellen in wat er nog over is van het 'Isha'-gebed.
Qasar-gebed
Qasar verwijst daarentegen naar het verkorten van het aantal raka'at (eenheden) in het gebed. Normaal gesproken worden gebeden met vier raka'at tijdens het reizen teruggebracht tot twee raka'at . Bijvoorbeeld, Dzuhur, Asar en Isha gebeden, die bestaan uit vier raka'at, kunnen worden verkort tot twee raka'at.
Het is inderdaad niet toegestaan om drie gebeden te combineren , dus het is niet correct om bijvoorbeeld Maghrib, `Isha en Fajr te combineren. Wat wel is toegestaan, is om Zuhr en `Asr te combineren, en Maghrib en `Isha', maar Fajr kan niet met een ander gebed worden gecombineerd.
De meerderheid van de geleerden stelde dat hij de twee gebeden achter elkaar moest doen wanneer hij ze samenvoegde op het moment van het eerdere gebed , dus hij mocht geen lange tussenpoos laten tussen de twee gebeden. Shaykh Al-Islam Ibn Taymiyah (moge Allah hem genadig zijn) was voorstander van de mening dat dit geen voorwaarde is.
Vraag: Hoelang moet een reiziger het gebed blijven inkorten? Antwoord: Zolang de intentie om op de plaats van bestemming te blijven korter is dan 15 dagen. Als de intentie is om op de plaats van bestemming langer dan 15 dagen te blijven, dan mag het niet meer worden ingekort.
Isha bestaat uit vier verplichte ra'kaat. De leider van de salat, imam genoemd, reciteert hardop. Na de verplichte ra'kaat kan een moslim twee extra soennah ra'kaat verrichten. Volgens sommige madhhabs is het een reiziger toegestaan isha in te korten tot twee ra'kaat.
“Als u het Ishaa gebed vervroegd met het Maghrib gebed bidt, bidt u dan de Soennah van het Maghrib gebed en de Soennah van het 'Ishaa gebed hierna (na het 'Ishaa gebed). Daarna bidt u het Witr gebed. Ook al is dat in de tijd van het Maghrib gebed.
Het samenvoegen van gebeden betekent dat twee gebeden – Dhoehr en ʿAsr of Magrib en ʿIshaa' –samen worden verricht gedurende de tijd van het eerste of tweede gebed. De geleerden zijn het er unaniem over eens dat het de voorkeur verdient voor de reiziger om de gebeden in te korten.
Het is toegestaan om Dhuhr en `Asr samen te voegen op het moment van een van hen , en om Maghrib en `Isha' samen te voegen op het moment van een van hen. Deze vier zijn de gebeden die samen kunnen worden gevoegd: Dhuhr en `Asr, en Maghrib en `Isha', op het moment van een van hen, de eerste of de tweede.
Samenvatting van het antwoord. Als de tijd voor 'Isha erg laat is en de tijd voor Fajr vroeg, dan kun je 'Isha vroeg bidden door het te verbinden met Maghrib .
Kun je gebeden combineren als je op reis bent? Het is toegestaan om Dhuhr en `Asr gebeden te combineren, en Maghrib en `Isha' voor iemand die op reis is.
Alleen de verplichte gebeden moeten ingehaald worden.
Dus de soennah hoeft niet ingehaald te worden. Uiteraard moet je voor je zelf vaststellen hoeveel jaren je nog moet inhalen. Voorbeeld: Stel je hebt drie jaar om in te halen. Je zou na elke middaggebed de nog in te halen middaggebed inhalen.
Volgens soennitische moslims begint de periode voor het Maghrib-gebed direct na zonsondergang, na het Asr-gebed, en eindigt aan het begin van de nacht, het begin van het Isha-gebed .
Er is geen afkeer om dit te doen, behalve het feit dat het niet gepast is voor een gelovige om te slapen tussen Maghrib en Isha . Probeer deze oplossing dus indien mogelijk te vermijden. Als dit te moeilijk voor u is, kunt u het Isha-gebed uitstellen vlak voordat de Fajr-tijd begint.
Bidden vóór de daadwerkelijke gebedstijd die door de Sharie'ah is aangegeven, is niet geldig, zelfs als het een minuut eerder was , omdat Allah de Almachtige zegt (wat betekent): {Voorwaar, het gebed is aan de gelovigen verordend op een bepaalde tijd.} [Koran 4:103]. Daarom is het gebed niet geldig vóór de aangegeven tijd.