Reacties. Bij een betaalverzoek is er nog niets terug te boeken. Terugboeken (storneren) kan pas als er een overboeking (betaling) heeft plaatsgevonden.
Het antwoord hierop is simpel: een Tikkie kan niet teruggeboekt worden. Dit is zowel voor de ontvanger het geval als voor degene die de Tikkie verstuurt. Volgens de website van Tikkie gaat het geld dat je via Tikkie ontvangt of betaalt namelijk via de Tikkie-tussenrekening. Je moet daar dus nooit geld op terugboeken!
U kunt een iDEAL-betaling niet terugdraaien. Wanneer u akkoord geeft voor de iDEAL betaling binnen uw internet- of mobielbankieromgeving kan deze handeling niet meer ongedaan gemaakt worden. Terugvorderen is niet mogelijk. Het bedrag wordt direct van uw rekening geboekt.
Een betaalverzoek is geldig tot 2 maanden na aanmaken van het verzoek.
Wat is een betaalverzoek? Om geld terug te krijgen van vrienden of familie, is het mogelijk om een betaalverzoek te sturen. Het is een gemakkelijke en veilige manier van terugbetalen. U kunt gratis gebruikmaken van deze dienst, het werkt voor alle banken en het geld staat na het overmaken meteen op uw rekening.
Zo is het verstandig om altijd het webadres van de betaallink te controleren wanneer u een betaalverzoek ontvangt. Daarnaast heeft de politie een handige zoekmachine om te controleren of er (negatieve) meldingen zijn gedaan over een bepaalde (ver)koper.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt via iDEAL. Mensen ronden de betaling dus altijd af via de eigen bank. Daardoor is een Tikkie een heel veilige betaalmethode.
Je kunt dus geld (laten) overboeken zonder het rekeningnummer van elkaar te kennen. Degene die moet betalen ziet na klikken op de betaallink wel je naam die je hebt opgegeven in Tikkie en de (achter)naam die bij je rekeningnummer hoort en ziet ook je IBAN-bankrekeningnummer, dus Tikkie is in die zin niet anoniem.
Bedrijven kunnen u een zogenaamde betaallink sturen, bijvoorbeeld via e-mail, sms, WhatsApp of andere online kanalen. Dit maakt het heel eenvoudig om uw facturen te betalen met iDEAL. U hoeft niets anders te doen dan te klikken op de link en de betaling goed te keuren in de bankieren-app van uw eigen bank.
Het werkt met alle Nederlandse banken. Het geld staat direct op je rekening, ook als de ontvanger een andere bank heeft. Je kunt de QR-code van het Betaalverzoek ook met een andere app scannen (bijv. met de camera van je telefoon of met een generieke QR-scanner app).
De bank van de ontvanger schrijft het bedrag direct na ontvangst bij op de rekening van de ontvanger. Betaal je op werkdagen na 15.00 uur of in het weekend: de bank van de ontvanger krijgt het bedrag de volgende werkdag.
Terugboeken via de ABN AMRO app
Tik op de betaalrekening waarvan het bedrag is afgeschreven. Tik op de afschrijving die u wilt terugboeken. Klopt de afschrijving niet? Tik op 'Terugboeken'.
Vul het bedrag en omschrijving in. Kies om het Betaalverzoek te delen via de e-mail of kopieer de link. Deze betaallink is tot 30 dagen geldig. Je kan ook een QR-code aanmaken en delen.
Hij stuurt een Betaalverzoek of Tikkie. Zogenaamd om te checken of jij het bent. Maar ook omdat jij bijvoorbeeld beloofde om de verzending te betalen of omdat hij 'gelijk wil oversteken'. Doe het niet, want na een klik op de link kom je hoogstwaarschijnlijk op een phishing-site.
Een Rabo Betaalverzoek link die één keer gebruikt kan worden, blijft na aanmaken maximaal 100 dagen geldig. Dit gebruik je bijvoorbeeld om een bestelling of factuur van één klant betaald te krijgen. Een Rabo Betaalverzoek link die meerdere keren gebruikt kan worden, blijft na aanmaken maximaal 2 jaar geldig.
Als verkoper kan je de koper een Betaalverzoek sturen om de betaling in orde te maken. Ook als koper kan je initiatief nemen en een Betaalvoorstel sturen naar de verkoper. Deze betaalmethode werkt via Bancontact en je ontvangt als verkoper uiterlijk de volgende werkdag om 18.00 uur het geld op je rekening.
Betaalverzoek in de Rabo App. Met een Rabo Betaalverzoek vraag je veilig en snel je geld terug aan vrienden en bekenden. Gewoon vanuit je Rabo App.
Wat iemand wél met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het misbruiken voor het afsluiten van abonnementen en het aangaan van aankopen bij bedrijven die de mogelijkheid tot eenmalige machtiging hebben. Helaas voeren bedrijven nog erg weinig controle uit op dit soort fraude.
Wat iemand met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het afsluiten van een abonnementen en het aangaan van aankopen waarvoor een machtiging wordt afgegeven. In de praktijk blijkt hier door bedrijven nog erg weinig controle op te worden toegepast.
De naam van de begunstigde die je moet invullen bij het overmaken van geld via internetbankieren wordt door banken niet gebruikt voor controle en afhandeling van de betaalopdracht. De naam wordt uitsluitend gebruikt voor administratieve doeleinden.
Tikkie-truc
Ze zouden in totaal bijna 100.000 euro buitgemaakt hebben door namaakberichten van de populaire betaalapp in te zetten, waarbij in totaal 375 mensen zijn opgelicht. Bij de Tikkie-truc worden verkopers op Marktplaats benaderd door criminelen die zich als koper voordoen.
Gelijk oversteken is eigenlijk hetzelfde als een betaalverzoek en kost ook 40 cent, maar daarbij wordt het geld niet na een dag overgemaakt bij de verkoper. Het wordt pas overgemaakt als het pakketje is afgeleverd bij de koper.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank. Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.