Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
In de meeste gevallen kunt u bellen met de politie op 0900-8844 of naar het politiebureau gaan. In sommige gevallen zult u zich elders moeten melden. U kunt zich opgelicht voelen terwijl dat voor de wet geen oplichting is. Als u daarover twijfelt, bel dan 0900 - 8844 (belkosten).
Ben je slachtoffer van bankspoofing of WhatsApp-fraude? Volgens de wet hoeven banken de schade niet te vergoeden. Je hebt namelijk zelf het geld overgemaakt. Als je geluk hebt, past de bank 'coulance' toe.
Doe aangifte bij de politie
Voor oplichting via internet heeft de politie een speciaal meldpunt opgericht: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier kunt u ook digitaal aangifte doen. Er moeten wel duidelijke aanwijzingen zijn voor oplichting. Een geschil over een contract pakt de politie niet op.
Daarnaast zullen banken eerst zelf contact leggen met de oplichter en hen vragen het geld binnen drie weken terug te storten. Geeft de oplichter geen gehoor aan dit verzoek, dan kan het slachtoffer zelf het schadebedrag bij de oplichter gaan vorderen in een incasso- en civiele procedure.
Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Als u een rechtsbijstandverzekering hebt, dan krijgt in het geval van internetoplichting juridische hulp krijgen. Die hulp krijgt u in principe van een rechtshulpverlener die bij de verzekeraar werkt. Een rechtsbijstandverzekering is namelijk een natura-product.
Oplichters in het strafrecht en aangifte doen tegen oplichting of fraude. Oplichting is in Nederland strafbaar. Wie voor oplichting wordt veroordeeld, riskeert een geldboete of een gevangenisstraf tot vier jaar.
Hoe gaat het in zijn werk? Oplichters zoeken hun potentiële slachtoffers vaak via datingsites en -applicaties zoals Tinder, maar ze gebruiken ook e-mail, chat of sociale media zoals Facebook om in contact met je te komen. De eerste kennismaking kan zelfs via telefoon gebeuren.
Hoe kan ik overgemaakt geld terugboeken? Dat ligt eraan hoe je de overboeking hebt gedaan. Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Doe direct aangifte. Voor alle vormen van cybercrime kan dit via het telefoonnummer 0900-8844 of op een politiebureau. Lees ook deze pagina van de politie over cybercrime*. Ben je in het buitenland en is er bijvoorbeeld geld van je rekening gestolen, doe dan aangifte bij de politie in het land waar je bent.
Aangifte doen
Vaak worden daarbij het telefoonnummer, de naam en het bankrekeningnummer van de mogelijke oplichter doorgegeven. Als er vaker meldingen komen over dezelfde persoon, komt de politie in actie. De gegevens van oplichters komen terecht in een databank.
Politie kan straks geautomatiseerd saldo- en transactiegegevens opvragen. De politie, het openbaar ministerie, de Belastingdienst en andere opsporingsdiensten kunnen straks geautomatiseerd saldo- en transactiegegevens bij banken opvragen.
"Het maken van eigen cryptovaluta en het handelen daarin is niet strafbaar. Maar in deze zaak was er sprake van oplichting, het manipuleren van de markt, het verstrekken van valse informatie over cryptomunten en het verzwijgen en verhullen van belangrijke informatie", aldus de officier van justitie.
Wat gebeurt er met mijn aangifte van internetoplichting? Na tien weken krijgt u een e-mail waarin de politie aangeeft of er op dat moment al een onderzoek is gestart. Is dit niet het geval, dan krijgt u hiervan in elk geval na zes maanden een slotbericht.
Krijg ik mijn geld terug bij oplichting? Heb je voor een product betaald maar niet ontvangen? Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld dan terugkrijgt. Ook spelen wij geen rol in schadebemiddeling tussen kopers en verkopers.
Oplichters kunnen u bellen vanaf een willekeurig nummer. Bijvoorbeeld van uw bank of uw gemeente. Dit heet spoofing.
U kunt een iDEAL-betaling niet terugdraaien. Wanneer u akkoord geeft voor de iDEAL betaling binnen uw internet- of mobielbankieromgeving kan deze handeling niet meer ongedaan gemaakt worden. Terugvorderen is niet mogelijk. Het bedrag wordt direct van uw rekening geboekt.
Nee dat kan niet. Zodra het geld eenmaal is uitbetaald is er een overeenkomst van geldlening tot stand gekomen. De wet bepaalt dat de uitlener die een natuurlijk persoon is niet gebonden is aan een mondelinge overeenkomst van geldlening zolang het geld niet is uitbetaald.
Indien iemand een abonnement afsluit, waarbij hij of zij jouw bankrekeningnummer heeft gebruikt, dan zal er geld worden afgeschreven van jouw bankrekening. Dit is in dat geval echter nog geen reden tot paniek. Volgens de Nederlandse wet is de consument goed beschermd.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt via iDEAL. Mensen ronden de betaling dus altijd af via de eigen bank. Daardoor is een Tikkie een heel veilige betaalmethode.
Het antwoord hierop is simpel: een Tikkie kan niet teruggeboekt worden. Dit is zowel voor de ontvanger het geval als voor degene die de Tikkie verstuurt. Volgens de website van Tikkie gaat het geld dat je via Tikkie ontvangt of betaalt namelijk via de Tikkie-tussenrekening. Je moet daar dus nooit geld op terugboeken!
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank. Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.