Een startonderbreker – ook wel immobilizer – verwijderen of uitschakelen kan niet zomaar. Het systeem is door de autofabrikant gemonteerd en kan niet worden uitgeschakeld of verwijderd. Je kunt het systeem alleen uitschakelen met jouw unieke sleutel.
Een goedgekeurde SCM startonderbreker beveiligd uw auto tegen diefstal van de auto. Af-fabriek is elke Europese auto voorzien van een startonderbreker. Deze af-fabriek startonderbreker is door nieuwe diefstalmethodes niet meer voldoende.
VbV-SCM Klasse Startonderbreker (klasse 1) vanaf € 399,00.
Autosleutels zijn sinds 1996 voorzien van een transponder, ook wel startonderbreker genoemd. Alleen als je autosleutel over een transponder beschikt kan je de auto starten. De sleutel (ijzeren gedeelte wat in je contactslot gaat) geeft je toegang tot het slot in de deur en het contactslot van de auto.
Startblokkering is een elektronisch beveiligingssysteem dat het onmogelijk maakt om de motor zonder de juiste contactsleutel te starten. Een autosleutel heeft een code die te allen tijde moet overeenkomen met de code in de auto.
Een startonderbreker – ook wel immobilizer – verwijderen of uitschakelen kan niet zomaar. Het systeem is door de autofabrikant gemonteerd en kan niet worden uitgeschakeld of verwijderd. Je kunt het systeem alleen uitschakelen met jouw unieke sleutel.
Helaas kunnen deze beveiligingssystemen zich ook wel eens tegen je keren. De zender wordt verwerkt in de afstandsbediening en de ontvanger wordt meestal geplaatst in de buurt van het contactslot. Zodra het motormanagement de juiste code heeft doorgekregen worden alle systemen vrij gegeven en kan er worden gestart.
De schroevendraaier
Met een boor boor je je een weg door de sleutelcilinder, waarbij je zo veel mogelijk van de slotpinnetjes in de cilinder sloopt. Vervolgens ram je een schroevendraaier in de cilinder, even draaien, en presto! Je auto start.
Een startonderbreker is een extra beveiliging en zorgt ervoor dat de auto niet zonder sleutel start en meegenomen kan worden. Dit is een van de meest gebruikte beveiligingen en zit standaard op elke auto.
Nieuwe auto's zijn al vanaf 1998 standaard voorzien van een startonderbreker of startblokkering. Deze moet dan minimaal voldoen aan de beveiligingsklasse 'Klasse Startonderbreker', voorheen Alarmklasse 1. Daarmee werd het voor criminelen al een stuk lastiger een voertuig te stelen.
Een startonderbreker is een klasse 1 alarm. Klasse 1 alarm houdt in dat u een goedgekeurde startonderbreker heeft. Een klasse 1 alarm is niets meer dan een startblokkering, waardoor de auto zonder gecodeerde sleutel niet gestart kan worden.
Klasse alarm 1 bestaat uit een elektrisch systeem met ten minste een dubbele automatisch inschakelende blokkering. Deze tweevoudige blokkering bevat in ieder geval een onderbreking van de startmotor en een extra blokkering, meestal op de brandstofvoorziening. Het systeem bevat geen inbraakdetectie en geen alarmering.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Soms is een goedgekeurd beveiligingssysteem verplicht
Heb je een duurder en diefstalgevoeliger autotype, dan stellen autoverzekeraars soms een door SCM/TNO goedgekeurd beveiligingssysteem verplicht. Zo'n systeem is te herkennen aan de oranje sticker op de centrale stuureenheid van het systeem.
Een nieuw SCM certificaat kost €59,95 incl. btw. Let op: Als er nog niet een SCM certificaat op de auto aanwezig was en de auto heeft keyless entry dan kost het nieuwe SCM certificaat €350 extra i.v.m. aanpassingen door nieuwe SCM 2021 eisen.
De Immobilizer / Startblokkering / Wegrijblokkering zorgt er voor dat de auto alleen maar gestart kan worden met een sleutel die speciaal voor de desbetreffende auto is ingeleerd. De Wegrijblokkering (Immobilizer) vind je in Module 25. Die Startblokkering kan met VCDS niet wordt verwijderd (nr. 2).
De Keyless Entry techniek is gebaseerd op een zender in de auto en sleutel. Wanneer je een van de portieren vastpakt zendt de auto een signaal uit en de sleutel beantwoordt dit signaal met een code. Als de code juist is ontgrendelen de portieren.
Bel dan je autodealer. Een servicemonteur kan met speciale computerapparatuur je auto openen. Ook kan de dealer een nieuwe sleutel bestellen of als het nodig is een nieuw slot plaatsen.
De nieuwe batterij dient op precies dezelfde manier geplaatst te worden als de oude. Overigens kunt u er daarna voorlopig wel weer even mee vooruit. De meeste batterijen in een autosleutel gaan namelijk wel wat jaartjes mee omdat ze nauwelijks energie verbruiken.
Deze startbeveiliging voorkomt dat de zijstandaard de grond raakt als je door de bocht gaat. Heb je een Sym scooter, zorg dan dat het gele knopje in de buddybak op un-lock staat. Ook dit is een startonderbreker.
De auto is voorzien van een startonderbreker, als we de startonderbreking opheffen en proberen te starten, draait de startmotor, het blok "loopt" ook, slaat alleen niet aan.
Een autosleutel bijmaken is vrij eenvoudig en kan bij veel sleutelmakers. Ook kun je een autosleutel bijmaken bij de dealer. De kosten hiervoor liggen over het algemeen hoger. Informeer bij jouw lokale sleutelmaker naar hun services en prijzen.