Een niwo vergunning kunt u niet (ver)huren, een vergunning is gebonden aan een bepaalde onderneming en mag niet door derden worden gebruikt.
Met een niwo certificaat of vergunning kun je transport voor andere doen. Je hebt het niwo certificaat of vergunning nodig als je als zzp, zelfstandig chauffeur, eigen rijder of transporteur vervoer doet voor derde.
Mijn tarief als 'externe vervoersmanager' is € 250,- exclusief btw, per maand. Voor dit bedrag breng ik mijn vakbekwaamheid in jouw onderneming met maximaal 2 bestelwagens of vrachtwagens. Heb je 3 of meer voertuigen dan is mijn tarief op aanvraag.
De NIWO is wettelijk gezien verplicht binnen 8 weken op uw complete aanvraag te beslissen.
Een niwo vergunning kunt u niet (ver)huren, een vergunning is gebonden aan een bepaalde onderneming en mag niet door derden worden gebruikt.
Ik zou je adviseren om voor je eigen rijder niwo papieren een opleiding voor te volgen. De cursus is behoorlijk pittig. Hoewel er ook schriftelijke/thuis cursussen zijn is het toch beter om een klassikale cursus te volgen.
De behandelkosten zijn € 235 voor een nieuwe vergunning en € 120 voor een verlenging. Daarnaast betaalt u € 25 per vergunningbewijs. U kunt de behandelkosten direct betalen met iDEAL of later betalen via een bankoverschrijving.
Bedrijven die actief zijn in het beroepsgoederenvervoer over de weg moeten een Eurovergunning bezitten. De vergunning geldt voor binnenlands en internationaal vervoer. Wilt u in Nederland een transportbedrijf of koeriersbedrijf starten, dan moet u dus eerst bij de NIWO een vergunning aanvragen.
Een communautaire vergunning is vijf jaar geldig. De ondernemer moet zelf tijdig een nieuwe vergunning, inclusief gewaarmerkte afschriften aanvragen. De ondernemer dient dan opnieuw aan alle eisen te voldoen.
Vrachtauto voorzien van laad- en loskraan: € 85,00 per uur. Tijdelijk +15% = € 97,75. Wachttijd code 3 € 85,00 per uur.
Daarnaast controleert de inspecteur of de ondernemer (nog) voldoet aan de voorwaarden die zijn gesteld aan het hebben van een vergunning beroepsgoederenvervoer (verstrekt door de NIWO). De Inspectie Leefomgeving en Transport controleert tijdens bedrijfsonderzoeken ook de arbeidsomstandigheden op het bedrijf.
De kosten voor de niwo opleiding bedragen ongeveer 1.000 euro voor ene zelfstudiepakket. Voor een klassikale cursus voor de niwo opleiding zijn de kosten ongeveer 3.000 euro. De examens van de niwo opleiding kosten ongeveer 700 euro.
Je accountant, kantoorkosten, vergunningkosten en onvoorziene kosten 15.000 euro per jaar. Dus alles bij elkaar toch 106.000 euro per jaar aan kosten. (let op je loon is nog niet geteld !). Als we het loon erbij tellen komen we op 161.000 euro per jaar aan omzet wat minimaal nodig is.
Controleer eerst of u een VOG NP en/of RP moet aanvragen. De screeningsautoriteit Justis van het ministerie van Justitie en Veiligheid geeft deze verklaringen af. De NIWO accepteert alleen VOG's die zijn afgegeven met het juiste screeningsprofiel. De NIWO accepteert alleen VOG's die maximaal twee maanden oud zijn.
Eigen vervoer heeft geen inschrijvingsplicht en valt niet onder de Transportwet. Het staat dus een onderneming vrij om in geval van eigen vervoer een ZZP'er in te huren als chauffeur. Om als ZZP koerier te mogen functioneren met een eigen auto zijn er een aantal beperkingen.
De dagopleiding wordt verzorgd op woensdagen en vrijdagen. Je kunt je NIWO opleiding dan binnen 8 weken afronden. De zaterdagopleiding duurt zo'n 3 maanden. Je komt dan 9 zaterdagen naar school.
Om uw vakbekwaamheidsdiploma (NIWO diploma) te halen moet u binnen 5 jaar slagen voor zes examens. Zodra u bent geslaagd kunt u uw EURO vergunning aanvragen en aan de slag als transport ondernemer of zzp'er. Wilt u meer weten over het examen?
De opleiding niwo leidt je op voor het diploma transport voor nationaal en internationaal transport van goederen op de weg. Na het afronden van deze opleiding ben je prima in staat om zelfstandig aan de slag te gaan als transportondernemer en voldoe je aan de vakbekwaamheidseis van de NIWO.
Het uurtarief als zzp vrachtwagenchauffeur is gemiddeld 30 euro exclusief BTW. Dit is een aanzienlijk verschil met vrachtwagenchauffeurs in loondienst. Zij verdienen hier gemiddeld 14 euro per uur. Het gemiddelde tarief in de transportsector als vrachtwagenchauffeur in loondienst is 2150 bruto.
3.354 euro per week. 671 euro per dag. 1,07 euro per kilometer.
En een volle tank diesel van 500 á 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtwagen. Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt.
De afkorting CMR staat voor 'Convention relative au Contrat de Transport International de Marchandises par Route'. In het Nederlands betekent dat: Verdrag betreffende de overeenkomst tot internationaal vervoer van goederen over de weg. Het gebruik van een CMR vrachtbrief is niet alleen verplicht, maar ook nuttig.