Elektronische geldoverboekingen zijn een snelle en handige manier om geld te versturen en te ontvangen. Normaal gesproken wordt deze manier probleemloos op grote schaal gebruikt, maar zoals bij alles wat met geld te maken heeft, kan het een doelwit worden voor cybercriminelen.
Zoals eerder vermeld, kan een hacker uw inloggegevens op meerdere websites gebruiken om toegang te krijgen tot uw gegevens als u hetzelfde wachtwoord gebruikt voor uw bankrekening en andere online accounts. Wees alert op transacties die u niet hebt uitgevoerd of verdachte inlogpogingen op uw accounts.
De meest voorkomende scam is bekend als een 'authorised push payment' (APP) of een 'bank transfer' scam . Dit is waar een scammer u kan overtuigen om uw geld over te maken naar een andere rekening, bijvoorbeeld om: een valse factuur te betalen. een valse investering te doen.
In het algemeen geldt dat banken en creditcardmaatschappijen niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor de gevolgen van een overboeking die u als consument zelf doet. Banken zijn alleen aansprakelijk wanneer een betaling zónder uw instemming is gedaan. Wel hebben banken een taak als het gaat om fraudedetectie.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Denk aan hacking, DDoS-aanvallen, ransomware, virussen, malware, internetoplichting, afpersing via e-mail, phishing. Ben je slachtoffer van cybercrime, zet je computer of ander apparaat niet uit en bewaar zoveel mogelijk informatie, want het kan bewijsmateriaal zijn. Doe direct aangifte.
Het kan verzoeken om een terugdraaiing van de transactie . Als de begunstigde akkoord gaat, wordt de transactie binnen 7 werkdagen teruggedraaid. In het geval van een begunstigde van een ander filiaal, moet u persoonlijk naar het filiaal gaan om de bankmanager te ontmoeten voor de oplossing.
Heb je alleen de bankrekening (IBAN-adres) van de oplichter, dan kun je de naam, het adres en de woonplaats (NAW) opvragen bij de bank. Met behulp van een deurwaarder kun je vervolgens het geld terugvorderen bij de dader.
Wanneer je je bankrekeningnummer en telefoonnummer doorgeeft, kan de oplichter een bankapp installeren op zijn eigen smartphone en geld van je rekening halen. Net zoals wanneer je je bankgegevens ingeeft op een onbekende website of via een link die de oplichter je heeft doorgestuurd.
Bankoverschrijvingen zijn over het algemeen erg veilig voor bedrijven en hun klanten , terwijl creditcardbetalingen een relatief hoger risico op fraude met zich meebrengen. Stripe-klanten hebben extra beschermingslagen voor dit soort betalingen.
Hoewel het IBAN op zichzelf doorgaans niet voldoende is om frauduleuze transacties uit te voeren, kan het in combinatie met andere persoonlijke gegevens, zoals uw naam, adres of geboortedatum, fraudeurs in staat stellen zich voor u uit te geven en frauduleuze transacties uit te voeren .
De risico's die gepaard gaan met het delen van deze gegevens
Velen vrezen dat als oplichters deze gegevens in handen krijgen, ze toegang hebben tot hun geld. Echter, alleen het hebben van uw sort code en rekeningnummer geeft oplichters meestal niet de mogelijkheid om geld van uw rekening te halen .
Als u met een kaart of PayPal heeft betaald
Als u hebt betaald voor iets dat u niet hebt ontvangen, kunt u mogelijk uw geld terugkrijgen . Uw kaartverstrekker kan de bank van de verkoper vragen het geld terug te storten. Dit staat bekend als de 'chargeback scheme'.
Cyberdreigingen: kunnen hackers je geld stelen? Een van de grootste zorgen van bankklanten is of hackers toegang kunnen krijgen tot hun persoonlijke bankgegevens of zelfs hun spaargeld kunnen stelen. Het antwoord hierop is deels geruststellend, maar ook zorgwekkend.
Zolang een hacker of oplichter toegang heeft tot andere persoonlijke informatie, zoals uw naam en adres, kunnen ze de laatste vier cijfers van uw BSN (in de meeste gevallen) gebruiken om rekeningen op uw naam te openen, uw geld en overheidsuitkeringen te stelen of zelfs gezondheidszorg- en belastingteruggaven op uw naam te krijgen.
Betaling via overschrijving is in principe een veilig betaalmiddel. Wacht echter steeds met de levering tot het geld effectief op je rekening staat. Probeer voorschotten te vermijden en maak daar alleen gebruik van wanneer je absoluut zeker bent van de identiteit van je tegenspeler.
Het is heel gebruikelijk en redelijk veilig om iemand je IBAN te geven zodat ze je geld kunnen sturen. In principe kan iedereen die je IBAN heeft deze misbruiken om spullen te betalen of zelfs geld over te maken naar hun eigen rekening, via automatische incasso.
Om uw gegevens veilig te houden, raden wij u aan uw BSB en rekeningnummer alleen te verstrekken aan mensen die u kent en vertrouwt (zoals familie, vrienden of uw werkgever, enz.).
Is een Marktplaats Betaalverzoek veilig? Ja, een Marktplaats Betaalverzoek is veilig. Marktplaats controleert dan namelijk het bankrekeningnummer vooraf. Als verkoper ontvang je altijd je geld als het product in goede orde overgekomen is (Kopersbescherming).
Wat voor oplichterij het ook is, de eerste stap is altijd om uw bank te bellen . Kijk of er een telefoonnummer op de achterkant van uw debitcard of creditcard staat. U kunt ook 159 bellen, een nummer dat elke beller verbindt met iemand bij zijn bank die u kan helpen.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Neem contact op met uw bank
Het eerste wat u moet doen is contact opnemen met uw bank om hen te vertellen wat er is gebeurd . Zorg ervoor dat u al uw gegevens bij de hand hebt (inclusief details van de transactie). Uw bank zou binnen 2 werkdagen actie moeten ondernemen. Zij zouden contact moeten opnemen met de bank die het geld heeft ontvangen en moeten vragen om het geld terug te storten.
Wat als ik geld overboek naar de verkeerde rekening? Als u een verkeerde internetbetaling hebt gedaan, moet u onmiddellijk contact opnemen met uw bank of kredietvereniging. Uw bank of kredietvereniging neemt vervolgens contact op met de bank van de onbedoelde ontvanger om te proberen het geld terug te krijgen .
De bank kan de overschrijving mogelijk terugdraaien als deze kan bewijzen dat de overschrijving frauduleus was . Fouten: Als de verzender een fout heeft gemaakt bij het initiëren van de overschrijving, zoals het invoeren van een verkeerd rekeningnummer, kan hij of zij mogelijk een terugdraaiing aanvragen. Dit kan echter een moeilijk proces zijn en is niet gegarandeerd.