Met de basisdekking bent u verzekerd voor schade die iemand met een kart toebrengt aan: personen achter de afzetting van de kartbaan; personeel van de kartbaan; hulpdiensten zoals EHBO, brandweer en politie.
Het lijkt een regelrecht recept voor de dood, maar dat weerhield een stel megalomane creatievelingen niet om deze gemotoriseerde skelter klaar te maken voor de openbare weg. De kart lijkt niet direct de beste optie voor woon-werkverkeer, maar mag van de overheid wel degelijk de straat op. Wie durft, mag hem meenemen.
Een vraag die regelmatig gesteld wordt is of je geld kunt verdienen met de kartsport. Win je bijvoorbeeld prijzengeld? Nee, in de meeste klassen win je een trofee of medaille en als je geluk hebt win je weleens het inschrijfgeld voor een wedstrijd terug, maar dat is zelden.
Niet goedkoop. Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
Je betaalt dan vaak per heat, dat wil zeggen dat je meestal tussen de 10 en 15 minuten mag karten. Een heat kost ongeveer tussen de 12 en 16 euro. Een ezelsbruggetje: één minuut karten kost dus iets meer dan één euro.
Zeker als je net begint is met makkelijk om snel harder te gaan met wat simpele tips. Sneller gaan dan de gemiddelde karter is niet moeilijk. Een hoop mensen denken dat ze kunnen rijden maar gebruiken totaal de verkeerde techniek.
De duurste manier om wedstrijden te karten is met een eigen kart. Hier krijg je namelijk te maken met je eigen variabele kosten. Denk aan een setje banden, schades, onderhoud, benzine, inschrijfgelden, etc. Dit zorgt ervoor dat het al snel redelijk duur wordt, een kart aanschaffen is namelijk het probleem nog niet.
Is karten gevaarlijk? Zolang je je bij recreatie karten aan de veiligheidsregels houdt, is het niet gevaarlijk. Je moet verplicht een helm op en bij lang haar je haar vastmaken onder de helm. Ook krijg je vaak een beschermende overall of jas.
1: Bij een kart kan je natuurlijk alles makkelijk bekijken qua onderdelen. Gewoon goed naar de staat hiervan kijken. Ook altijd even vragen hoeveel uur de motor en onderdelen heeft gedraaid, en of het kartmotortje al getuned is. 2: Nah er zijn niet veel echte slechte merken, maar je hebt wel veel goede.
De gemiddelde snelheid bij karts ligt rond de 60 km per uur. Pas op want dit is de gemiddelde snelheid! Ons circuit heeft een aantal pittige bochten en verrassende chicanes. Aangevuld met twee grote rechte stukken en een unieke fly-over van over de 145m lang kunnen er snelheden boven de 60 km behaald worden.
Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie). Tegen de huidige wisselkoers komt dat neer op 143 miljoen euro, maar alle uitgaven van het team (minus de coureurssalarissen en een paar andere uitzonderingen) moeten daaruit worden betaald.
Een seizoen met zes tot acht races hoeft inclusief auto niet meer dan 12.000 tot 15.000 te kosten.
Je moet 40 punten verzamelen in een periode van 3 jaar om een Formule 1-licentie te kunnen behalen. Zorg dat je ten minste 300 uur met een Formule 1-wagen hebt gereden. Om een racelicentie te kunnen behalen zal je goed met een auto overweg moeten kunnen.
Nee, je hebt geen rijbewijs nodig om te mogen karten. Wel geldt er een minimum lengte voor de verschillende soorten karts.
Je gemiddelde rondetijd in een 270cc kart is 47.50 seconden of sneller.
De volwassenenkarts beschikken over 6,5 PK en 200 CC.
Het is een intensieve sport, vooral omdat je op een racedag niet slechts 10 minuten aan het rijden bent. Meestal rijd je minimaal een uur, waarbij vooral je armen en nek het zwaar te verduren krijgen.
Kids mogen karten vanaf 6 jaar en als ze 1m30 groot zijn. Vanaf 16 + rekenen we de deelnemers als volwassenen. Alle leeftijden - 16 zijn dus kinderen vanwege weinig of geen ervaring met rijden/racen.
Voor kinderen vanaf 8 jaar met een minimale lengte van 125 cm is het al mogelijk om te komen karten in een kinderkart. Vanaf 14 jaar met een minimale lengte van 155 cm mag er in een gewone kart gereden worden.
Op de meeste kartbanen geldt de regel dat je in ieder geval een lange broek en dichte schoenen zonder hakken moet dragen. Verder hoef je niks speciaals mee te nemen, een helm en beschermende race kleding zoals een overall of jack en/of beschermstukken krijg je ter plekke.
In een normale huurkart karten is relatief veilig te noemen. Hier kan je vervelende blessures aan overhouden, maar zware ongelukken gebeuren nauwelijks. Als je met een eigen, snellere kart het circuit opgaat, zal die kans wat groter zijn.
Welke kart klasses zijn er? Er zijn verschillende klassen bij het karten, dit zijn de klasse bij de Rotax motoren: Micro max (7pk) – Mini max (15pk) – Junior max (23pk)– Senior max (30pk) – DD2 (2 versnellingen, 34pk) – KZ2 (6 versnellingen, 43pk).
Bij Kartcentrum Lelystad is het ook mogelijk om met je eigen kart de baan op te gaan. Voor de allerkleinsten en rijders met weinig ervaring, adviseren wij om doordeweeks te komen of 's ochtends in het weekend. LET OP dat je kart in goede conditie is en dat je samen met onze huurkarts op de baan rijdt.
Rem altijd vóór de bocht, als je stuur nog recht is. Ben je al aan het sturen en ga je dan remmen? Let dan goed op dat je kart niet onder je wegglijdt, dit zorgt er namelijk voor dat je gaat slippen. Rem dus voordat je gaat sturen en zorg dat je dit één keer doet.
Een kart weegt tussen de 100 en 200 kilo. Ben jij 10 kilo zwaarder dan de winnende karter, kun je claimen dat jij met 5 tot 10 procent strafgewicht reed. Bij een echte auto zou dat neerkomen op 150 kilo bagage of twee passagiers.