Als bellen naar 112 lastig voor u is, kunt u ook via SMS contact met een meldkamer zoeken om een noodgeval te melden. Dit heet e-sms, dat staat voor 'emergency-sms'. Stel: u bent in een noodsituatie en u heeft politie, brandweer of ambulance nodig, maar u bent niet in staat om te bellen naar het noodnummer 112.
Het is niet mogelijk om berichtjes te sturen naar de traditionele noodnummers 112 en 101, maar wel naar specifieke nummers die enkel door doven, slechthorenden of mensen met een spraakbeperking kunnen opgevraagd worden via e-mail of SMS.
Je hebt via WhatsApp geen toegang tot alarmnummers, zoals 112. Voor noodoproepen moet je alternatieve communicatiemiddelen gebruiken.
Bent u doof of slechthorend, dan kunt u via uw smartphone, tablet of computer een noodoproep doen bij alarmnummer 112. U kunt daarvoor ook de app Tolkcontact gebruiken. Dit kunt u ook doen als u een spraakbeperking heeft. De app is ook te gebruiken voor niet-spoedeisende zaken.
Bij een onjuiste melding spoort de politie de beller op.De politie kan bij misbruik alle gegevens van het telefoongesprek opvragen bij de alarmcentrale. Zo komt de politie er eenvoudig achter wie met 112 heeft gebeld. Volwassenen kunnen een boete of een gevangenisstraf krijgen.
Als een volwassene onterecht 112 belt, kan er een boete of een gevangenisstraf worden opgelegd. Die gevangenisstraf mag maximaal drie maanden duren, zo staat in het wetboek van strafrecht. De geldboete kan oplopen tot 9000 euro.
Als u 112 belt met uw mobiele telefoon, dan ziet de medewerker van de centrale meldkamer uw locatiegegevens en mobiele gegevens. Hierdoor kunnen de hulpdiensten sneller aanwezig zijn om hulp te verlenen.
Als u 112 belt voor een ambulance wordt u doorverbonden met de meldkamer ambulancezorg in uw regio. De medewerker van de centrale meldkamer vraagt wat er precies aan de hand is. De medewerker bepaalt of er een ambulance naar u toe komt.
Via de app 112NL kun je appen én sms'en naar de alarmcentrale. Door de app te gebruiken, krijgt de alarmcentrale direct allerlei informatie. Bijvoorbeeld je naam en welke hulpdienst je nodig hebt. De app is er voor Android en iOS.
Terugbellen. Het kan ook zijn dat je 112 hebt gebeld, maar het probleem in de tussentijd al opgelost is. “Ook als je dan hebt opgehangen, bel dan terug naar 0900-8844. Dit is geen spoednummer, maar dan krijg je wél de politie aan de telefoon.
Download de gratis app in de App Store (Apple) of in de Play Store (Android) via de zoekterm '112 BE'.
Met de 112NL app kan de meldkamer u beter en sneller helpen. Als u met de app 112NL belt: • Kunt u direct met een knop aangeven welke hulpdienst u nodig heeft.
Nog later werd het Europese noodnummer 112 ingevoerd, dat parallel werd gesteld met het nummer 100. Dankzij het centraliseren van de dringende hulpvragen en het uniforme oproepnummer voor het hele land, kon er gemakkelijker en efficiënter een beroep gedaan worden op brandweer, politie en medische hulpverlening.
112: Europees noodnummer voor dringende hulp
Het nummer 112 bel je bij een noodsituatie. Je komt terecht bij de provinciale 100-centrale van de hulpdiensten, die de politie, de brandweer of een medisch team ter plaatse kunnen sturen.
Je hoeft dus zeker niet nog eens apart te bellen naar de 100 indien je 101 belde. Als een operator via het nummer 101 uit het gesprek afleidt dat er naast politie ook medische hulp nodig is, zal die persoon dat ook meteen doorgeven aan de betrokken diensten.
De 112medewerker neemt op met: “112, wie wil je spreken: politie brandweer of ambulance?” Daarna verbinden ze het gesprek door naar de juiste dienst die je verder kan helpen.
Nu alarmnummer 112 urenlang heeft plat gelegen, is de vraag: hoeveel mensen in nood hebben de hulpdiensten nu niet kunnen bereiken? Op drukke momenten krijgt de alarmcentrale soms wel duizend telefoontjes per kwartier te verwerken.
Als je in nederland 911 belt, wordt je automatisch met 112 doorverbonden.
In 2022 werd het alarmnummer 112 bijna 3,5 miljoen keer gebeld. 37 procent van deze oproepen werd niet doorgezet naar de hulpdiensten, omdat het ging om misbruik of oneigenlijk gebruik van het noodnummer. Niet alle oneigenlijke telefoontjes die bij 112 binnenkomen vallen onder misbruik.
Het alarmnummer 112 is alleen voor spoedeisende hulp. Belt u dit nummer om een andere reden? Dan is dit misbruik (opzet) of verkeerd gebruik (per ongeluk). Misbruik is strafbaar.
Hou na het gesprek het toestel waarmee gebeld is vrij. Bij bijzonderheden kan de centralist terug bellen. Je hoeft geen rekening te houden met nummerweergave. Het nummer wordt voor de centralist altijd zichtbaar en in de bijzondere gevallen dat de centralist dit nummer niet kan zien zal hij er vanzelf om vragen.
Vanaf het tijdstip dat we de melding krijgen, doen we er alles aan om er binnen 10 minuten te zijn. De agenten op straat worden aangestuurd door de centralist van de Meldkamer. De centralist is het persoon die jij aan de lijnt krijgt als je 112 belt.
112 locatie: Meldkamer ziet direct waar je bent
Voortaan is Advanced Mobile Location (AML) automatisch ingeschakeld op Android-telefoons, waardoor de centralist je precieze locatie kan zien.
Verkeersgegevens; naast de zendmastgegevens kan de politie ook de verkeersgegevens van uw telefoon opvragen bij de telecomprovider. Over een periode tot 6 maanden terug kan dan worden nagegaan met wie u hebt gebeld of gebeld bent, gespecificeerd naar duur en tijdstip van de gesprekken.
Deze twee soorten sirenes zijn afgeschaft. De nieuwe, huidige sirene is alle hulpdiensten hetzelfde. Deze kent een lage toon van 375 hertz en een hoge toon van 500 hertz. Mede vanwege het toenemende verkeer is het minimale volume verhoogd van 100 naar 110 dB.