Een goede diagnose van een probleem aan uw elektrische fiets kan een hoop kosten besparen. Om die reden hebben we voor bijna alle fietsen apparatuur in huis waarmee we ze kunnen uitlezen. De fiets wordt dan aangesloten op onze computer en geeft aan welke storing er is opgetreden.
Kosten: € 15,00.
Normaal gesproken test u de capaciteit van de accu door een constante stroom uit de accu te trekken. Dit is zonder apparatuur makkelijker gezegd dan gedaan. Als u fietst bent u namelijk afhankelijk van de (weer)condities om u heen, waardoor er nooit exact een constante stroom uit de accu onttrokken kan worden.
Elektrische fietsen hebben van zichzelf een begrenzer, zodat je niet harder kunt dan 25 a 30 kilometer per uur. Bij een fiets met Bafang motor kun je de begrenzer eenvoudig hoger afstellen en bij Bosch e-bikes monteer je een speed chip.
Een elektrische fiets stopt met ondersteunen bij 24-26 kilometer per uur. Wettelijk gezien mag een e-bike niet meer ondersteunen na 25 kilometer per uur. Deze regelgeving maakt deel uit van de Europese EN-15194 norm voor EPAC (Electrically Power Assisted Cycle).
Het opvoeren of tunen van uw e-bike is erg eenvoudig door het gebruik van de plug en play tuning kits. U kunt kiezen voor de eenvoudige tuning kit van Badass, of de betrouwbare Bikespeed RS die wat meer handigheid van u vraagt.
Dat de nieuwste accu's tot wel 1000 maal opgeladen kunnen worden is helemaal waar, wat de heren fabrikanten er alleen niet bij vertellen is dat je dit wel binnen een jaar of 5 moet doen. Dat komt dus neer op 12.000km fietsen per jaar….. dat is best veel.
Kosten: De kosten van een fietsaccu test is €29,95. Koopt u na de test een nieuwe accu dan worden de testkosten niet doorberekend.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Kan ik zelf mijn accu reviseren? Het is sterk af te raden om als particulier zelf een accu te reviseren, zelfs als u een achtergrond heeft in de elektrotechniek of eerder met accu's heeft gewerkt.
Je kan een simpele test uitvoeren door de accu met een voltmeter te testen. Met deze test kan je zien of de accu nog voldoende voltage levert en met het juiste voltage wordt opgeladen. Met deze voltmeter kan je eenvoudig controleren of de accuspanning en laadspanning in de auto in orde zijn.
Om 100% zeker te zijn van de staat is een test bij de fietsenmaker nog altijd het beste. Toch geeft dit testje je snel inzicht in de staat van een accu. Stel dat je bijvoorbeeld een gebruikte fiets accu op Marktplaats zou willen kopen kun je met je multimeter snel opmeten of deze nog bruikbaar is.
Deze kosten kun je bij een onderhoudsbeurt verwachten
300-600 euro is natuurlijk heel veel geld. Maar gemiddeld kun je dus ongeveer 80 euro per jaar afschrijven op je accu. Op zich is 80 euro per jaar aan onderhoud op het elektrische gedeelte helemaal niet zo gek.
Je kunt je e-bike voor een groot deel zelf onderhouden. Toch is het verstandig om minimaal één keer per jaar bij een specialist langs te gaan voor een servicebeurt. Maar in sommige gevallen kun je beter nét wat eerder langsfietsen.
Uw fietsaccu regelmatig resetten
Als u uw batterij regelmatig volledig ontlaad en daarna pas weer aan de lader legt heeft u een beter idee van de werkelijke actieradius. Dit kan bijvoorbeeld 1x per maand als u veel fietst.
Als je je fiets dan in de hoogste ondersteuningsstand zet valt deze uit omdat hij het simpelweg niet meer trekt. Vaak werkt je accu dan nog wel in de lagere standen maar valt hij uit bij hoge belasting. De enige oplossing hiervoor is de accu laten reviseren of om de accu helemaal te vervangen.
Elke accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niets mee gebeurt, waardoor de accu na een tijdje vanzelf diepontladen raakt. Een accu die eenmaal diep ontladen is geweest, zal na elke laadbeurt vrijwel meteen weer leeg raken. Dat is een onomkeerbaar proces waar je niks aan kunt doen.
Nieuwe accu voor je e-bike: de kosten
Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.
Met een tweedehands elektrische fiets kun je honderden euro's besparen. Maar let goed op de kwaliteit van de accu en pas op met e-bikes die ouder zijn dan 7 of 8 jaar.
Laad en ontlaad je accu regelmatig om hem in goede conditie te houden. Doe dit minimaal eens per maand. Je accu opladen doe je in een ruimte waarbij jij, of iemand anders, een oogje in het zeil kan houden. We raden af om de fietsaccu op te laden als je slaapt.
De e-bikes van VanMoof zijn al jaren in te stellen op een Europese of een Amerikaanse stand. In die laatste stand kunnen de elektrische fietsen van de ingebouwde elektromotor ondersteuning krijgen tot 32 km/u, wat in de VS is toegestaan. Maar in de Europese Unie geldt voor e-bikes een maximum van 25 km/u.
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
Het trapsysteem van uw fiets is bij aankoop gekalibreerd (afgestemd met de motor van uw fiets) zodat u ook met ondersteuning natuurlijk fietst. Dit systeem kan ontregeld raken bij gebruik van de elektrische fiets. Het is daarom verstandig om via het display van uw fiets regelmatig zelf een kalibratie uit te voeren.