De band is in de meeste gevallen te repareren. Tenzij het lek te groot is, is bandenreparatie meestal mogelijk. Het is echter belangrijk de band te demonter om er zeker van te zijn dat deze niet beschadigd is geraakt door het rijden met een lage bandenspanning.
Zijn alle lekke banden te repareren? Nee, sommige lekke banden zijn helaas niet meer te repareren. Als de schade te groot is, en de kwaliteit van je band te slecht, dan is vervangen de enige optie. Onze experts geven je altijd eerlijk advies en een eerlijke prijs om snel weer de weg op te kunnen.
Een band professioneel laten repareren kost tussen de 35 en pakweg 60 euro, afhankelijk van de werkzaamheden. Dat is dan meestal inclusief (de)montage en balanceren. Je kan er voor naar de plaatselijke garage of de bandenspecialist. Het kan ook een goed moment zijn om de band te vervangen.
Rijd niet te lang door als je auto een lekke band heeft.De kans op reparatie wordt dan steeds kleiner. Een nieuwe band kost veel geld, dus een reparatie is voordeliger.
Het is ook mogelijk om een lekke band te repareren met een reparatieset met behulp van een kit en een luchtcompressor . Een set bevat meestal gedetailleerde instructies over hoe u een lekke band kunt repareren. Vergeet niet dat een gerepareerde lekke band slechts een tijdelijke oplossing is totdat u een vervangende band kunt krijgen.
Bandenplakkers
Patches worden over het algemeen als duurzamer beschouwd dan pluggen en ze bieden een reparatie die langer meegaat . Ze kunnen echter lastiger zelf te installeren zijn en ze kosten doorgaans meer dan pluggen.
Haal de band uit het water en markeer de plek waar het lek zit. Laat de band helemaal leeglopen en schuur de plek rondom het lek licht op. Daarna breng je de solutie aan ter grootte van de plakker die je wilt plaatsen. Wacht een paar minuten om de lijm te laten drogen, breng de plakker aan en druk hem goed aan.
Hoe ver kun je rijden met een lekke band? Rijd nooit meer dan een paar honderd meter/halve mijl met een lekke band. Rijd alleen ver genoeg om een veilige plek te vinden om te stoppen.
De reparatiekit
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel.
De reparatie spray sluit je aan op het ventiel van je band en binnen een minuut is je lekke band gerepareerd en zit hij weer vol met lucht. Het zit in een spuitbus die een schuim als vloeistof in de lekke band spuit en op deze manier het lek dicht en de band vol pompt met lucht.
De algemene richtlijn is om de snelheid te beperken tot maximaal 80 km/u met een met prop gerepareerde band. Dit advies is vooral belangrijk in de eerste uren na de reparatie, wanneer de prop zich nog volledig moet settelen en het vulkanisatieproces zijn werk doet.
Bij de fietsenmaker kost een binnenband plakken gemiddeld 12,50 euro, blijkt uit cijfers van OfferteAdviseur. Als je band niet meer te redden is en volledig vervangen moet worden, zowel binnen als buiten, dan kost dat gemiddeld 35 euro.
Mogelijk zit de schroef niet volledig door de band en is er daarom geen sprake van lekkage.Maar je kunt hem er wel uiteindelijk inrijden.Dan is ingrijpen op korte termijn wel aan te raden. Mijn advies is om toch bij gelegenheid langs een bandenspecialist te rijden en de schroef aldaar te laten verwijderen.
Een lekke band groter dan 1/4 inch (of 6 mm) kan niet worden gerepareerd. Een nieuwe band is nodig als een lekke band deze limiet overschrijdt. Grote loopvlaklekken, onregelmatige sneden of sneden groter dan 1/4 inch kunnen niet worden gerepareerd.
Als je merkt dat de banden te weinig lucht hebben, laat rustig het gas los. Rijd met lage snelheid naar een plaats waar je kunt stoppen. Bijvoorbeeld een pechhaven langs de weg, een parkeerplaats of de vluchtstrook. Je kunt daarbij voor extra veiligheid de alarmlichten aanzetten.
Als het snelheidssymbool op de zijwand van de band niet hoger is dan T, kan de zijwand worden gerepareerd als het gat 3 mm of minder in diameter is. Boven dit snelheidssymbool wordt een bandenreparatie sterk afgeraden om elk veiligheidsrisico te vermijden.
Hoe kan ik een lekke band tijdelijk repareren zonder reserveband? U kunt een lekke band tijdelijk repareren met een lekke bandkit of een bandenplakset . Lekdichtmiddelen dichten kleine gaatjes van binnenuit, terwijl bandenplaksets gereedschap bieden om het lek te repareren.
Een band wordt tegenwoordig bijna niet meer gerepareerd. De meeste auto's rijden namelijk op runflat banden. Op deze banden kun je bij een lekke band dus nog even doorrijden. Bij een snelheid van gemiddeld 80 km/u kun je nog 80 kilometer doorrijden.
Wanneer ze leeggelopen zijn, mag er maximaal 80 km/u mee worden gereden, maximaal 80 km ver, wat hopelijk genoeg is om tot bij de garage te raken.
Kijk naar de band om te bepalen of deze gerepareerd kan worden of vervangen moet worden. Als de schade groot is of de band helemaal lek is, moet u deze vervangen . Als de schade echter klein is, is reparatie mogelijk.
Maar over het algemeen kunt u maximaal 80 kilometer rijden met een snelheid van maximaal 80 km/u , waardoor u een veilige locatie of een bandenreparatiewerkplaats in de buurt kunt bereiken.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Bandenplakkers met drukvulling zoals Fix-a-Flat en andere synthetische oplossingen kunnen lekke banden door spijkers repareren , maar ze brengen hun eigen risico's en overwegingen met zich mee. Het ernstigste is dat ze in verband zijn gebracht met risico's op schade aan de sensoren voor bandenspanningscontrole.
De Wegenwacht heeft maandelijks vele duizenden keren te maken met lekke banden. In bijna 20% van de gevallen waarbij de reserveband ontbreekt biedt het reservewiel uitkomst. In andere gevallen wordt vaak een 'prop' of 'parapluutje' gebruikt. Met een prop wordt de band van buitenaf tijdelijk gerepareerd.