Rijd je daarentegen door het oranje terwijl je het gaspedaal dieper indrukt dan wettelijk toegelaten, dan word je geflitst en beboet voor beide verkeersovertredingen.
En bij oranje? Rij je niet aan een overdreven snelheid, dan flitst de camera als het rode licht al minstens één seconde op rood staat. Je wordt niet geflitst als je aan een correcte snelheid door het oranje rijdt.
Er bestaat nog altijd twijfel over wat men precies moet doen als het verkeerslicht op oranje springt. Nochtans is de wet duidelijk: voor een oranje licht moet men stoppen, behoudens in enkele uitzonderlijke gevallen.
Een knipperend oranje licht geeft in België en Nederland aan dat de verkeerslichten buiten gebruik zijn, bijvoorbeeld 's nachts omdat er dan minder verkeer rijdt. Dit gebeurt dan automatisch op basis van een ingesteld klokprogramma.
Boete voor door oranje rijden
De boete voor (nodeloos) door oranje rijden bedraagt minstens 110 euro.
“Een flitscamera zal voor alle duidelijkheid niet afgaan wanneer het licht op oranje springt. Maar een politieagent kan wel vaststellen dat je gas gaf en zo onrechtmatig door het oranje reed. Als dat het geval is, krijg je een boete van de tweede graad. Die bedraagt 116 euro.”
Digitale flitspaal
Alle flitspalen in Nederland zijn digitaal. De flitser verstuurt overtredingsgegevens digitaal naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen.
Maximumsnelheid 50 kilometer per uur: 3,5 seconden. Maximumsnelheid 60 kilometer per uur: 4 seconden. Maximumsnelheid 70 kilometer per uur: 4,5 seconden.
Wanneer krijg je een boete voor door rood rijden? Je krijgt een boete voor door rood rijden wanneer er wordt vastgesteld dat jij over de stopstreep bent gereden terwijl het licht op rood stond.
Ben ik geflitst op die tijd en plaats? In dat geval kun je een flitsfoto opzoeken op de website van het CJIB. Wanneer je met je eigen voertuig bent geflitst, vul je je DigiD in en kun je meteen de foto inzien.
In het Digitaal Loket kunt u controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket. Hebt u een leaseauto? Dan kunt u in het Digitaal Loket de boete opzoeken.
Ja, dat kan zeker. Via het CJIB kunt u namelijk inloggen met uw DigiD.Hier kunt u al uw openstaande boetes inzien.
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Op de rechtdoorgaande 50-kilometerwegen staat het licht 3,5 seconden op oranje. Op een weg waar je 60 kilometer per uur mag, is dat 4 seconden. Op wegen waar de maximumsnelheid 80 kilometer per uur is is je remweg langer en staat het oranje licht op 5 seconden.
Door rood rijden: 3 punten eraf. Te hard rijden, elke 10 km teveel een punt eraf, naast de boete.
Er is een opdeling in vier graden. Bellen achter het stuur valt onder overtreding van de tweede graad. Het te betalen bedrag zal dus normaal gezien € 116 zijn. Als u de overtreding betwist, maar ongelijk krijgt voor de politierechter kan de boete zelfs oplopen tot maximaal € 2000.
Je mag wel voorbij een knipperend oranjegeel licht rijden, maar dan moet je wel rekening houden met de borden die de voorrang regelen en met de voorrangsregels en dubbel voorzichtig zijn.
Dit zijn de verkeersboetes van 2023
Voor de volgende verkeersboetes moet je in 2023 wat dieper in de buidel tasten: Rechts inhalen: € 280,- Boete door rood rijden: € 280,- Een kruispunt blokkeren: € 280,-
Ga dan naar mijn.overheid.nl.
Wij kunnen de foto wel binnen vijf werkdagen naar u toesturen.
Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u.
Snelheid en rode licht
Een roodlichtcamera werkt meestal met twee lussen in het wegdek. Op het moment dat je met je auto over de eerste lus rijdt, controleert de computer de stand van het verkeerslicht. Hiermee wordt nagezien of je al dan niet door het rode licht reed.
In de wet wordt het oranje verkeerslicht aangeduid als geel licht.
Snelheidscamera's zitten vaak in vaste flitspalen maar kunnen ook in onopvallende surveillerende politieauto's zijn geplaatst, op een statief in de berm of naast de geleiderail. Je ziet ze ook wel eens op een viaduct boven de snelweg.
De naam flitspaal komt dus inderdaad van het feit dat ze flitsen. Er zijn door Europa verspreid heel wat verschillende soorten palen, waarbij sommige altijd flitsen als ze en foto nemen en andere alleen als het te donker is. Sommige palen in Europa hebben nog een zichtbare flits.