Kan je een online aankoop annuleren?

Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoeveel tijd heb je om een bestelling te annuleren?

Wat u moet weten. Ook bij een aankoop op afstand hebt u als consument recht op de wettelijke herroepingstermijn van 14 kalenderdagen. De termijn gaat in op de dag na de levering van het goed of het afsluiten van het dienstencontract.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op economie.fgov.be

Kan ik mijn bestelling annuleren?

Heb je iets gekocht, maar heb je er achteraf spijt van? Dan kun je in sommige gevallen de aankoop annuleren. Een online bestelling annuleren mag altijd.Je hebt namelijk een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op agajuristen.nl

Wat zijn je rechten bij online aankoop?

Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Heb je altijd recht op herroepingsrecht?

De wet is helder: bij een verkoop op afstand geldt het herroepingsrecht. Bij wettelijk bepaalde uitzonderingen geldt dit recht niet. Je mag niet zelf bepalen welke zaken wel en welke niet retour mogen! Een aantal webwinkels kregen een forse boete, omdat ze onterecht beperkingen oplegden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op webwinkelkeur.nl

Annuleer NU uw online bestelling - het is een SCAM!

17 gerelateerde vragen gevonden

Kan je een online bestelling terugbrengen in de winkel?

Aankopen in de winkel

Juridisch gezien is de optie tot retourneren niet verplicht. Het retourbeleid gaat in dit geval verder dan wettelijke verplichtingen. De verkoper kan er zelf voor kiezen op de bon of boven de toonbank een ruiltermijn aan te geven. Dit geldt wanneer er geen sprake is van een gebrekkig product.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op veritasadvies.com

Heb je altijd recht op 14 dagen bedenktijd?

Koop is koop. Zo is het wettelijk gezien als je iets in een winkel hebt gekocht. Heb je spijt van je aankoop, ga dan in gesprek met de winkelier en kijk of je er samen uitkomt. Kocht je iets online, telefonisch of aan de deur, dan geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Is een webshop verplicht geld terug te geven?

Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ictrecht.nl

Wat kan ik doen als een webshop niet levert?

  1. Neem telefonisch contact op met de webshop. Heeft u een product volgens procedure retour gestuurd en heeft u na veertien dagen uw geld nog niet ontvangen? ...
  2. Stuur de webwinkel een (schriftelijke)betalingsherinnering. ...
  3. Klacht indienen. ...
  4. Doe aangifte bij oplichting. ...
  5. Schakel een incassobureau in. ...
  6. Daag de webwinkel voor de rechter.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op billincasso.nl

Is herroepen hetzelfde als retourneren?

Wat is herroepingsrecht precies? Herroepingsrecht, retourrecht, bedenktijd, recht op ontbinding… welk van deze termen ook worden gebruikt, het betekent allemaal hetzelfde. In veel gevallen kan een consument binnen veertien kalenderdagen na levering beroep doen op het herroepingsrecht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bnnvara.nl

Is een bestelling bindend?

Als de klant online een bestelling heeft geplaatst (= aanvaarding van het aanbod), dan moet de verkoper deze aanvaarding bevestigen. Zolang de verkoper dit niet heeft gedaan, mag de klant de overeenkomst ontbinden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op managementsite.nl

Kan ik kosteloos annuleren?

Volgens de wet mag u uw pakketreis dan kosteloos annuleren.U moet wel kunnen aantonen dat het op de plek van uw bestemming niet meer veilig is. Het moet gaan om 'onvermijdbare en buitengewone omstandigheden' die grote gevolgen hebben op uw pakketreis of op uw reis erheen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wat gebeurt er als je een bestelling annuleert?

Annuleringskosten worden gezien als een schadevergoeding. Bij de voortijdige beëindiging van een dergelijke overeenkomst kan wel een redelijke vergoeding aan de consument in rekening worden gebracht. Deze redelijke vergoeding is afhankelijk van de aantoonbare kosten die gemaakt zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridische-supermarkt.nl

Hoe ontbind ik een aankoop?

Om de koopovereenkomst te ontbinden stuurt u een brief naar de verkoper. Daarin schrijft u dat u de overeenkomst wilt ontbinden en waarom. Gebruik een van onze voorbeeldbrieven: Voorbeeldbrief - Ongedaan maken koopovereenkomst product.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Kan ik binnen 24 uur kosteloos annuleren?

Indien de reisorganisatie of het reisbureau aangesloten is bij de ANVR, dan mag je je vakantie binnen 24 uur na het boeken zonder opgave van reden kosteloos annuleren. Wanneer de organisator de term 'definitieve boeking' heeft gebruikt in de aanbieding of bevestiging dan geldt dit niet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zoover.nl

Hoe snel geld terug na annuleren bestelling?

De webwinkel moet de consument binnen 14 dagen na de annulering van de aankoop al het geld terugbetalen dat hij heeft betaald om het product geleverd te krijgen. Dus ook eventueel betaalde bezorg- en administratiekosten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op acm.nl

Kan je een betaling terug halen?

U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken.Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Hoe krijg ik mijn geld terug van een online shop?

Uw recht op retour

Als je online een aankoop doet, heb je het recht om binnen veertien dagen na ontvangst van het product en zonder opgave van reden de aankoop te annuleren. Dit wordt het herroepingsrecht genoemd. U krijgt dan het volledige aankoopbedrag (inclusief de verzendkosten) terug.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op credifin-nederland.nl

Kun je een webshop aanklagen?

U kunt uw klacht indienen tegen uw (online) verkoper bij De Geschillencommissie. Check wel of uw verkoper hierbij is aangesloten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Waarom geven winkels geen geld terug?

Ruilen is geen recht in fysieke winkels

Zij hoeven je dus überhaupt geen geld terug te geven als je spijt hebt van je aankoop. Uit klantvriendelijkheid doen winkeliers dit vaak wel, maar soms kiezen ze ervoor om een tegoedbon ter waarde van het bedrag aan te bieden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radar.avrotros.nl

Welke producten mag je niet terugsturen?

Welke producten mag ik niet retour sturen?
  • Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen.
  • Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op thuiswinkel.org

Wie betaald retourkosten webshop?

Verrekentruc. In de wet staat dat de webwinkel bij een retourzending alles wat de klant heeft betaald, moet terugbetalen. We zien toch nog steeds dat webwinkels de retourkosten verrekenen met de terug te betalen bezorgkosten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Kan je een verkoopovereenkomst annuleren?

Een onderhandse overeenkomst is bindend. U kan dus niet zomaar een getekende compromis ontbinden. Beide exemplaren verscheuren, zal ook niet volstaan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op verhelstvastgoed.be

Wie moet verzendkosten betalen bij retour?

Wanneer je een beroep doet op je herroepingsrecht binnen de 14 dagen, is de verkopende partij verplicht het aankoopbedrag aan je terug te betalen. Dat betekent: prijs van het product, verzendkosten, administratiekosten, verpakkingskosten of creditcardkosten. Alles krijg je terug.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bnnvara.nl

Waarom 3 dagen bedenktijd?

Waarom 3 dagen bedenktijd

Door de drie dagen bedenktijd wordt de koper beschermd en loopt hij minder risico. Zo kan de koper binnen de bedenktijd nader onderzoek uitvoeren naar bijvoorbeeld de bouwkundige staat van de woning of naar de reële waarde van de woning.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijks.frl

Populaire vragen