Je kunt binnen 12 maanden na het indienen van je klacht bij de webwinkel de klacht melden bij de geschillencommissie. Na indiening van jouw klacht dien je de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen.
In Nederland kunt u dan naar de Kantonrechter of een geschillencommissie stappen. Komt de verkoper uit een ander land uit de Europese Unie? Dan kunt u naar het Europees Consumentencentrum (ECC) gaan.
Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.
Krijgt u het product niet binnen de afgesproken tijd? Dan kunt u de overeenkomst 'ontbinden' en uw geld terugvragen. En soms kunt u zelfs een schadevergoeding vragen. Bijvoorbeeld als de verkoper het product niet kan leveren en u het product nu duurder bij een andere verkoper moet kopen.
Heeft u een klacht over een product of dienst en komt u er met het bedrijf niet uit? Dan kunt u een geschillencommissie inschakelen. Een geschillencommissie adviseert en bemiddelt, of doet een uitspraak.
De Consumentenombudsdienst komt tussen wanneer u als consument een geschil hebt met een handelaar of een onderneming. Indien er een gespecialiseerde Ombudsdienst bestaat, wordt uw klacht doorgegeven aan die dienst. In het andere geval neemt de Consumentenombudsdienst de klacht zelf in behandeling.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Bestelt u iets online?Dan is de webwinkel verplicht om uw bestelling te leveren tegen de afgesproken prijs. Dat is het bedrag dat op de website stond toen u het product bestelde. Ook bij een prijsfout moet de webwinkel leveren.
Laat u binnen 14 dagen na levering van uw aankoop aan de webshop weten dat u het product terug wilt sturen, dan moet de webwinkel u het aankoopbedrag terugstorten. Maar als de webshop het geld niet terugbetaalt? Lees hieronder wat u in dat geval kunt doen!
Uw recht op retour
Als je online een aankoop doet, heb je het recht om binnen veertien dagen na ontvangst van het product en zonder opgave van reden de aankoop te annuleren. Dit wordt het herroepingsrecht genoemd. U krijgt dan het volledige aankoopbedrag (inclusief de verzendkosten) terug.
Je moet je klacht eerst hebben gemeld bij de verkoper of dienstverlener. En hij moet een redelijke termijn krijgen om te reageren. Vaak is dit 4 weken.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Vaak ontvang je een tegoedbon of je geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om jouw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van jouw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
Als u bent opgelicht en u weet de domeinnaam van de webwinkel dan raden wij u aan om aangifte te doen via politie.nl.
Nadelen webshop
u betaalt u niet alleen voor de ontwikkeling van de webwinkel, ook voor de domeinnaam en de hosting;installeren van een webshop vergt een eerste investering. het runnen van een webwinkel kost tijd: denk hierbij aan het vernieuwen van het online aanbod, en het versturen van pakketjes etc.
Verrekentruc. In de wet staat dat de webwinkel bij een retourzending alles wat de klant heeft betaald, moet terugbetalen. We zien toch nog steeds dat webwinkels de retourkosten verrekenen met de terug te betalen bezorgkosten.
Als consument heb je bij de aankoop van een product recht op een bedenktijd of herroepingstermijn van minimaal 14 dagen. Dit recht geldt alleen voor een consumentenkoop.
U kunt uw aankoop terugdraaien als er iets mis is met het product. Of als u spijt heeft van uw aankoop of verkeerde informatie kreeg van de verkoper. U stuurt het product terug en vraagt u uw geld terug.
Voorwaarden klacht over overheidsinstantie
U heeft niet eerder een klacht ingediend over dezelfde gebeurtenis. U moet uw klacht indienen binnen 1 jaar nadat de gebeurtenis plaatsvond. Er is geen andere manier om uw klacht naar voren te brengen. Bijvoorbeeld via bezwaar.
Het Meldpunt wordt gebruikt om informatie te verzamelen om de kwaliteit van de controles door de verschillende inspectiediensten te verbeteren. Het Meldpunt is geen nooddienst en beschikt niet over een 24/24u- en 7/7 dagen-permanentie.
U dient uw klacht in beginsel schriftelijk in bij het OM. Het is verstandig om in uw brief te vermelden over wie of over welke afdeling u klaagt. Beschrijft u verder precies wat er is gebeurd en wanneer. Voor een goede afhandeling van uw klacht heeft het OM uw naam, adres, telefoonnummer en handtekening nodig.