Als je hardop leest, kun je niet onbewust over een zin heen kijken en sta je beter stil bij wat er verteld wordt. Notities zijn een fijne manier om je gedachten over het boek te ordenen. Als je iets opschrijft, hoef je er niet te lang bij stil te staan en kun je verder in het verhaal.
Zet een streepje waar je bent gebleven. Lees de tekst nog eens tot het streepje, maar dan in vier minuten. Lees de tekst opnieuw in drie minuten. Je traint je ogen en hersenen om sneller over de tekst te gaan.
Lezen is dus niet automatisch onthouden wat je leest. Als je reflexen nog storen en je ogen niet optimaal samenwerken met je hersenen is het lezen al lastig genoeg! Je hersenen hebben geen energie en capaciteit meer over om nog meer te doen, zoals begrijpen en onthouden!
Om ze gemakkelijk te kunnen onthouden, worden de belangrijkste leesstrategieën vaak aangeduid als de '4 V's van begrijpend lezen': voorkennis, voorspellen, visualiseren, vragenstellen.
beschikken over een zeer goede mondelinge taalvaardigheid. zien verbanden/relaties bij wat ze lezen. begrijpen complexe zaken. het beschikken over een sterke 'internal locus of control'; ze geloven dat hun goede lezen het resultaat is van hun eigen vaardigheid en gedrag.
Maar wat veel mensen niet weten, is dat je door te lezen ook de gezondheid van je hersenen op peil kunt houden. En daarvoor hoef je echt niet elke dag urenlang boeken te verslinden. Want wat blijkt? Een kwartiertje lezen per dag is al genoeg om je brein scherp te houden.
Tik ´snellezen´ in op Google en je scherm wordt gevuld met talloze websites die allemaal hetzelfde beweren: met hun methode lees je elk boek in een mum van tijd uit. De realiteit is echter dat effectief snellezen bijna volstrekt onmogelijk is.
De Amerikaanse bioloog-psycholoog Howard Stephen Berg zou er echter nog geen seconde over doen, en de volledige Taalkalender leest hij niet in een jaar, maar in slechts drie minuten uit. Deze Guinness-recordhouder leest namelijk 25.000 woorden per minuut.
Wat zijn de vijf stappen die je doet als je oriënterend gaat lezen?
Oriënterend lezen Je kijkt wat het onderwerp van de tekst is, je kijkt wie de schrijver is, je bekijkt de titel, de omslag en een eventuele inhoudsopgave en eventuele plaatjes.
Kortom, kritisch lezen houdt in dat je een extra (mentale) stap zet na het begrijpen van een tekst, zodat je in staat bent de tekst te evalueren, conclusies te trekken en gevolgtrekkingen te maken.
Kortom, kritisch lezen houdt in dat je een extra (mentale) stap zet na het begrijpen van de tekst, zodat je in staat bent de tekst te evalueren, conclusies te trekken en gevolgtrekkingen te maken.
De methode is gebaseerd op de neurologische inzichten in lees- en spellingsdidactiek. In het neurologisch model leren leerlingen in eerste instantie lezen via hun ogen en niet via de taal zoals gebruikelijk bij het talige interactieve activatiesysteem. Stap voor stap worden visuele en auditieve vaardigheden ingeoefend.
Skimmen betekent snel - horizontaal - door de tekst lezen om een algemeen begrip van de inhoud en het nut ervan te krijgen. Scannen betekent snel lezen - verticaal of diagonaal - om afzonderlijke woorden, feiten, data, namen of details op te zoeken.
Wat is het verschil tussen Leesmanier en Leesstrategie?
Wat is het verschil tussen leesmanier en leesstrategie? Een leesmanier is de manier hoe je de tekst leest. En een leesstrategie is een handigheidje om de tekst beter te leren begrijpen. Scrollen is nodig bij langere teksten.
Door hardop te lezen, slaan leerlingen informatie beter op.
Hierdoor zullen hardop gelezen woorden in je geheugen worden onderscheiden van stil gelezen woorden. Deze onderscheidende geheugensporen worden beter herinnerd dan stil gelezen woordsporen (zie grafiek, MacLeod, 2010).