Zorg dat een fietsaccu in ieder geval opgeladen is als je hem voor een langere periode opbergt. Als hij helemaal leeg is, werkt dat namelijk diepontlading in de hand. Een diep ontladen accu kan niet meer opgeladen worden en moet je vervangen. Ook kan de garantie bij een diep ontladen accu komen te vervallen.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Je kunt de accu gerust na elke keer dat je hebt gefietst opladen. Dit wordt vaak zelfs aanbevolen. Om precies te weten hoe je het beste de accu van je e-bike kunt opladen, is het verstandig de handleiding eerst te lezen en de veiligheidinstructies.
Het vriespunt
Je kan een fietsaccu beter niet onder de 0 (en boven de 45) graden opladen. Kou zorgt ervoor dat de accu van jouw fiets minder goed kan opladen. Het is lastiger voor elektronen om van het ene naar het andere contact te stromen. Vooral oudere fietsaccu's hebben hier last van.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Zeer waarschijnlijk is er dan diepontlading ontstaan. Bij diepontlading is de accu niet meer op te laden en kunt u deze helaas weggooien. Elke accu of batterij heeft last van zelfontlading, de ene soort iets meer dan de andere. Bij zelfontlading loopt de accu of batterij langzaam leeg, het voltage zakt weg.
Melding "hoge accuontlading" komt meer voor bij auto's van het merk BMW en Mini. Oorzaak is dan vaak een probleem met het opladen of de staat van de accu. Bij een lage accuspanning schakelen deze auto's zelf naar een soort slaapstand om zo de accu te sparen voor de volgende start.
De vuistregel voor het opladen van je fietsaccu: Je kunt de accu van je elektrische fiets het beste opladen op het moment dat deze tussen de 40% en de 70% geladen is. Opladen na iedere korte rit is niet nodig, maar kan bij moderne e-bikes ook geen kwaad. Het allerbelangrijkste is diepontlading voorkomen.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
De accu is het kwetsbaarste onderdeel van de e-bike. Door een harde val of fout opladen kan de accu namelijk in brand vliegen en is dan bijna niet te blussen. De boodschap van deskundigen: wees lief voor de fietsaccu. Ga er voorzichtig mee om.
Uw fietsaccu regelmatig resetten
Als u uw batterij regelmatig volledig ontlaad en daarna pas weer aan de lader legt heeft u een beter idee van de werkelijke actieradius. Dit kan bijvoorbeeld 1x per maand als u veel fietst.
Hoe vaak je een batterij kunt opladen, ligt aan het soort oplaadbare batterij. De aantallen variëren van 300 tot 1500 keer.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Gemiddeld duurt het tussen de vier en acht uur om een lege accu van een elektrische fiets helemaal op te laden, afhankelijk van welke accu je hebt. Maar hoe snel dit gaat, hangt ook van andere factoren af. Als de accu helemaal leeg is duurt het natuurlijk langer dan wanneer hij nog tot de helft vol is.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Hoe ontlaad je een Fietsaccu? Fiets de accu leeg totdat deze geen ondersteuning meer geeft, en leg de accu aan de lader. Ook kunt u proberen de accu uit te nemen en op kamertemperatuur te laten komen. Door de kou kan het zijn dat de accu niet op laad.
De accu kan gaan smelten of zelfs exploderen, waarbij de hitte en het accuzuur veel schade aan de directe omgeving veroorzaken. Vonken: koppelt u een accu los van de lader terwijl er stroom op staat? Dan kunnen er vonken ontstaan. Als er op dat moment knalgas aanwezig is, kan dat door die vonken ontploffen.
Diepontlading gebeurt wanneer de accu door zelfontlading een bepaald bodemniveau bereikt en hierdoor onherstelbaar beschadigt. Het gevolg hiervan is dat de accu niet meer opgeladen kan worden en dus onbruikbaar is.
Beperkte actieradius: De capaciteit van de accu kan te krap zijn. Zeker als de accu na verloop van tijd slechter wordt. Fietsen zonder elektrische ondersteuning gaat op sommige e-bikes heel wat zwaarder dan bij een gewone fiets. Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur.
Nieuwe accu voor je e-bike: de kosten
Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.