Als je vergeet uit te checken en je reist op saldo, dan schrijft het systeem de borgsom van 4 euro af.Dat gebeurt automatisch bij het inchecken. Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis.
Niet uitgecheckt
Dan heb je teveel betaald. Wanneer je gereisd hebt met Arriva, Breng, Connexxion, EBS, GVB, Hermes, HTM, RET, Qbuzz, Syntus of U-OV vraag dan via uitcheckgemist.nl het saldo terug. Uitcheck gemist? Bekijk het filmpje hoe je in 3 simpele stappen het saldo terugvraagt.
Op een station met poortjes check je uit bij één van de poortjes. Je bent dan het volledige instaptarief kwijt. Je kunt nu weer inchecken en je reis vervolgen. Ga voor teruggave van het te veel betaalde bedrag naar de landelijke webpagina Uitcheck Gemist.
Wanneer je een uitcheck hebt gemist, bijvoorbeeld door een storing of omdat je dit bent vergeten, dan kun je saldo terugvragen. Dit kan in drie simpele stappen via uitcheckgemist.nl. Om gemakkelijk te weten wanneer je hier recht op hebt, kun je je aanmelden voor een Uitcheck Gemist Alert.
Als je te veel hebt betaald, krijg je geld terug. Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen.
Vergeten in of uit te checken: € 20. Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement: € 12 (€20 x 0,6)
Als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt, kun je bij een kaartautomaat je reisoverzicht zien. Zo kun je controleren of je in- en uitgecheckt ben, en hoeveel je reis gekost heeft. Daarnaast kun je je reizen terugzien bij een online transactieoverzicht. Dit overzicht kun je ook opvragen als je een anonieme kaart hebt.
Reacties. "Als u vergeten bent uit te checken, kunt u in ieder geval op dezelfde dag tot 6 uur na het inchecken nog uitchecken op uw bestemmingsstation.
Als je de NSApp op je telefoon hebt staan met NS-account kan je daar je reishistorie bekijken. Checkins bij de NS zie ik daar meestal al na 5 minuten staan. Anders bij het eerst volgende station eruit, paaltje zoeken en je kaart ervoor houden (Onderstaande niet doen bij poortjes!)
35 minuten wachten
Sinds 1 september kan dat niet meer. De reis kan nu alleen met korting worden voortgezet als tussen het in- en uitchecken minimaal 35 minuten wachttijd zit. Maar zoveel tijd hebben reizigers meestal niet. De NS heeft de in- en uitcheckregels gewijzigd om een andere groep reizigers tegemoet te komen.
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
nee, want bij inchecken wordt er 5 euro afgeschreven van je tegoed. Bij uitchecken krijg je die terug en wordt de werkelijke ritprijs van je tegoed afgeschreven.
Ja. Als u incheckt, dan wordt het instaptarief ingehouden. Bij een OV-chipkaart zonder abonnement of kortingsproduct is dat 20 euro. Als u binnen 60 minuten na inchecken weer uitcheckt op hetzelfde station, dan krijgt u dat hele instaptarief terug en kost het uitzwaaien u dus niets.
Ga naar uitcheckgemist.nl en meld u aan met uw OV-chipkaartnummer. Vul ook uw geboortedatum in als u een persoonlijke OV-chipkaart heeft.
Dat doe je op dezelfde manier als met de OV-chipkaart. Je houdt de kaart eenmaal voor de kaartlezer om in of uit te checken. Bij het inchecken hoor je één piepje en verschijnt de tekst 'IN Geslaagd'.
U kunt niet inchecken bij de conducteur of in de trein.
Vanuit Nederland, België of Duitsland naar een bestemming in Europa, minimaal 2 uur voor vertrek. Vanuit Nederland, België of Duitsland naar een bestemming buiten Europa, minimaal 3 uur voor vertrek. Reis je met alleen handbagage en ben je al online ingecheckt? Ook dan raden we je aan om vroegtijdig aanwezig te zijn.
Minimaal saldo op je OV-chipkaart
Om met NS te reizen moet er minimaal € 20,00 op je OV-chipkaart staan. Heb je een NS-abonnement? Dan gelden andere bedragen: Voor een OV-chipkaart met Dal Vrij, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement is dit € 10,00.
Ook: instapprijs. Tarief dat men moet betalen als men voor het eerst een product of dienst gaat afnemen bij een leverancier.
Dat doe je door de kaart op ongeveer een centimeter afstand stil voor het OV-chipkaartlogo op de kaartlezer te houden. Daarna gaat het poortje open en/of geeft de kaartlezer een bevestigingssignaal. Klik hier om het voorbeeldfilmpje te bekijken over het in- en uitchecken met de OV-chipkaart.
Op deze manier kunnen overstappende reizigers ook gebruikmaken van deze voorzieningen. Tijdens je reis kun je binnen 35 minuten uit- en weer inchecken zonder dat je je lange-afstandskorting verliest. Je kunt dan verder reizen in dezelfde tariefperiode (dal of spits).
Saldo terugvragen kan door naar www.ov-chipkaart.nl te gaan, het formulier met naam en bankrekeningnummer in te vullen en dat samen met de kaart gratis naar Translink op te sturen. Ook voor OV-chipkaarten die tot een jaar zijn verlopen heeft Translink het terugvragen van restsaldo eenvoudiger gemaakt.
Bij het inchecken wordt 20 euro instaptarief ingehouden. NS communiceert daarom dat er minimaal 20 euro aan saldo op de kaart moet staan. Maar omdat het saldo tot vier euro negatief mag zijn, is in de praktijk minimaal 16 euro nodig.
Hoeveel moet je saldo zijn? Als er geen kortingsproduct op uw OV-chipkaart staat, dan bedraagt het instaptarief 20 euro. Omdat het saldo op de kaart vier euro negatief mag zijn, moet er dan minstens 16 euro aan saldo op de kaart staan.