Het koelsysteem van de auto is een gesloten systeem.Dit betekent concreet dat koelvloeistof niet 'opgebruikt' wordt. Technisch gezien zou het koelvloeistofpeil dus niet mogen dalen. Dit heeft een reden: de motor van een auto of camper heeft constante koeling nodig om optimaal te kunnen werken.
U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
Tot slot kan er ook binnen in de motor zelf koelvloeistof verdwijnen, bijvoorbeeld door een lekke koppakking, gescheurde cilinderkop, een lek in een EGR-koeler of een lekkage binnenin de oliekoeler. In de meeste gevallen zit de oorzaak hem in een kapotte slang, waterpomp of radiateur.
Kortom, het is niet veilig om zonder koelvloeistof te rijden en het kan ernstige schade aan de motor van uw voertuig veroorzaken.
Koelvloeistof lekkage ontstaat door een lek in de radiateur, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn. Met uitzondering van de koppakking, kunt u eenvoudig zelf een koelvloeistof lekkage opsporen. U zult hiervoor onder de motorkap moeten kijken.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Zoek het koelvloeistof reservoir. Het koelvloeistofreservoir is doorzichtig en bevindt zich linksboven in. Wanneer de motor koud is, moet het reservoir voor de helft gevuld zijn met koelvloeistof. Wanneer dit niet het geval is, dan is er sprake aan te weinig koelvloeistof in het systeem.
Auto lekt koelvloeistof - oorzaken
Een kapotte koelvloeistofslang is snel te vervangen. Ook kan de waterpomp lek zijn, deze moet dan vernieuwd worden. Verder kan de radiateur beschadigd zijn en gaan lekken. Soms kan deze gerepareerd worden, maar in veel gevallen is vervangen de beste optie.
Het koelsysteem van de auto is een gesloten systeem. Dit betekent concreet dat koelvloeistof niet 'opgebruikt' wordt. Technisch gezien zou het koelvloeistofpeil dus niet mogen dalen. Dit heeft een reden: de motor van een auto of camper heeft constante koeling nodig om optimaal te kunnen werken.
Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk. Conclusie: Het beste is om 15 tot 20 minuten te wachten om de koelvloeistof bij te vullen.
De oorzaak voor een inwendige lekkage is in de meeste gevallen een lekke koppakking. Wanneer u de dop van de koppakking losdraait en u een witte substantie aan de binnenkant van de dop ziet zitten, is de koppakking lek. De koelvloeistof mengt zich dan met de olie in de kop.
Koelvloeistof koelt en beschermt de motor
Door kleine lekkages kan de koelvloeistof echter uit dit systeem ontsnappen. Het is daarom belangrijk dat het peil regelmatig gecontroleerd wordt en de koelvloeistof indien nodig bijgevuld wordt. Het controleren en bijvullen van koelvloeistof kunt u zelf doen.
Verminderde prestaties: Overmatige koelvloeistof kan de efficiëntie van het koelsysteem juist verminderen. Hierdoor valt het effect van het koelsysteem deels weg en kan de motor oververhit raken.
Wanneer de koppakking lek is, kun je dit herkennen aan olielekkage. Je treft olie aan onder de auto of op het motorblok. Wanneer ook het olielampje gaat branden en er blauwe rook uit de uitlaat komt, kan dit de bevestiging zijn van een lekkende koppakking.
Hoe gaat koppakking kapot? Een koppakking kan kapot gaan door ouderdom, wat niet vaak het geval is. De koppakking gaat veelal kapot doordat er scheuren zijn ontstaan door oververhitting. Een te hoge temperatuur van het motorblok komt vaak doordat er een defect is in het koelvloeistof.
Je ziet sporen van een groene of oranje vloeistof onder je auto. Rondom de radiateur ontstaat meer roest en verkleuring dan op de radiateur zelf. Vaak zit de lekkage dan boven de roestige plek. Witte rook bij optrekken en rijden.
Als het lampje van de koelvloeistof brandt, dan wordt de motor van je auto niet voldoende gekoeld. Zet de motor dan uit en laat de motor afkoelen. Pas op, er is gevaar voor brandwonden als je de dop van de koelvloeistoftank direct eraf draait. Er staat namelijk druk op.
Let wel op dat de oorzaak van het verlies van de koelvloeistof moet worden vastgesteld bij de garage. Koelvloeistof verdampt namelijk niet zomaar, dus waarschijnlijk zit er ergens een lek in het koelsysteem.
Koelvloeistof kan op vele manieren verloren gaan. Het koelsysteem kan lekken, bijvoorbeeld vanuit het koelvloeistofreservoir, de radiator of een van de slangen.Of de waterpomp of de koppakking is lek. Je kunt zelfs zijn vergeten de dop van het reservoir goed vast te zetten.
Wanneer de motor koelvloeistof gaat verbruiken is er iets aan de hand. Normaal gesproken mag een auto geen koelvloeistof verbruiken, aangezien dit in de meeste gevallen een gesloten systeem is. Het kan wel zo zijn dat er na 30.000/40.000 kilometer een klein beetje verbruikt is, maar vaak tot nihil.
Een goede koppakking is essentieel voor het goed functioneren van de motor. Met een kapotte, lekke koppakking kunt u dus niet blijven rijden. Repareren is vaak niet mogelijk, dus zal de koppakking vervangen moeten worden.
In noodgevallen kun je het koelvloeistofreservoir bijvullen met water. Daarna moet je wel zo snel mogelijk met je auto naar de garage om de koelvloeistof te laten controleren of vervangen.
Wanneer de motor koud is, moet het expansievat voor ongeveer de helft gevuld zijn met koelvloeistof. En dat moet altijd zo zijn wanneer de motor koud is. Als dat niet het geval is, dan is er sprake van een te weinig aan koelvloeistof in het koelsysteem.
Is het mogelijk om door te rijden? Zodra het koelvloeistofpeil daalt, blijft de temperatuur van de koelvloeistof stijgen. Als het controlelampje bij draaiende motor plotseling rood oplicht of knippert, moet de motor onmiddellijk worden afgezet en moet het voertuig ook naar de garage worden gebracht.