Zonder een laadpas is het mogelijk om alsnog een laadsessie voor de elektrische auto te starten. Via de app van Fastned koppel je (kosteloos) eenmalig je laadpas, pinpas of creditcard. Daarna kun je heel gemakkelijk via de app van Fastned een laadsessie starten of stoppen.
Het is mogelijk om te laden zonder laadpas, bij de meeste laadpalen kun je gemakkelijk betalen met een laadpas en is de enige optie om te betalen met een laadpas. Toch zijn er ook laadpalen waarbij je bijvoorbeeld ook met jouw pinpas en/of betaalpas kunt betalen, vooral bij snelladers zoals Fastned is dit mogelijk.
Bij sommige laadpunten kun je ook een elektrische auto opladen zonder laadpas als deze voorzien is van een QR-code. Bij Shell Recharge is dit ook het geval. Scan de QR-code op de laadpaal met je camera op je smartphone, vul je creditcardgegevens en start met opladen.
Ad hoc Laden zonder laadpas. Ad hoc laden betekent laden zonder laadpas, dit kan bijna overal in Europa. Bij publieke laadpunten van Shell Recharge kun je eenvoudig een laadsessie starten door de QR-sticker op het laadpunt te scannen en online te betalen met je VISA of mastercard.
Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen. Vervolgens betaalt u voor het aantal kWh dat u afneemt. Sommige aanbieders vragen daarnaast ook nog abonnementskosten.
Nummer 1 laadpas elektrische auto: PLUGSURFING
Plugsurfing is niets voor niks de beste laadpas met de grootste dekking. Plugsurfing is de volledigste Europese aanbieder. Zij zijn werkzaam sinds 2012 in deze markt en hebben een groot en betrouwbaar netwerk opgebouwd met hun laadpassen.
De goedkopere laadpassen zonder abonnement zijn vooral de E-Flux laadpas, ENGIE laadpas & Maingau. De laatste is vooral voordelig voor snelladen in het buitenland. Laad je veel op en ben je al klant bij Vandebron? Dan kan de Vandebron laadpas voordelig zijn wegens hun klantkorting.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Hang je je auto niet zo vaak aan een (semi-)publieke laadpaal, dan kun je beter een laadpas zonder abonnement nemen. Je betaalt dan wel een starttarief per laadsessie, maar geen vast bedrag per maand. Het starttarief en prijs per kWh verschilt per laadpas- én laadpaalaanbieder.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Betalen bij Fastned kan direct met je laadpas. Je kunt ook met de Fastned app betalen na het koppelen van je laadpas, bankpas of creditcard.
Je betaalt per laadsessie bij een openbaar laadpunt een bedrag van € 0,31 en de verdere kosten van de laadsessie (altijd € 0,39 per kWh in Nederland). Je betaalt daarnaast eenmalig € 1,95 aan verzendkosten bij bestelling van de laadpas.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo'n € 1149 per jaar (€ 0,076 per km).
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Op de website van de Lidl heb je een overzicht van alle vestigingen met gratis laadpalen. Dit kun je via de filiaalzoeker Lidl vinden. Hier heb je een filter die je kans instellen op elektrische laadpaal. Je krijgt dan op een kaartje te zien waar er een gratis laadpaal staat.
Kort door de bocht kan de accu van een EV auto thuis via het stopcontact in ongeveer 8 tot 10 uur worden volgeladen. Bij een openbaar laadpunt gaat dit ruimschoots twee keer zo snel. Bij een snellaadpunt - en daarvan zijn er steeds meer - is het laden gemiddeld voltooid binnen een half uur tot een uur.
Een laadpas heb je nodig om bij laadpalen je elektrische auto te kunnen laden. Er is een enorm aanbod aan laadpassen en laadstations. Uit onderzoek is gebleken dat er onderling enorme prijsverschillen zijn. Zo kan laden met de ene laadpas op plek X spotgoedkoop zijn, terwijl op plek Y je een enorme rekening krijgt.
Om te kunnen betalen aan een van de 130 laadpunten heb je doorgaans een Dats24-kaart nodig. Je kan daarmee ook opladen bij andere netwerken in België (90 procent dekking of zo'n 5.000 laadpalen) en de rest van Europa.
Thuis vaak nog het goedkoopst
Als je thuis een eigen laadpunt hebt, ben je over het algemeen het goedkoopst uit. Maar let op: dit is wel afhankelijk van het energiecontract dat je op het moment hebt. Heb je een contract met vaste tarieven en heb je dat voor oktober 2021 afgesloten dan zit je meestal nog goed.
Naast automatisch verrekenen hebben laders met een abonnement nog een groot voordeel. Je kunt bijvoorbeeld gastgebruik toestaan. EV rijders kunnen zich aanmelden met de eigen laadpas en je kunt een bepaald tarief per kWh instellen. Daarnaast zit er vaak ook 24/7 storings service bij het abonnement inbegrepen.