Vele mensen hebben hoogtevrees op een ladder, op een hoog monument of in een kermisattractie. Al deze zaken hebben één ding gemeen, ze hebben steeds contact met de grond. Een luchtballon of een vliegtuig heeft op hoogte geen contact met de grond, waardoor je hierin geen hoogtevrees kan hebben.
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Haal een zelfhulpboek over omgaan met hoogtevrees in de bib. Geef zo weinig mogelijk toe aan je angsten en ga angstaanjagende situaties niet uit de weg. Ga de confrontatie aan en besef dat paniek ook terug overgaat. Doe dat wel geleidelijk.
Vliegangst of aviofobie is een irrationele angst om te vliegen.
Hoogtevrees ontstaat onder andere wanneer je naar beneden kijkt en je tegelijkertijd afvraagt hoe het is om omlaag te vallen. Het lichaam kan heftig reageren op de combinatie van het zicht met deze gedachte. Hoogtevrees wordt een fobie als de angstgevoelens niet meer in verhouding staan tot het gevaar.
De behandeling van hoogtevrees bestaat uit cognitieve gedragstherapie. Als hoogtevrees samengaat met een andere (angst)stoornis), dan kan de behandeling langer duren. De ADF stichting zet zich op verschillende manieren in om mensen met angst- of dwangklachten te helpen.
Hoogtevrees is geen ziekte, afwijking of aandoening. Het is aangeboren. Eigenlijk heeft iedereen een soort van angst voor afgronden en hoogtes. Dit is een menselijk instinct.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Het vliegtuig beweegt dan op en neer, zoals bijvoorbeeld wanneer je door de wolken vliegt bij het opstijgen of landen: het verschil in temperatuur (van warm naar koud) veroorzaakt de turbulentie. Je kunt turbulentie het beste vergelijken met de ervaring als je onder water bent in de zee.
Het probleem is groot: maar liefst één op de vijf mensen heeft last van hoogtevrees. Eén op de twintig heeft zelfs officieel acrofobie, de extreemste vorm.
“Mensen moeten daar vaak om lachen als ik zeg dat ik dieptevrees heb”, zegt Sven. Het is niet hetzelfde zoals hoogtevrees, want hij durft wel naar boven te klimmen, maar niet terug naar beneden. Sven is bang om te vallen in de diepte.
Veel mensen vragen het zich af kan je hoogtevrees hebben in een luchtballon? Het antwoord is nee, je kan geen hoogtevrees hebben tijdens een ballonvaart.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor. We kennen allemaal het drukgevoel dat ontstaat in de oren tijdens opstijgen en dalen.
15 juli 1996: Een Hercules-transportvliegtuig van de Koninklijke Landmacht crasht op vliegbasis Eindhoven. Daarbij komen 34 inzittenden om het leven. Op 25 februari 2009 stort in de buurt van Schiphol een vliegtuig van Turkish Airlines neer. Van de 135 inzittenden overleven 9 mensen de crash niet.
Op ieder moment na de crash kan er brand uitbreken of een explosie plaatsvinden, dus zorg ervoor dat er wat afstand zit tussen jou en het vliegtuig. Als de crash in open water plaatsgevonden heeft, dien je zo ver mogelijk van de wrakstukken af te zwemmen. Blijf op een plek, maar let goed op wat er gebeuren moet.
Dat is moeilijk te zeggen. Ten eerste moet het vliegtuig gelokaliseerd worden. Afhankelijk van de manier waarop het neergestort is – intact het water in, of op 10 kilometer hoogte uit elkaar gespat – kan het wrak uitsluitsel geven.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, des te lager de luchtdruk in het vliegtuig. Ons lichaam bestaat voor een deel uit gas en dat kan uitzetten als de druk lager is. De een is er gevoeliger voor dan de ander, maar het kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, buikpijn en soms zelfs constipatie.
"Vliegen is absoluut niet gevaarlijk. Er gebeuren weinig ongelukken. Bij wijze van spreken ben je in het vliegtuig zelf veiliger dan op de weg er naartoe." Veel mensen met vliegangst vinden het volgens de angstcoach een eng idee dat zij door de lucht vliegen en daar de controle kwijt zijn.
Angst voor lange woorden: Hippopotomonstrosesquippedaliofobie. Angst voor zeer lange woorden, oftewel Hippopotomonstrosesquippedaliofobie. Op het eerste gezicht moet je wel drie keer kijken voordat je dit woord in één keer goed kunt uitspreken.
We spreken van valangst als iemand blijvend bang is om te vallen en voor de gevolgen die dit kan hebben voor zijn leven. Iemand vermijdt hierdoor (gewone, dagelijkse) activiteiten die hij wel in staat is te doen.