U kunt de overeenkomst ontbinden wanneer uw wederpartij toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van de overeenkomst. Dat houdt dus in dat u moet kijken of er een tekortkoming bij uw wederpartij is. Daarnaast: indien hij alsnog per direct de overeenkomst zou kunnen nakomen, moet hij tevens in verzuim zijn.
Er zijn verschillende voorwaarden voor een rechtsgeldige overeenkomst. Zo moet er een aanbod zijn gedaan die voldoende bepaalbaar is en moet dit aanbod zijn aanvaard. Alle partijen moeten de wil hebben om de overeenkomst aan te gaan volgens de besproken inhoud en voorwaarden. Deze wil moet ook zijn verklaard.
Indien een van de partijen het contract eenzijdig wenst op te zeggen, zonder ernstige reden, kan dit alleen in de eerste helft van het contract (tot maximaal 6 maanden). Ze zal het moeten opzeggen. Anders zal de partij die het contract opzegt, een opzeggingsvergoeding moeten betalen aan de andere partij.
Ieder contract voor onbepaalde tijd kan worden opgezegd. Meestal bepaalt het contract daarvoor een opzegtermijn. Als partij echter haar afspraken niet nakomt kan de wederpartij het contract ontbinden. Dit geldt voor iedere overeenkomst en dus ook voor bijvoorbeeld een koopovereenkomst.
Na het tekenen van het koopcontract heeft u nog 3 dagen bedenktijd. De bedenktijd gaat in op de dag nadat u het koopcontract heeft ontvangen. Tijdens de bedenktijd kunt u als koper alsnog afzien van de koop.
Nadat de koopovereenkomst is getekend en ter hand is gesteld gaan de 3 dagen bedenktijd in. Binnen deze termijn kan de koper zonder opgave van reden ontbinden, de verkoper kan dat niet. Een beroep doen op deze 3 dagen bedenktijd is vormvrij en kan zelfs mondeling worden gedaan.
In de basis zijn alle soorten overeenkomsten rechtsgeldig. Of je deze nu mondeling hebt gemaakt, afspraken hebt gemaakt via WhatsApp of een contract hebt opgesteld en dat hebt laten ondertekenen. De manier waarop je een overeenkomst sluit, maakt dus niet uit voor de rechtsgeldigheid ervan.
In de wetgeving is niets geregeld over de rechtsgeldigheid van een handtekeningstempel. Plaatst u uw eigen handtekening met een stempel, dan blijft deze ondertekening rechtsgeldig. U kunt de handtekening dan niet achteraf intrekken.
Wat is een contract of overeenkomst? Een contract is een schriftelijke of mondelinge afspraak tussen 2 of meerdere partijen. Heeft u een contract gesloten, dan moet u een bepaalde prestatie leveren of heeft u recht op een prestatie. Een ander woord voor een contract is een overeenkomst.
Op basis van artikel 7:408 lid 1 BW kan een overeenkomst van opdracht te allen tijde worden opgezegd. Naar het oordeel van het hof heeft de ondernemer de overeenkomst opgezegd. Dat hij daarvoor de woorden 'annulering' heeft gebruikt, maakt geen verschil.
Als u iets in een winkel koopt, geldt er geen bedenktijd. Bijvoorbeeld bij de aankoop van een bankstel of keuken. Als u het product dan niet meer wil, kan de verkoper annuleringskosten vragen. Soms staan deze annuleringskosten in uw koopovereenkomst of algemene voorwaarden.
Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.
Je mag niet zomaar informatie van je werkgever doorgeven aan een ander. Om er voor te zorgen dat jij dat niet doet kan je werkgever een geheimhoudingsbeding in je contract zetten. Daarin staat dan dat het verboden is vertrouwelijke of concurrentiegevoelige gegevens van het bedrijf te delen.
De partij die zich op de mondelinge overeenkomst beroept, dient te bewijzen dat partijen een mondelinge overeenkomst zijn aangegaan en wat de inhoud daarvan is. Dit bewijs zou bijvoorbeeld kunnen worden geleverd door getuigen.
Toch kan de koper na het tekenen van het contract nog van de koop af: dankzij de wettelijke bedenktijd en ontbindende voorwaarden. Een koper heeft op grond van de wet een bedenktijd van drie dagen. Gedurende deze drie dagen kan de koper, zonder opgave van redenen, de koopovereenkomst ontbinden.
De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd als een digitaal product gratis lijkt, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen om het af te nemen.
Als de koper gebruik maakt van zijn bedenktijd of de ontbindende voorwaarden, dan krijgt hij zijn geld gewoon terug (of de bankgarantie wordt beëindigd). Blijft hij in gebreke, dan moet hij vaak een boete betalen. Die boete is meestal even groot als het bedrag van de waarborgsom. De koper raakt zijn geld dus kwijt.
Als je iets in een winkel hebt gekocht is het wettelijk gezien zo: koop is koop. Ga in gesprek met de winkelier en kijk of je er samen uit kunt komen als je spijt hebt van een aankoop. Als je je aankoop online, telefonisch of aan de deur hebt gedaan geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
Koopovereenkomst schriftelijk ontbinden
Schrijf de verkoper dan een brief. Zeg dat de verkoper het product niet heeft kunnen repareren. Of dat hij geen nieuw product wil geven. En dat u daarom de koopovereenkomst wilt ontbinden.
Dan mag je de koop tot 14 dagen na het ontvangen van het laatste product ontbinden. Bestel je een dienst en product samen, dan gaat de bedenktijd in op het moment dat je het product ontvangen hebt. Als je de verkoop ongedaan maakt, is de verkoper verplicht het product terug te nemen.
Het herroepingsrecht voor consumenten houdt in dat u een overeenkomst die tot stand is gekomen via het internet, per telefoon of op straat, binnen 14 dagen zonder opgave van redenen kunt annuleren. Herroepen gebeurt door middel van een ondubbelzinnige verklaring. U mag zowel schriftelijk als mondeling herroepen.
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.