Contactloos betalen werkt nadat je eerst 1 keer mét pincode hebt gepind of betaald. Met jouw betaalpas kun je contactloos betalen. Het is niet mogelijk om contactloos betalen uit te zetten.
Houd uw telefoon dichter bij de betaalautomaat. Houd uw telefoon nog een paar seconden dicht bij de lezer. Houd uw telefoon een paar seconden buiten het bereik van de lezer en probeer het opnieuw. Als de betaling niet lukt, zoekt u het NFC-teken op de betaalautomaat of vraagt u de kassamedewerker om hulp.
Een betaalautomaat die geschikt is voor contactloos betalen is te herkennen aan het contactloos betalen logo. Het staat op de zijkant van een automaat of in het scherm.
Contactloos betalen Rabobank aanzetten of uitzetten
Bij Rabobank kunnen klanten contactloos betalen zelf uitzetten. En ook weer aanzetten. Dat kan via de app of de website. In de Rabobank-app staat de optie bij Service > het tabblad Zelf regelen > Betaalpas > Contactloos betalen.
Bij contactloos betalen houd je een betaalpas, smartphone, creditcard of sporthorloge bij de betaalautomaat. Vaak heb je dan al direct betaald. Soms moet je nog een pincode intoetsen. Dat is afhankelijk van de hoogte van het bedrag en/of de app die je gebruikt.
Kan ik contactloos betalen aan- of uitzetten? Het is niet mogelijk om contactloos betalen op de nieuwe ABN AMRO betaalpas aan of uit te zetten.
De Rabo Wallet is gestopt per 1 augustus. Je kan geen gebruik meer maken van de Rabo Wallet en de daarbij horende functies. Mobiel betalen met je Android telefoon of smartwatch kan nu eenvoudig via Google Pay. Veel andere functies van de Rabo Wallet zoals betaalverzoek, zijn al langere tijd beschikbaar in de Rabo App.
Mobiel Betalen is hetzelfde als contactloos betalen, alleen dan met je mobiel. Mobiel Betalen moet je activeren in je ING-App. Mobiel Betalen werkt met de NFC-chip van je mobiel en een betaalautomaat. De NFC-chip maakt het mogelijk om betaalgegevens uit te wisselen tussen je mobiel en de betaalautomaat.
Contactloos betalen in Nederland
Je kunt tot en met € 50 per keer contactloos betalen zonder pincode. Voor bedragen boven € 50 heb je wel je pincode nodig. Als al je contactloze betalingen zonder pincode bij elkaar opgeteld het bedrag van € 100 hebben bereikt, betaal je de eerstvolgende keer met je pincode.
Contactloos betalen is een vorm van cashless betalen die gebruikers in staat stelt om betalingen te verrichten zonder hun kaart in een betaalautomaat te steken of een pincode op een betaalterminal te moeten invoeren.
Om contactloos te kunnen betalen met je smartphone, moet 'ie een nfc-chip hebben en draaien op Android 5.0 (Lollipop) of hoger. Praktisch alle smartphones van de afgelopen jaren hebben minimaal Android Lollipop. Een nfc-chip is echter niet standaard. Fabrikanten bepalen zelf of ze een nfc-chip in een toestel stoppen.
ABN-AMRO stopt vanaf april 2023 met contactloos betalen via passieve wearables. ABN-AMRO gaat vanaf 1 april 2023 stoppen met het ondersteunen van de betaalfunctie op passieve wearables, zoals sleutelhangers, ringen, horloges en armbanden.
Heb je een smartphone met Android 5.0 of hoger en een NFC-chip? Download dan de SNS Mobiel Betalen app.Dan betaal je met je telefoon door 'm gewoon tegen de betaalautomaat te houden.
Op alle plekken waar je contactloos kunt betalen kun je gebruik maken van Google Pay. Hiervoor moet je wel eerst Google Pay instellen op je telefoon via de Rabo app (Let op: je kunt Google Pay alleen instellen via de Rabo app). Tijdens het instellen kies je eenvoudig welke betaalpas(sen) je wilt gebruiken hiervoor.
Zo activeer je Google Pay
Controleer of je telefoon Android-versie 8.0 of hoger heeft. Download dan de Google Wallet.Daarna kun je Google Pay activeren in de Rabo App.
Als je betaalautomaat geen betaalpassen accepteert of betaalpassen slecht leest, kan dit verschillende oorzaken hebben: De chiplezer of de betaalpas is versleten of defect. De betaalpas wordt niet op de juiste manier ingevoerd. Er is sprake van externe schade.
Hoe herkent u een betaalautomaat die geschikt is voor contactloos betalen. Een betaalautomaat die geschikt is voor contactloos betalen is te herkennen aan het contactloos betalen logo. Het staat op de zijkant van een automaat of in het scherm.
Als je meerdere achtereenvolgende contactloze betalingen hebt gedaan zonder pincode en die tellen op tot € 100 of meer, dan is voor die laatste transactie je pincode nodig. Gebruik je tussen betalingen door je pincode, dan begint de telling weer opnieuw.
Het nadeel: als je kaart in de verkeerde handen valt, dan kan de crimineel overal contactloos betalen tot de limiet bereikt is. Pas dan wordt een pincode gevraagd. Hoe hoog (of laag) die limiet is, hangt af van je bank maar ligt nooit boven het wettelijke maximum van 150 euro.